• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 0
4

خبرنگاران تراز انقلاب اسلامی باید تعهد و تخصص داشته باشد

  • کد خبر : 1541
  • 23 مرداد 1401 - 12:35
خبرنگاران تراز انقلاب اسلامی باید تعهد و تخصص داشته باشد

بوشهر – ایرنا – نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری گفت: هر کسی که قلم و دوربین به دست می‌گیرد، خبرنگار تراز انقلاب اسلامی نیست و برای این مهم باید خبرنگاران تعهد و تخصص لازم داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری روز یکشنبه در آیین تجلیل از خبرنگاران استان بوشهر افزود: خبرنگار متعهد در تراز انقلاب اسلامی باید نسبت به آنچه می بیند، می‌شنود و منعکس می‌کند متعهد باشد.

وی با بیان اینکه خبرنگاری یک عرصه معمولی وعادی نیست ادامه داد: این حرفه و رسالت باری سخت که تحمل آن مشکل است و خلاقیت و نوآوری و داشتن قدرت ابتکار از ویژگی‌های دیگر خبرنگاران تراز انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

حسینی بوشهری اضافه کرد: خبرنگاران به جای کلیشه ای خبرتنظیم و منتشر کردن که تاثیرگذاری لازم را در افکار عمومی ندارد باید با نوآوری و خلاقیت به صورت جذاب متناسب با نیاز جامعه خبر را تنظیم و منتشر کنند.

وی ادامه داد: خبرنگار باید با توجه به سه اصل سرعت، دقت و صحت در کار خبر مراقب باشد هیچ کدام از این اصول را فدای دیگری نکند بلکه هر کدام را به جای خود در انتشار اخبار استفاده کند.

حسینی بوشهری گفت: آفریننده صحنه های زیبای دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم از جمله شخصیتی مانند شهید همدانی به عنوان شخصیت برجسته آن عصر به شمار می‎‌رود و  کسانی که نور را تحمل نمی کنند و با ظلمت عادت کرده‌اند آن را به شکل دیگری تفسیر می‌کنند.

وی صداقت را از جمله دیگر ویژگی‌های بارز خبرنگاران عنوان کرد و یادآور شد: صداقت مساله مهمی است که خبرنگار باید به آن توجه کند و صادقانه با مخاطب سخن بگوید و اعتماد جامعه را به خود جلب کند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: مستند گویی از جمله دیگر ویژگی های مهم خبرنگاران است؛ مشکلی که امروز جامعه با آن روبرو است این است که بسیاری از خبرها منبع ندارند.

وی ادامه داد: خبرنگاران باید دقت کنند اگر می خواهند متخلفی را به جامعه معرفی کنند (که گاهی لازم است متخلف به جامعه معرفی شود تا درس عبرتی برای دیگران باشد) باید حرمت انسانی آن شخص نگه داشته شود.

به گفته حسینی بوشهری گاهی خبری از یک فرد متخلف منعکس می شود و شناسنامه ایل و تبار فرد بر سر کوی و بازار به چوب حراج گذاشته می شود که این رسم خبرنگاری نیست.

وی  با تاکید براینکه خبرنگار باید همیشه در میدان باشد چون خبرنگار منزوی و گوشه نشین نقش آفرین نیست گفت:  امروز قلم خبرنگار و لشکر بیشمار کلمات خبرنگار در خاکریز دفاع و هم در هجوم علیه دشمن نقش آفرین است.

حسینی بوشهری با اشاره به میدان دار بودن خبرنگاران ادامه داد: قلم و یک لشکر از کلمات خبرنگاران هم می‌توانند مرزبانی و هم علیه دشمن هجمه ایجاد کنند.

به گفته حسینی بوشهری خبرنگاران این مملکت باید انقلابی باشند صرف منعکس کردن خبر رسالت یک خبرنگار تراز انقلاب اسلامی نیست بلکه خبرنگار نباید در جبهه دشمن بازی کند و مراقب باشد خبری که دشمن از آن سوء استفاده می‌کند بازتاب ندهد اگر خبرنگار انقلابی این چنین عمل کرد آن وقت این قشر حکم فرماندهی را دارد که در خط مقدم دفاع از مرزهای جغرافیایی کشور و مرزهای اسلام جان خود را فدا کرده است.

وی ادامه داد: خروجی خبرنگاران تراز انقلاب اسلامی باید خدمت به این مُلک، مردم، انقلاب و سرمایه‌های آینده که همان نسل جوان هستند، باشد.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری گفت: خبرنگار باید امید آفرین و نه مایوس کننده باشد، مراقب باشیم گاهی خبر یک سطری موجی از ناامیدی و گاهی خبر ۲ کلمه ای موجی از امید را در دل‌ها ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: امروز بخش زیادی از التهاب‌هایی که در جامعه وجود دارد و دل افراد را می لرزاند و نسبت به آینده انقلاب دچار تردید می کند؛ التهاب آفرینی‌هایی است که از رهگذر خبر به جامعه منتقل می شود و این است رسالت خبرنگار که بداند چه بگوید، چه بنویسد و چگونه خبر را منعکس کند.

خبرنگاران تراز انقلاب اسلامی باید تعهد و تخصص داشته باشد

به گفته حسینی بوشهری گاهی خبرنگاران ما سیاه نمایی و سفید نمایی مطلق می کنند این درحالی است که نه سیاه نمایی مطلق و نه سفید نمایی مطلق برای ما پسندیده نیست بلکه آنچه اسلام انتظار دارد این است که اگر سخنی گفته می‌شود واقعی باشد و اگر نقدی مطرح می شود نیز منصفانه و در کنار آن پیشنهاد سازنده  ارائه شود چرا که ترویج صرف نقد در جامعه و ملتهب کردن افکار جامعه به تنهایی سودی ندارد.

وی تاکید کرد: در فضای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و دینی ایران اسلامی خبر به دلیل ایجاد اضطراب کردن مانند یک بمب بیشترین تاثیر گذاری را در جامعه دارد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید براینکه خبرنگار باید مورد اطمینان و وثوق باشد اظهار کرد: وقتی خبری دل یک جامعه را بلرزاند، افکار جامعه را متلاشی کند، حقیقت را وارونه جلوه دهد همانند یک بمب هسته ای است که در قالب نرم افزار عمل کرده است.

حسینی بوشهری گفت: خبرنگاران تراز انقلاب اسلامی را نباید در عرصه خبرنگاری تنها گذاشت چرا که این قشر هر روز در صحنه و میدان هستند و باید امنیت شغلی آنها را به عنوان افسران جنگ نرم کشور حفظ کرد.

وی خبرنگاران را سربازان و افسران جنگ نرم دانست و تأکید کرد: کسانی که با قلم و دوربین، به اندازه صدها مسلسل عمل و در مقابل دشمن دفاع می‌کنند سربازان و افسران عرصه جنگ نرم هستند.

وی  با اشاره به اینکه گاهی یک خبر و حضور اصحاب رسانه از سلاح‌هایی مانند موشک، هواپیما و حتی بمب هسته ای نیز مهم تر است اضافه کرد: خبرنگار و رسانه می تواند فضای جامعه را به گونه‌ای ترسیم کند که منجر به تغییر ذهنیت ها و شرایط در جامعه شود.

حسینی بوشهری با اشاره به واقعه عاشورا گفت: با انعکاس خبر حادثه عاشورا از آن زمان تاکنون این نهضت در گردش و همه جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

امام جمعه قم با اشاره به حضور خبرنگاران در همه عرصه‌ها، حوادث، صحنه‌ها و وقایع بیان کرد: در این حوادث و اتفاقات از همه یاد می شود اما از اصحاب رسانه که با رشادت و اخلاص برای اطلاع رسانی و انعکاس یک خبر جان خود را به خطر می اندازند  کمتر نام برده می‌شود.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: در جنگ ترکیبی (تحریم اقتصادی، تبلیغات و رسانه ) دشمن درصدد است فکر و شناخت ادارکی جامعه ما را تحت تاثیر قرار دهد تا جایی که جای شهید و جلاد را تغییر دهد.

حسینی بوشهری با بیان اینکه دشمنان، شهدا را جلاد و جنایتکاران را شهید معرفی می‌کنند گفت: مخاطب دشمن در جنگ ترکیبی (تحریم اقتصادی، رسانه‌ای و فرهنگی) خانواده‌ها و جوانان و آینده‌سازان جامعه اسلامی هستند.

وی تاکید کرد: کسانی که پست و مسئولیت دارند باید نسبت به مطالبات خبرنگاران توجه داشته باشند، چون خبرنگاران دیدبانان بیدار جامعه به شمار می روند و مسئولان نباید آنها را به عنوان مزاحم خود قلمداد کنند.

در این آیین که به همت بسیج رسانه استان بوشهر و همکاری سایر دستگاه‌ها برگزار شد از خانواده های شهدای رسانه این استان تجلیل شدند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=1541

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.