• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار: 1503اخبار امروز : 0
6

چگونه نوآوری موجب جذب مخاطبان خبری خواهد شد؟

  • کد خبر : 1044
  • 18 مرداد 1401 - 6:42
چگونه نوآوری موجب جذب مخاطبان خبری خواهد شد؟

ایسنا/خراسان رضوی طی سال ۲۰۲۱ در بسیاری از نقاط جهان مخاطبان رسانه‌های خبری در زمانی که اطلاعات دقیق و قابل اعتماد برای سلامت و امنیت مردم بسیار حیاتی بود، کاهش یافت؛ به همین دلیل یکی از چالش‌های کلیدی رسانه‌های خبری جذب مجدد کسانی است که از اخبار رویگردان شده‌اند. همچنین ایجاد روابط عمیق‌تر با کاربران منظم خبر است.

بر این اساس تغییر نسل همچنان موضوعی کلیدی در جذب مخاطب رسانه‌هاست که منجر به جستجوی بیشتر در اتاق‌های خبر، تنوع و شمول، جستجو در مورد دستور کارهای نوظهور مانند تغییرات آب‌وهوا، سلامت روان و در مورد نحوه رفتار روزنامه‌نگاران در رسانه‌های اجتماعی خواهد شد.

از جنبه تجاری بسیاری از سازمان‌های خبری سنتی بی‌وقفه بر تحول دیجیتالی سریع‌تر متمرکز است زیرا افزایش هزینه‌های کاغذ روزنامه و انرژی باعث می‌شود چاپ آن در برخی کشورها ناپایدار شود. دریافت هزینه برای اخبار آنلاین برای بسیاری مقاصد وجود دارد اما انتظار می‌رود کاهش آبونمان پیشرفت را محدود کند؛ به خصوص اگر شرایط اقتصادی بدتر شود.

پس از دوره‌ای که درآمد تبلیغات دیجیتال به سیستم عامل‌های بزرگ سرازیر شده بود، امسال ناشران فرصتی برای کسب نتایج بهتر دارند. قوانین سختگیرانه‌تر حفظ حریم خصوصی که داده‌های شخص ثالث را محدود می‌کند، همراه با نگرانی‌ها در مورد اطلاعات نادرست، در حال حاضر شروع به تغییر مسیر به سمت برندهای مورد اعتماد کرده‌اند اما تبلیغات همچنان یک تجارت رقابتی و چالش‌برانگیز است و هر ناشری موفق نخواهد شد.

امسال مقررات پلتفرم واقعی شده زیرا اتحادیه اروپا و برخی از دولت‌های ملی تلاش می‌کنند کنترل بیشتری بر فناوری‌های بزرگ اعمال کنند. با این حال فناوری‌های نسل بعدی مانند هوش مصنوعی(AI)، ارزهای رمزپایه و متاورس(جهان‌های مجازی یا نیمه‌مجازی) در حال حاضر مجموعه‌ای از چالش‌ها را برای جوامع و همچنین فرصت‌های جدیدی برای اتصال، اطلاع‌رسانی و سرگرمی ایجاد کرده‌اند.

سه‌چهارم(۷۵ درصد) نمونه مورد ارزیابی ما شامل ویراستاران، مدیران عامل و رهبران دیجیتال می‌گویند که در مورد چشم‌انداز شرکت خود برای سال ۲۰۲۲ مطمئن هستند، اگرچه تعداد کمتری (۶۰ درصد) در مورد آینده روزنامه‌نگاری نیز همین پیش‌بینی را دارند و نگرانی‌ها مربوط به قطبی‌ شدن جوامع، حملات به روزنامه‌نگاران، مطبوعات آزاد و پایداری مالی نشریات محلی است.

با نظارت بیشتر بر قدرت بازار و تاثیر اجتماعی شرکت‌های فناوری، انتظارات متفاوتی وجود دارد تا اقدامات دولت‌ها چشم‌انداز روزنامه‌نگاری را بهبود بخشند. ناشران می‌گویند امسال توجه بیشتر به شبکه‌هایی خواهند داشت که در بین جوانان محبوب است. در عین حال بسیاری از سازمان‌های خبری قوانین خود را در مورد نحوه رفتار روزنامه‌نگاران در رسانه‌های اجتماعی تشدید خواهند کرد.

همان‌طور که تاثیر تغییرات آب‌وهوایی شدیدتر می‌شود، صنعت اخبار در مورد نحوه برخورد با این داستان پیچیده و چند وجهی نامطمئن باقی می‌ماند. سردبیران اخبار می‌گویند جلب توجه مخاطبان جریان اصلی به داستانی که به کندی پیش می‌رود و اغلب باعث می‌شود مخاطبان احساس افسردگی کنند، دشوار است.

ناشران می‌گویند بزرگترین موانع در برابر نوآوری کمبود پول به دلیل چالش‌های اقتصادی گسترده‌تر و مشکل در جذب و حفظ کادر فنی است.

ویدیوی اجتماعی کوتاه به شکلی از نوآوری سازندگان در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر جوانان بازمی‌گردد. انتظار می‌رود ناشران در سال ۲۰۲۲ از این تکنیک‌ها بیشتر استفاده کرده باشند.

طبق گزارش‌های کنونی تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۱ با سریع‌ترین نرخ رشد خود(۳۰ درصد به صورت سالانه) رشد کرد و اکنون حدود دوسوم(۶۴ درصد) از کل هزینه تبلیغات را تشکیل می‌دهد. طبق داده‌های موجود مصرف کلی اخبار آنلاین در برخی از کشورها از جمله بریتانیا و ایالات متحده پس از دوران ترامپ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

افزایش مصرف صدای دیجیتال چند سالی است که به دلیل ترکیبی از گوشی‌های هوشمند، هدفون‌های بهتر و سرمایه‌گذاری در پادکست‌های پلت‌فرم‌ روندی رو به رشد داشته و در سال گذشته شاهد توسعه سریع طیف گسترده‌تری از فرمت‌های دیجیتالی مانند مقالات صوتی، جلسات و پیام‌های صوتی، همراه با فرمت‌های زنده بوده‌ایم. صدا قرار است یک رسانه درجه یک باشد.

سرمایه‌گذاری‌های پلتفرم در زمینه صدا رسانه را برای هر کسی که یک گوشی هوشمند و داستانی برای گفتن دارد، باز می‌کند اما این مورد احتمالا مجموعه‌ای از مشکلات آشنا برای ناشران ایجاد می‌کند.  

محتوای بیشتر به معنای رقابت بیشتر برای جلب توجه خواهد بود و ممکن است برجسته‌ شدن محتوای حرفه‌ای سخت‌تر باشد. از سوی دیگر ممکن است به‌ طور کلی گوش‌ دادن را تحریک کند. چالش‌های جدید تعدیل محتوا در رسانه‌ برای پلتفرم‌ها وجود خواهد داشت که نظارت بر آن سخت‌تر از متن نوشتاری است.

در گفت‌وگوهای ما پیرامون روندها و پیش‌بینی‌ها واضح است که بسیاری از ناشران بر این باورند که صدا فرصت‌های بهتری برای تعامل و کسب درآمد نسبت به سرمایه‌گذاری‌های مشابه در متن یا ویدیو ارائه می‌دهد.

ناشران به‌ طور فزاینده‌ای نگران نحوه جذب مخاطبان جوان‌تر هستند و بسیاری فرمت‌های ویدیویی بومی را بخشی از پاسخ می‌دانند.

چگونه نوآوری موجب جذب مخاطبان خبری خواهد شد؟

اکثر پاسخ‌دهندگان نظرسنجی بر این باورند که تمرکز اصلی امسال به جای سرمایه گذاری در فناوری‌ها یا خدمات جدید باید بر تکرار و بهبود محصولات موجود باشد. حدود نیمی از نمونه ناشران می‌گویند که امسال تا حدی به دلیل کاهش بودجه در طول کووید، پول کافی برای سرمایه‌گذاری در نوآوری ندارند.

تقریبا با گذشت ۲ سال از همه‌گیری بسیاری از اتاق‌های خبر خالی مانده‌اند اما روزنامه‌نگاران همچنین در تلاش هستند با فرسودگی ناشی از چرخه خبری بی‌امان که اغلب بر سلامت آن‌ها تاثیر گذاشته است. حملات سیاستمداران، آزار و اذیت در رسانه‌های اجتماعی و انزوای ناشی از کار از خانه کنار بیایند. پشت صحنه خیلی تغییر کرده است. نسل جدیدی از رهبران با دستور کار جدید و رویکردی فراگیرتر زمام امور را در دست می‌گیرند.

کار هیبریدی به یک امر عادی تبدیل شده و با فرض اینکه ویروس در نهایت تحت کنترل قرار گیرد، به یک هنجار تبدیل می‌شود.

رویکردهای جدید نسبت به اخبار شامل تنوع بیشتر و تقابل کمتر است. در نظرسنجی ما شاهد هستیم که رهبران دیجیتال ما نسبت به تاثیر بالقوه قوانین و سایر مداخلات در چند سال گذشته خوش‌بین‌تر شده‌اند. چهار نفر از هر ۱۰ نفر(۴۱ درصد) در مقایسه با تنها ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۰ فکر می‌کنند که تغییرات سیاست می‌تواند به روزنامه‌نگاری کمک کند و حدود یک‌چهارم(۲۴ درصد) نگران هستند که مداخلات ممکن است اوضاع را بدتر کند.

فناوری‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی(ML)، یادگیری عمیق(DL)، پردازش زبان طبیعی(NLP) و تولید زبان طبیعی(NLG) در چند سال اخیر در همه جنبه‌های کسب‌وکار ناشران جاسازی شده‌اند. در واقع این‌ها نمی‌توانند به‌ عنوان فناوری‌های «نسل بعدی» در نظر گرفته شود و به سرعت در حال تبدیل شدن به بخش اصلی یک عملیات خبری مدرن در هر سطح از جمع‌آوری اخبار و تولید تا توزیع هستند.

رسانه‌های چاپی امروزی گواه تغییرات اساسی است که به ویژه از نظر نوع انتشار و برخی اشکال جدید بر تجارت اخبار چاپی تاثیر می‌گذارد. روزهایی که مردم ساعات طولانی را صرف خواندن صفحات گسترده و درک تمام اطلاعات اصلی ارائه شده در آن  گذشته است. رسانه‌های مکتوب امروزی به شدت تغییر کرده‌اند و این امر با معرفی نشر رومیزی و رسانه‌های مجازی بیشتر نمایان شده است. در حال حاضر همه روزنامه‌های بزرگ وب‌سایت‌های خود را دارند و این وب‌سایت‌ها به‌ طور مداوم در حال تغییر هستند تا راحت‌تر خواندن را به خوانندگان ارائه دهند.

همچنین این امکان برای خوانندگان وجود دارد که مستقیما با روزنامه‌نگاران تعامل داشته باشند و بازخورد دائمی به آن‌ها ارائه دهند. روزنامه‌ها نیز قالب و نحوه ارائه خود را تغییر داده‌اند. در حال حاضر روزنامه‌های سنتی از نظر ابعاد در حال کوچک‌تر شدن است و برای بهبود ارائه و پیمایش در صفحات و بخش‌ها و ارائه بهتر مضامین کلی و خاص انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

دستیابی به این هدف مستلزم تمرکز روی برآورده‌ کردن نیازهای مخاطب با محتوایی است که به کاربران کمک می‌کند در دنیای نامشخص‌تر با محصولاتی که راحت‌تر، مرتبط‌تر و بر اساس جوامع مورد علاقه ساخته شده‌اند، حرکت کنند. به همین دلیل است که ناشران امسال نوآوری را حول خدمات اصلی خود به‌عنوان یک اولویت متمرکز می‌کنند و در قالب‌هایی مانند ایمیل و صدا سرمایه‌گذاری می‌کنند که ثابت شده است وفاداری و زمان با کیفیت ایجاد می‌کند.

بهبود پوشش موضوعات پیچیده مانند تغییرات آب‌وهوا و هوش مصنوعی موضوع دیگری خواهد بود که اتاق‌های خبر را ملزم می‌کند تا در انواع مهارت‌ها و رویکردهای مختلف امسال سرمایه‌گذاری کنند. چالش بزرگ بسیاری از شرکت‌های رسانه‌ای عظیم ارائه خدمات به مخاطبانی با نیازهای بسیار متفاوت با استفاده از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن یکپارچه است.

گزارش و نظرسنجی نشان می‌دهد که بسیاری از ناشران مصمم‌تر از همیشه هستند تا کسب‌وکار خود را روی دیجیتال متمرکز کنند. بحران مداوم کووید رفتارهای کاربران و روزنامه‌نگاران را تغییر داده است؛ حتی زمانی که بحران در نهایت به پایان برسد، همه ما زمان بیشتری را به صورت آنلاین و زمان کمتری را با هم به صورت فیزیکی سپری خواهیم کرد؛ به همین دلیل ایجاد ارتباط و روابط دیجیتالی مهم‌تر از همیشه خواهد بود.

منابع

reutersinstitute.politics.ox.ac.uk

researchgate.net

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=1044

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.