• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار: 1482اخبار امروز : 1
6

گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از خانواده خبرنگاران فقید برگزار می‌شود

  • کد خبر : 1440
  • 22 مرداد 1401 - 14:35
گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از خانواده خبرنگاران فقید برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- آیین گرامیداشت «روز خبرنگار» با تجلیل اهالی رسانه و خانواده خبرنگاران فقید ناشی از کرونا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، به مناسبت ۱۷ مردادماه گرامیداشت «روز خبرنگار» آئین تجلیلی با حضور محمد مهدی اسماعیلی روز یکشنبه – ۲۳ مردادماه – در محل تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

در این مراسم که با عنوان «روایت اول» برگزار می‌شود قرار است با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر، شماری از مسئولان مطبوعات و خبرگزاریها از خانواده خبرنگاران فقید آسمانی بر اثر ویروس منحوس کرونا و مقام شهیده «شیرین ابوعاقله» نیز تجلیل به‌عمل آید.

سخنرانی شماری از چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و رسانه‌ای و برگزاری نمایشگاه عکس عاشورایی ازجمله برنامه‌های جانبی بزرگداشت «روز خبرنگار» خواهد بود.

امسال معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتکاری برای نخستین بار در دولت مردمی و این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تدارک دیدار اصحاب رسانه اعم از خبرنگاران، دبیران، سردبیران، مدیران مسئول مطبوعات، مدیران عامل خبرگزاریها و فعالان رسانه های کشور کرده تا در دیداری چهره به چهره علاوه بر بیان نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات احتمالی، در فضایی دوستانه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضوی از کابینه دولت سیزدهم در دورهمی و صمیمانه نشستی را داشته باشند.

روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عموم خبرنگاران، مدیران و فعالان رسانه‌ای دعوت به‌عمل آورده است تا با حضور گرم خود، رونق‌بخش این محفل فرهنگی و رسانه‌ای باشند.

گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از خانواده خبرنگاران فقید برگزار می‌شود

پیش از این نیز  فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌همراه ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در تحریریه سه رسانه، با خبرنگاران این رسانه‌ها به نمایندگی از همه خبرنگاران کشور به گفت‌وگو پرداختند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با حضور در تحریریه دو رسانه مکتوب (روزنامه‌های ایران و اطلاعات) علاوه بر بازدید و حضور در جمع صمیمی کارکنان، روز خبرنگار را به خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه و اطلاع رسانی تبریک و از خدمات و تلاش های آنها قدردانی کرد.  

گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از خانواده خبرنگاران فقید برگزار می‌شود

 «روز خبرنگار» در یک نگاه

کار خبرنگار، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارد. لازمه خبرنگار خوب بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت، که سه اصل مهم در کار خبری است بتواند موفق عمل کند.

در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از خانواده خبرنگاران فقید برگزار می‌شود

خبرنگار کسی است که با اتکاء به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذرانیدن دوره آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این حرفه بر عهده او می‌گذارد، وظیفه کسب، تهیه، جمع‌آوری و تنظیم اخبار و انتقال آنها را از طریق وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان بر عهده دارد.

 پیش از آنکه فردی حرفه روزنامه‌نگاری را انتخاب کند، لازم است ویژگی‌های حرفه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را بشناسد تا از روی آگاهی به آن روی آورد. در سال ۱۹۷۸ از سوی سازمان یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد)، اعلامیه‌ای راجع به نقش رسانه‌های جمعی در تقویت صلح جهانی و تفاهم بین‌المللی به تصویب رسید. در این اعلامیه ، لزوم تربیت اخلاقی و اجتماعی روزنامه‌نگاران ارائه شد.

گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از خانواده خبرنگاران فقید برگزار می‌شود

در این مجموعه، آزادی مبادله اخبار و اطلاعات، یک حق اساسی تلقی شده و دستورالعمل‌های اخلاقی برای کلیه کسانی که در جمع‌آوری و کسب و نشر و تفسیر اخبار و اطلاعات شرکت دارند، وضع شده است. در این اعلامیه، ضمن تأکید بر منشور جهانی ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد، تصریح شده است که براساس این قوانین، خبرنگاران مطبوعات باید منتهای درجه، کوشش کنند تا اخبار و اطلاعاتی که در اختیار عموم می‌گذارند صحیح، دقیق و معتبر باشد. خبرنگاران و سردبیران باید در صحت اخباری که به‌دست می‌آورند تحقیق و تعمق کنند. خبرنگاران نباید حقیقتی را تعمداً تحریف یا مخدوش کنند و همچنین هیچ نوع مطلبی را نباید از نظر مردم مکتوم نگه دارند.

اصول اخلاقی حرفه روزنامه‌نگاری مقرر می‌دارد که روزنامه‌نگاران در هر مرحله و مقامی که باشند باید به خیر و مصلحت جامعه ایمان کامل داشته باشند. کوشش برای تأمین منافع شخصی و کوشش برای پیش بردن مقاصد خصوصی که با مصلحت جامعه سازگار نباشد، خلاف اصول و آئین‌ اخلاقی روزنامه‌نگاری است. تخطئه مردم و تهمت و افتراء به اشخاص از جمله جرائم بزرگ حرفه روزنامه‌نگاری است. براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، سرقت ادبی و انتساب اخبار و عقاید و تألیفات دیگران به‌خود نیز جرم مطبوعاتی محسوب می‌شود. حسن نیت به جامعه اساس و پایه روزنامه‌نگاری مطلوب است.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=1440

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.