شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || به مناسبت هفته پژوهش، میزگرد آیندهنگری در روابط عمومی در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
سبحان یحیایی در ابتدای میزگرد با اشاره به اهمیت این جلسات گفت: این نشستها فرصتی است تا دیدگاههای همکاران، نظرات و آرای دوستان را بشنویم و امیدواریم که در ۱۰ سال آینده شاهد اتفاقات مثبتی در این رشته باشیم.
او افزود: «رشته روابط عمومی از یک درس به یک گرایش تبدیل شده و در حال حاضر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با دو گرایش تدریس میشود. با برنامهریزیهای انجامشده توسط دکتر افخمی، انتظار میرود در سال آینده گرایش جدیدی با عنوان « روابط عمومی و رسانههای اجتماعی» به مقطع کارشناسی ارشد اضافه شود.»
یحیایی در ادامه گفت: «با وجود محدودیتهای گذشته، برنامهریزیهایی برای راهاندازی دکترای تخصصی روابط عمومی انجام شده است. امیدواریم به زودی ظرفیت گرایشهای این رشته به پنج گرایش در مقاطع مختلف افزایش یابد.»
طبق اطلاعات ارائهشده حدود ۸۳ رشته زیرمجموعه خانواده ارتباطات قرار دارند که روابط عمومی در جایگاه قابل قبولی از این مجموعه قرار گرفته است. این حوزه همچنین در ۶۴۰ دانشگاه جهان، بهویژه در بخش ارتباطات و روابط عمومی مورد توجه قرار گرفته است.
او در پایان گفت تحول علوم انسانی تنها محدود به آموزش و پژوهش نیست بلکه شامل برنامهریزی آموزشی، نقش روابط عمومی در سیاستگذاری، مشارکتسازی، سیاست عمومی و حتی اقتصاد عمومی نیز میشود. این نشاندهنده گستردگی مباحث قابلطرح در این حوزه است.
« عدم استفاده درست از پژوهشهای روابط عمومی»
سیدرضا نقیبالسادات در ابتدا بیان کرد: ما وقتی به این موضوع نگاه میکنیم باید جایگاه روابط عمومی به صورت کلی و همچنین جایگاه روابط عمومی در علوم انسانی و تحولات آن را مورد بررسی قرار دهیم.
او همچنین در مورد یکی از مشکلات موجود گفت:« تحقیقاتی وجود دارد که در این حوزهها انجام میشود اما عمدتاً مورد استفاده نیستند؛ به طور مثال بیشتر پایاننامههای ارشد قابل استفاده نیست یا به اصطلاح دیگر کاربردی نیستند.»
سیدرضا نقیبالسادات ذکر کرد مشکل اصلی ما عدم استفاده از نتایج تحقیقات است. ما در حوزه آموزش تلاش میکنیم تا ساز و کارهای تحقیق، یادگیری و فرآیندهای آموزشی رو مرور کنیم اما از طرفی ممکن است کمتر مورد استفاده قرار گیرد.
« کلید ارتقای ارتباطات»
لیلا وصالی در ابتدا ضمن اشاره به اینکه در وهلهی اول دانشجویان با عملکردشان میتوانند جایگاه و اعتبار رشته خود را حفظ و افزایش دهند گفت: رشتهای مانند روابط عمومی در یک سازمان علاوه بر وظایف خود یک نوع اثرگذاری دارد.
او در ادامه در مورد وظایف اصلی روابط عمومی بیان کرد: امروزه روابط عمومی در ایجاد ارتباطات انسانی اثرگذار هستند و اگر بخواهیم عملکرد درست یا اشتباه آن را متوجه شویم باید به نوع رفتار اعضای سازمان مدنظر توجه کنیم.
لیلا وصالی اضافه کرد: وقتی ما از عملکرد علوم انسانی و تحول علوم انسانی صحبت میکنیم باید در نظر داشته باشیم که تحول عملکرد روابط عمومی و در ادامه تحول تفکر روابط عمومی به چه شکلی رخ داده است. هر کدام از آنها نیازمند وجود فضایی است تا اینگونه تحولات صورت گیرد.
او گفت یکی از بزرگترین زمینههای تنش در سازمانها بی اطلاعی از وضعیت یکدیگر است؛ وقتی اطلاعاتی از یکدیگر نداشته باشیم در نتیجه این رشته گسسته میشود.
لیلا وصالی در مورد نحوهی برخورد در چنین وضعیتی گفت:« روابط عمومی با عملکرد درست باید بتواند مانند یک مادر نقش ارتباطی بین اعضای یک سازمان رو ایفا کند، بتواند مشکلات روسای سازمانها و کارمندان را به یکدیگر و مخاطبانشان منتقل کند.»
«حق موجه مشارکت در روابط عمومی»
قدسی بیات در ابتدا در مورد روند روابطعمونی در منابع بیان کرد: تا ۱۹۰۰ مردم نادیده گرفته میشدند، تا ۱۹۲۰ رویکرد مردم اطلاع رسانی یا خدمت به مردم بوده است، تا ۱۹۴۵ به مردم آموزش میدادند، تا ۱۹۶۸ مردم شناخته میشدند و از ۱۹۶۸ تاکنون تلاش بر این بوده که مردم روز به روز بیشتر در مسائل دخالت و مشارکت کنند.
او ضمن اشاره به اینکه علوم انسانی مخصوصا علوم اجتماعی کمک بسیاری به پیشرفت کارکردی روابط عمومی داشته است گفت ما نیازمند رویکرد انسانی و کمک کننده تعاملات انسانی هم در بستر اجتماعی و هم در بستر سازمانی هستیم؛ در بستر اجتماعی با مفهوم اعتمادسازی و در بستر سازمانی زاویه مشروعیت سازی یا تصویر مطلوب سازمانی را مدنظر داریم.
او گفت روابط عمومی طبق دیدگاه گلدینگ به چهار موضوع تقسیم میشود. به طور کلی اگر روابط عمومی بتواند در چنین مسائلی به رسمیت شناخته شود، مسئله قدرت و توزیع خود در جامعه را میتواند با همراه کردن افکار عمومی قوام ببخشد. همچنین به مسئله برابری و نابرابری در رابطه با ارتباطات درون سازمانی، ساخت هویت برای سازمان و… میتوان اشاره کرد.
قدسی بیات در ادامه گفت همانگونه که وبر مشروعیت سازمانی را یک حق موجه موجودیت میدانست، ما هم روابط عمومی را به عنوان یک حق موجه میدانیم.
« تاریخچه روابط عمومی تا بحران»
حسینعلی افخمی در ابتدای میزگرد در مورد تاریخچهی روابط عمومی صحبت کرد. او گفت برای اولین بار در سال ۱۹۲۳ یک کتاب تحت عنوان روابط عمومی نوشته میشود که از آن زمان در دانشگاه نیویورک تدریس تک درس روابط عمومی شروع شد. همچنین آغاز کار این رشته در آمریکا به دلیل نیازمندی صنایع به روابط عمومی بوده است.
همچنین در مورد ورود این رشته به ایران اضافه کرد رشته روابط عمومی در ایران حدود ۲۰ سال بعد از شکلگیری آن در آمریکا از سال ۱۳۴۵ تأسیس شد.
افخمی ضمن اشاره به مشکلات آموزش روابط عمومی در ایران گفت کشورهایی مانند افغانستان، ترکیه، بحرین و سوریه رشتههای روابط عمومی را تا مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه میدهند در حالی که ایران همچنان در بسیاری از موارد عقبتر است؛ همچنین کمبود اعضای هیئت علمی متخصص و مرتبط در دانشکده علوم ارتباطات یکی از موانع اصلی توسعه این رشته در ایران است.
افخمی در آخر گفت با وجود چالشها امیدهایی برای بهبود وضعیت آموزش روابط عمومی به شرط تأمین منابع انسانی و تجهیزاتی مناسب در ایران وجود دارد.
« از جذب نخبگان تا اشتغال فارغالتحصیلان»
رضا صابری در ابتدا در مورد طرح بورس دانش صحبت کرد. او گفت وزارت علوم برای مدیریت جهتگیری علمی جامعه طرح “بورس دانش” را ایجاد کرده است. این طرح شامل انتخاب ۴۰ رشته از رشتههای موجود در کشور است که به آنها بورسیه تعلق میگیرد. رشته روابط عمومی وارد لیست این بورس شده است.
او همچنین در مورد شرایط بورس دانش اضافه کرد که دانشجویان با رتبه زیر ۲۰۰۰ کنکور میتوانند وارد رشتههای مشمول بورس شوند. امکان ادامه بورسیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد و همچنین گزینش خاصی برای بورسیه مقاطع بالاتر انجام میشود.
صابری ضمن اشاره به مشکلات ساختاری دانشگاه و آموزش روابط عمومی ادامه داد روابط عمومی با چالشهایی در جذب استعدادهای برتر و جایگاه شغلی در سازمانها مواجه است که البته جایگاه این رشته در سازمانها هنوز بهخوبی تعریف نشده است. عدم استفاده از متخصصان روابط عمومی در جایگاه مناسب یکی از موانع اصلی توسعه این رشته محسوب میشود.
برنامههای آینده از نظر صابری شامل ایجاد پنج گرایش در مقطع ارشد، برنامهریزی برای دکتری تخصصی روابط عمومی، تقویت ارتباط با دستگاههای دولتی برای اشتغال فارغالتحصیلان و اختصاص ردیفهای استخدامی برای فارغالتحصیلان روابط عمومی است.
منبع خبر:
شارا
/ آیندهنگری در روابط عمومی: تحولات و چالشها در دانشکده علوم
ارتباطات
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.