• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار: 1481اخبار امروز : 0
6

معرفی ۱۲ هزار فعال رسانه به وزارت ارتباطات

  • کد خبر : 1405
  • 22 مرداد 1401 - 6:23
معرفی ۱۲ هزار فعال رسانه به وزارت ارتباطات

موضوع دریافت اینترنت رایگان فعالان رسانه‌ای(خبرنگاران و مدیران مسئول) که هر ساله از طرف وزارت ارتباطات در روز خبرنگار اهدا می‌شد، طی روزهای اخیر به بحثی پر سر و صدا تبدیل شده است. بررسی میدانی موضوع نشان می‌دهد بسیاری از خبرنگاران در هنگام ورود به سامانه با پیام‌هایی روبرو می‌شوند، که خبر از عدم دسترسی […]

موضوع دریافت اینترنت رایگان فعالان رسانه‌ای(خبرنگاران و مدیران مسئول) که هر ساله از طرف وزارت ارتباطات در روز خبرنگار اهدا می‌شد، طی روزهای اخیر به بحثی پر سر و صدا تبدیل شده است. بررسی میدانی موضوع نشان می‌دهد بسیاری از خبرنگاران در هنگام ورود به سامانه با پیام‌هایی روبرو می‌شوند، که خبر از عدم دسترسی آن‌ها دارد.

گویا فقط خبرنگارانی به این بسته اینترنتی دسترسی دارند که در بخش خبرنگاران سامانه جامع رسانه‌های کشور ثبت نام کرده و عضو شده باشند.

در نهایت عدم عضویت تعداد زیادی از خبرنگاران در لیست اعلامی به وزارت ارتباطات، خبرگزاری فارس را بر آن داشت تا به جهت روشن شدن ابعاد مسئله، موضوع را از مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کند.

ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس گفت: حدود یک ماه پیش جناب آقای عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات اعلام کردند که مبنای هدیه روز خبرنگار بر اساس لیست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود، پیرو همین هم ما اطلاعیه را اعلام کردیم که مبنای معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افرادی هستند که یا در بخش مدیران مسئول یا در قسمت خبرنگاران سامانه جامع رسانه‌های کشور عضو هستند
وی ادامه داد: ما هیچ‌وقت مانع افرادی که در این سامانه عضو نیستند ولی فعالیت مطبوعاتی دارند نمی‌شویم، یعنی اگر فردی در یک خبرگزاری فعالیت داشته باشد ولی عضو سامانه نیست اینگونه نیست که اجازه فعالیت ندارد ولی به‌هرحال باید یک مبنا برای احراز خبرنگاری داشته باشیم.

شمسایی افزود:  نزدیک به ۱۳ هزار رسانه با مجوز در حال فعالیت در کشور هستند، این مجموعه شامل حدود ۳۳۰ روزنامه ۴۰ خبرگزاری و ۸ هزار نشریه و ۴ هزار و ۶۰۰ پایگاه خبری در گستره‌های مختلف داریم. اگر بنا بر ارسال اسامی خود رسانه‌ها باشد امکان دارد این اتفاق به‌صورت دقیق و نظارت شده رخ ندهد همچنین در این حالت ما با حجم بالای اسامی و مراکز مواجه خواهیم شد.

شمسایی در توضیح ضرورت وجود سامانه جامع رسانه‌ها بیان کرد: به همین دلیل مبنای ما برای تمامی اقدامات حمایتی از اینترنت خبرنگاری گرفته تا عضویت در صندوق اعتباری هنر، بیمه تکمیلی، وام و.. با مرجعیت سامانه جامع رسانه‌ها انجام خواهد شد. هیچ محدودیتی هم برای عضویت وجود ندارد و مبنای ثبت‌نام هم خوداظهاری خبرنگاران و ارائه سوابق از ۳ ماه گذشته و همچنین نامه مدیرمسئول رسانه که آن فرد به‌عنوان خبرنگار معرفی می‌کند است که در نهایت این فرد به‌عنوان خبرنگار مورد تأیید وزارت ارشاد معرفی می‌شود و کارت حرفه ای خبرنگاری هم در آینده برای این افراد در دستور است.

شمسایی افزود: قطعاً این سامانه مبنای فعالیت حرفه‌ای در رسانه نخواهد بود ولی ما هیچ مبنای دیگری برای احراز خبرنگار بودن یک فرد نداریم چرا که این مورد مثل مهندسی و پزشکی نیست که شماره سازمان نظام‌مهندسی داشته باشد و اساسا فاقد نظام صنفی هستیم و تشکل‌های متعددی هم فعال هستند. به همین دلیل این سامانه از سالهای گذشته طراحی شده تا اولاً بدانیم که واقعاً چه تعداد خبرنگار در کشور وجود دارد و بتوانیم برای امور حمایتی آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. از جمله دوستان وزارت ارتباطات هم درخواست معرفی فعالان رسانه‌ای را داشتند که ما هم این سامانه را مبنا قرار دادیم که در آن چه خبرنگاران و چه مدیران مسئول عضو هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: دوستان رسانه‌ای دیگر هم با این طریق گفتیم که ثبت‌نام کنند و عضو شوند و ما دو روز گذشته هم لیست را با تعداد ۱۲ هزار نفر ارسال کردیم و اینترنتشان را هم دریافت خواهند کرد، برای کسانی که ثبت‌نام نکرده بودند هم اعلام کردیم که تا ۲۵ مردادماه ثبت‌نام کنند و لیست تکمیلی را هم مجدداً ارسال می‌کنیم تا هیچ خبرنگاری بدون اینترنت دریافتی نباشند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در ادامه عنوان کرد: ما تا به امروز شاهد ناراحتی رسانه‌های محلی بودیم که اپراتورها برای دریافت اسامی روی آن‌ها حساب نکرده بودند و این رسانه‌ها اعلام ناراحتی می‌کردند که ما یک رسانه کوچک محلی هستیم و حسابمان نمی‌کنند با اینکه در حال کار در شهرمان هستیم و این از عدالت به‌دور است برای همین موارد و نزدیک کردن شرایط به عدالت این سامانه را اعلام کردیم و محدودیتی هم برای ثبت‌نام آن نداریم.

وی تأکید کرد: هیچ الزامی برای ثبت نام در این سامانه نیست و صرفاً به این دلیل که متأسفانه ما در کشورمان فاقد نظام رسانه‌ای واحد هستیم، یعنی حرفه روزنامه‌نگاری مانند پزشکی و مهندسی مرکزی برای تأیید افراد مثل سازمان نظام‌مهندسی ندارد، طبیعتاً هرکسی می‌تواند خود را به‌عنوان یک خبرنگار معرفی کند و همین‌الان هم هستند افرادی که از این امکانات استفاده می‌کنند ولی خبرنگار نیستند.

شمسایی در پایان خاطرنشان کرد: در آینده سایر اقدامات رفاهی از جمله تعدادی وام قرض‌الحسنه را نیز خواهیم داشت که به‌وسیله همین سامانه و افرادی که در آن عضو هستند این اقدامات را نیز انجام می‌دهیم.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=1405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.