به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر(ساترا)، جلسهی هماندیشی ساترا و اتحادیه تولید نشر محتوا در فضای مجازی با حضور سعید مقیسه رییس ساترا، محمد حسامپور معاون پایش و نظارت و محمد صادق افراسیابی سرپرست معاونت کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا، سعید مشهدی مدیر عامل اتحادیه تولید نشر محتوا در فضای مجازی، سید علی علوی رییس هیئتمدیره و سایر اعضای هیئت مدیره این اتحادیه تشکیل شد.
سعید مقیسه در ابتدای نشست گفت: ساترا از تعامل با اتحادیهها و مجامع قانونی استقبال میکند و یکی از مسیرهای تسریع و تسهیل عرضهی حمایتها را همکاری با اتحادیهها و مجامع مذکور میداند.
رییس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در ادامه ضمن معرفی سامانهی بازار محتوای سازمان صداوسیما گفت: در بازار محتوای صداوسیما بالغ بر ۲۶ میلیون رکورد اطلاعاتی و هزاران عنوان برنامه از محتوای تمام شبکه های رادیویی و تلویزیونی و آثار سینمایی داخلی و خارجی وجود دارد و در قالب بسته های حمایتی و مبتنی بر نظام رتبهبندی پلتفرمهای دارای مجوز از ساترا در اختیار ایشان قرار میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: ساترا خود را حامی فعالیتهای فرهنگی در فضای مجازی میداند و از تولید و نشر محتوای اسلامی ایرانی در فضای مجازی حمایت می کند.
مقیسه در ادامه با اشاره به فرآیند تولید محتوای صوت و تصور فراگیر گفت: در این فرآیند، زنجیرههای ارزش آفرینی مختلف و منقطع و موازی وجود دارد. از ایده تا طرح، از طرح تا تولید سینمایی و نمایش خانگی و فضای مجازی و … تا برودکست تا محصولات جانبی همه یک زنجیره است.
وی افزود: به نظر من یکی از مهمترین اهداف اتحادیه و مجامع میتواند کمک به همافزایی و هم راستایی فعالیتها زنجیرههای ارزش آفرینی باشد. اگر زنجیره تولید محتوا را به یکدیگر متصل کنیم، باعث ارتقاء کارایی و اثربخشی تلاش در عرصه فرهنگ و هنر خواهد شد.
رئیس ساترا در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه تنظیمگری گفت: در این مسیر نیاز به تنظیمگری و مقررات گذاری است. قانونمند کردن زیست بوم تولید محتوا در فضای مجازی، لزوماً محدود کردن نیست؛ بلکه راهگشای ارائه حمایتها و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی است و همینطور زمینهساز رشد پایدار برای همه فعالین صنعت در یک رقابت سالم است.
در ادامه سعید مشهدی، مدیر عامل اتحادیه و دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی درباره اتحادیه تولید و نشر محتوا گفت: هماکنون سه مجمع ناشران دیجیتال کودک، مجمع ناشران دیجیتال بینالملل و مجمع ناشران دیجیتال اسلامی در اتحادیه عضو هستند و در آینده نزدیک سه مجمع آموزش، سلامت و سامانه های ویدئوی درخواستی هم عضو خواهند شد.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر تولید محتوا در ایران بسیار پررنگ است و شکل دیگری نسبت به سایر نقاط جهان دارد. دوستان، ذینفعان و فعالان حوزه فضای مجازی در اتحادیه قرار گذاشتهاند تا در این زمینه فعالیت کنند و برهمین اساس درحال اجرا و پیادهسازی حوزه مشاوره حاکمیتی نیز هستیم.
مشهدی تاکید کرد: یکی از کارکردهای اتحادیه، بحث اقتصاد محتوا است و ما علاقهمند به ایجاد و توسعهی همکاریهای ساترا و اتحادیه تولید و نشر محتوا برای رونق اقتصاد محتوا هستیم.
اتحادیه تولید و نشر محتوا، یکی از حلقههای وصل حاکمیت و بخش خصوصی است
سیدعلی علوی، رییس هیئت مدیره اتحادیه و مدیر عامل پلتفرم آخرین خبر در بخشی دیگر از جلسه در خصوص معرفی ظرفیتهای اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی گفت: دو سال پیش برخی مسئولین وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی این ایده را مطرح کردند که لازم است یک اتحادیه فراگیر ایجاد شود تا حلقه وصلی میان حاکمیت و بخش خصوصی ایجاد شود. این اتحادیه با هدف توزیع ظرفیت حاکمیت در بخش خصوصی و انتقال ملاحظات بخش خصوصی در حوزه تصمیمات حاکمیتی، تشکیل شد.
وی خاطر نشان کرد: در همکاری با ساترا اگر بدانیم شبکه مسائل این سازمان چیست، ظرفیت اتحادیه، در حل مسائل کمککننده خواهند بود.
تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان
در ادامهی جلسه نظریمنش، نایب رییس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان و عضو هیئت مدیره اتحادیه گفت: همافزایی در جهت تولید محتوای اقتصادی با رویکرد کاملا فرهنگی و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی، مهمترین هدف تشکیل مجمع ناشران دیجیتال کودک بوده است و این مجمع در حوزه زنجیره ارزش محتوای کودک، اقدامات قابل توجهی داشته است.
حضور فعال در آموزش و فرهنگسازی
دکتر امید علی مسعودی، رییس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران و دیگر عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی، هم اندیشی ساترا با فعالان حوزه تولید و نشر محتوا را اقدامی بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: امیدوارم اتحادیهها همکاریهای بسیار خوبی با ساترا داشته باشند.
وی افزود: تاکید من روی آموزش و فرهنگسازی در حوزه کاربران است که با کمک ساترا و هم افزایی میان ساترا و انجمن سواد رسانه ای ایران ان شاالله اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد.
وی با اشاره به ضرورت افزایش سواد رسانه ای کاربران پلتفرم های صوت و تصویر فراگیر تاکید کرد: لازم است حاکمیت برای ارتقای سواد رسانه ای کاربران پلتفرم ها برنامه ریزی کند و از ظرفیت پلتفرم ها هم استفاده شود.
مسعودی در ادامه با اشاره به برگزاری دو دوره از سه دوره ی همایش های سواد رسانه ای با مشارکت انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: توجه به موضوع حقوق مصرف کنندگان پلتفرم های صوت و تصویر فراگیر و سواد رسانه ای کاربران میتواند یکی از محورهای همایش چهارم باشد و میشود برای برگزاری این همایش با مشارکت انجمن سواد رسانه ای ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا برنامه ریزی کرد.
لازم به ذکر است اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی یکی از اتحادیههای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر اساس اساسنامه، اعضای شورای راهبری آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب میشوند.
انتهای پیام