• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 7 June - 2025
6

در گفتگو با دکتر عادل میرشاهی: تحولات روابط عمومی در سال۲۰۲۵

  • کد خبر : 18135
  • 12 دی 1403 - 8:18
در گفتگو با دکتر عادل میرشاهی: تحولات روابط عمومی در سال۲۰۲۵

تحولات روابط عمومی در سال۲۰۲۵

تحولات روابط عمومی در سال۲۰۲۵ / شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در آغاز سال نوی میلادی، به سراغ یکی از اساتید حوزه روابط عمومی و هوش مصنوعی مولد رفتیم. دکتر عادل میرشاهی دانش آموخته مدیریت و ارتباطات است. وی سالها به عنوان سردبیر، مدرس، مشاور ارشد و مدیر روابط عمومی در موسسات و سازمانها فعالیت کرده است. از او درباره تحولات روابط عمومی در سال ۲۰۲۵ با توجه به روندهایی که در سال گذشته آغاز شده است می پرسیم.

سوال ۱: آقای دکتر، با توجه به روندهای سال گذشته، به نظر شما در سال ۲۰۲۵ چه تغییراتی در رویکردهای روابط عمومی رخ خواهد داد؟

پاسخ: در سال ۲۰۲۵، روابط ‌عمومی به شکلی گسترده‌تر از ابزارهای هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌ها، شخصی‌سازی محتوا و مدیریت ارتباطات بهره خواهد گرفت. تمرکز اصلی روی ارتباطات تطبیقی یا Adaptive Communications است، یعنی توانایی واکنش به موقع و مناسب به تغییرات سریع در ترجیحات مخاطبان. این بدین معناست که هوش مصنوعی به کمک روابط عمومی ها می آید تا به مشکلاتی که تفکر و پاسخگویی همزمان را می طلبد پاسخ دهند. ابزارهایی مانند تالک واکر آلرت که در پایش شبکه‌های اجتماعی عملکردی بی‌نظیر دارند، باعث می‌شوند روابط عمومی‌ها بتوانند استراتژی‌های هدفمندتری ایجاد کنند. البته تلفیق این ابزار با ابزارهایی برای بررسی احساسات متون منتشر شده، می تواند این استراتژی ها را قوی تر کند.

سوال ۲: آیا هوش مصنوعی می‌تواند به‌طور کامل جایگزین انسان در روابط عمومی شود؟

پاسخ: خیر، روابط ‌عمومی همچنان نیازمند خلاقیت، درک عمیق اجتماعی و توانایی ایجاد همدلی انسانی است. ابزارهایی مانند سینتزیا که ویدیوهای مبتنی بر هوش مصنوعی تولید می‌کنند، یا برندواچ که تحلیل برند در سطح جهانی انجام می‌دهد، تنها ابزارهای مکمل هستند. اما توانایی تفکر استراتژیک، حل مسائل اخلاقی و درک فرهنگ انسانی همچنان بر عهده متخصصین روابط عمومی خواهد بود.

سوال ۳: چه نمونه‌های عملیاتی جدیدی از هوش مصنوعی می‌توانند در روابط عمومی‌های پیشرفته مورد استفاده قرار گیرند؟

پاسخ: نمونه‌های جدیدی مانند چت سونیک که می‌تواند پاسخ‌های محاوره‌ای در سطح انسانی تولید کند، یا بیوتیفول ای آی که برای طراحی خودکار ارائه‌ها و اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود، در سال ۲۰۲۵ بسیار کاربردی خواهند بود. همچنین ابزار دیسکریپت برای تدوین سریع ویدیو و تولید محتوای صوتی می‌تواند تحول بزرگی در مدیریت محتوای چندرسانه‌ای ایجاد کند.

سوال ۴: به نظر شما، در سال ۲۰۲۵ استفاده از داده‌ها در روابط عمومی به چه سمتی خواهد رفت؟

پاسخ: استفاده از داده‌ها به سمت پیش‌بینی‌پذیری حرکت می‌کند. ابزارهای هوش مصنوعی مانند کریمسون هگزاگون، داده‌های شبکه‌های اجتماعی را به‌صورت لحظه‌ای تحلیل کرده و رفتار آینده مخاطبان را پیش‌بینی می‌کنند. این روند باعث می‌شود تصمیمات روابط عمومی‌ها مبتنی بر داده‌های واقعی و نه صرفاً تجربیات گذشته باشد.

سوال ۵: آیا روابط عمومی‌ها به سمت اتوماسیون کامل خواهند رفت؟

پاسخ:سوال خوبی است. همانطور که گفتم انسان از روابط عمومی حذف نمی شود اما اینکه آیا روابط عمومی به سمت اتوماسیون ترکیبی پیش خواهد رفت، مساله دیگری است. در این مساله می توان گفت که این بستگی به نوع روابط عمومی دارد. اگر روابط عمومی در سازمان به معنای فرآیندهای تکراری مانند ارسال خبرنامه‌ها یا برنامه‌ریزی پست‌ها باشد، بله می توان گفت که این روابط عمومی به اتوماسیون کامل می رسد اما اگر روابط عمومی نیازمند هنر بیشتر و به ویژه عمق بیشتر در کارهایش باشد، این اتوماسیون کامل محقق نخواهد شد.

سوال ۶: با توسعه ابزارهای هوش مصنوعی، آیا روابط عمومی نیازمند تغییر مهارت‌های کارکنان خود است؟

پاسخ: قطعاً. متخصصین روابط عمومی باید مهارت‌هایی نظیر تحلیل داده‌های بزرگ، کار با ابزارهای پیشرفته گرافیکی و تسلط بر فناوری‌های جدید مانند دی – آی دی برای تولید ویدیوهای تعاملی با شخصیت‌های مجازی را فرا بگیرند. در سال ۲۰۲۵، آشنایی با این ابزارها به یک الزام تبدیل خواهد شد.

سوال ۷: به نظر شما هوش مصنوعی چه نقشی در مدیریت بحران در روابط عمومی ایفا می‌کند؟

پاسخ: در مدیریت بحران، سرعت واکنش اهمیت ویژه‌ای دارد. ابزارهایی مانند ریپابلیکای پرو که در شبیه‌سازی سناریوهای مختلف کاربرد دارند، می‌توانند در پیش‌بینی بحران‌ها و ارائه پاسخ‌های سریع و هدفمند به روابط عمومی کمک کنند. همچنین پلتفرم‌هایی مانند زیگنال لبز اطلاعات نادرست را در فضای آنلاین شناسایی و به اصلاح آن‌ها کمک می‌کنند.

سوال ۸: آیا شخصی‌سازی در روابط عمومی در سال ۲۰۲۵ به شکل جدیدی ارائه خواهد شد؟

پاسخ: بله، شخصی‌سازی با استفاده از ابزارهایی نظیر «های پرایز» به سطح جدیدی خواهد رسید. این ابزارها به‌طور خودکار محتوای شخصی‌سازی‌شده برای هر مخاطب تولید می‌کنند، به‌ویژه در ایمیل مارکتینگ و تبلیغات دیجیتال. چنین تحولاتی باعث افزایش تعامل مخاطبان و ایجاد ارتباطات قوی‌تر خواهد شد.

در پایان می توان گفت که روابط عمومی در سال ۲۰۲۵ آبستن تحولات جدی در حوزه روابط عمومی است. این تحولات به معنای یافتن مسیری جدید در روابط عمومی هوش مصنوعی ۲۰۲۵ است که باید از هم اکنون برای آن آماده شویم.


منبع خبر:
شارا
/ در گفتگو با دکتر عادل میرشاهی: تحولات روابط عمومی در سال
2025

تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=18135

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.