• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
5

روایت یک قرن «آیین و مناسک ایرانیان» در «برسد به دست فردا»

  • کد خبر : 1361
  • 21 مرداد 1401 - 9:57
روایت یک قرن «آیین و مناسک ایرانیان» در «برسد به دست فردا»

تهران- ایرنا- برنامه تلویزیونی «برسد به دست فردا» در شانزدهمین قسمت، «آیین و مناسک ایرانیان» در قرنی که گذشت را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

به گزارش ایرنا، بررسی یک سده آیین و مناسک ایرانیان سوژه شانزدهمین قسمت برنامه تلویزیونی برسد به دست فردا است که شامگاه جمعه، ۲۱ مردادماه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه ۴ سیما می‌رود.

نگاهی به آیین‌های سوگواری برای امام حسین(ع) در قرنی که گذشت، بررسی شیوه‌های اجرای مناسک از  قدیمی‌ترین تا جدیدترین روش‌ها در فضای مجازی و تحلیل دگرگونی‌ها و تحولات در نحوه اجرای آدابِ آیین‌های ملی و مذهبی از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث در شانزدهمین روایت «برسد به دست فردا»ست.

در این قسمت برنامه و در بخش صداهای ماندگار، نواهای قدیمی مرحوم محمد کوثری و  سلیم موذن‌زاده اردبیلی مرور می‌شود و در نماهنگی با صدای مرحوم کریمخانی، یاد و خاطره ایشان زنده می‌شود.

همچنین، پخش دقایقی از مستند سنگ زن به نویسندگی و کارگردانی علی زارعان و ‌معرفی مستند کربلا جغرافیای یک تاریخ بخش‌های دیگری از این برنامه است.

برسد به دست فردا به نویسندگی و تهیه‌کنندگی علی زارعان و کارگردانی فواد صفاریان‌پور، کاری‌ است از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، که می‌کوشد علاوه بر بررسی اساسی‌ترین مسائل قرن گذشته، تصویری از آینده را برای مخاطب ترسیم کند.

این برنامه با اجرای علی‌رضا شجاع‌نوری، در هر قسمت یکی از موضوعات و حوزه‌های مهم و اثرگذار اجتماعی را در قالب آیتم‌های متنوع، با دو رویکرد بررسی تحولات یک سده گذشته و آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی مورد بررسی قرار می‌دهد.

گفت‌وگو پیرامون گذشته و آینده موضوع برنامه، با حضور کارشناسان و متخصصان، از جمله آیتم‌های این برنامه است که در این قسمت کیانا فرهی با مرور گذشته و رویدادهای قرن ۱۴ به بحث و تبادل نظر با میهمانان برنامه می پردازد.

معین‌الدین زارعان نیز  در یک آیتم معرفی مستندهای ساخته شده در سینما و تلویزیون کشور را بر عهده دارد، مستندهایی که تصویری روشن از قرن ۱۴ را برای مخاطب عرضه می کند.

از دیگر آیتم‌های این برنامه می‌توان به دانستنی‌های قرن۱۴(مستند کوتاه) و پدیده‌های قرن۱۴؛ (رویدادها و حوادث) اشاره کرد.

برسد به دست فردا شامگاه جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. بازپخش اول این برنامه ساعت ۱۶ روز بعد از پخش، بازپخش دوم دوشنبه هر هفته ساعت ۹ صبح و بازپخش سوم جمعه هفته بعد ساعت ۱۶ است.

قسمت‌های اول تا پانزدهم این برنامه با بررسی موضوعاتی چون طنز در قرن ۱۴، بررسی تحولات جمعیتی ایران در قرن ۱۴، شهرهای تاب‌آور قرن ۱۴، یکصد سال نفت، حوزه علمیه، محیط زیست و مرور تاریخ صد ساله‌ حرم رضوی، ارتباطات، یک‌صد سال معماری، رادیو، یک سده سبک زندگی ایرانیان، اینترنت و ارتباطات نوین، نوستالژی و خانه و خانواده با حضور صاحب‌نظران روی آنتن رفته است.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=1361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.