حکمرانی فضای مجازی / شفقنا رسانه_ یک کارشناس حوزه رسانه می گوید: با توجه به اینکه فیلترینگ کماکان وجود دارد و پیام رسانهایی که توسط کاربران ایرانی پر استفاده اند مانند اینستاگرام و تلگرام- به گواه پژوهش و اعلام آمار از سوی نهادهای رسمی- به نظر می رسد چون برای حضور در این فضاها نیاز به فیلتر شکن هست، هنوز هم بحث فضای مجازی و بروز و ظهور در آن توسط کاربران در حیطه مافیا و فروشندگان فیلترشکن هاست.
معصومه نصیری کارشناس حوزه سواد رسانه ای در بیان ارزیابی خود از برداشتن فیلترینگ در دو پیام رسان خارجی به شفقنا رسانه می گوید: برداشتن فیلترینگ از واتس آپ و گوگل پلی باعث شد تا موجی از واکنش فعالان رسانه ای برانگیخته شود و برخی آن را یک گام در راستای توجه به خواسته مخاطبین و برخی هم آن را در تضاد با سیاست های مبتنی بر حکمرانی قوی سایبری قلمداد کردند.
او بیان می کند: با توجه به اینکه فیلترینگ کماکان وجود دارد و پیام رسانهایی که توسط کاربران ایرانی پر استفاده اند مانند اینستاگرام و تلگرام- به گواه پژوهش و اعلام آمار از سوی نهادهای رسمی- به نظر می رسد چون برای حضور در این فضاها نیاز به فیلتر شکن هست، هنوز هم بحث فضای مجازی و بروز و ظهور در آن توسط کاربران در حیطه مافیا و فروشندگان فیلترشکن هاست. ما نمی توانیم بگوییم فیلترشکن ها بر حکمرانی فضای سایبری اثر گذارند یا آنها را به این حکمرانی پیوند دهیم.
او ادامه می دهد: حکمرانی فضای مجازی مولفه های مختلفی دارد از زیرساخت گرفته تا نرم افزار و سخت افزار و محتوا و سیاستگذاری، یک بخشی که دوگانگی هایی در فضای مجازی رقم می زند، بحث باز گذاشتن دست فروشندگان فیلترشکن است که به این فضا کمک می کند، به همین خاطر نمی توانیم بگوییم حکمرانی فضای مجازی در دست فیلترشکن فروشهاست چون که حکمرانی فضای مجازی بخش های مختلفی دارد، اما جمع کثیری از سواستفاده کنندگان وضعیت فعلی حکمرانی فضای مجازی قطعا شامل فروشندگان فیلترشکن هاست.
این کارشناس درباره تاثیر این اقدام دولت در افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی می گوید: سطح نیازهای مردم را اگر کاهش و تقلیل به بحث برداشتن فیلترینگ بدهیم، آنوقت می توانیم بگوییم رفع فیلترینگ این دو بستر در افزایش سرمایه اجتماعی تاثیر گذار است، اما نکته اینجاست که افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی به مولفه هایی گره خورده که آنها می توانند مستقیما اعتماد عمومی را کاهش یا افزایش دهند مثل وضعیت اقتصادی، اجتماعی و آموزشی و یا مانند رفاه و دسترسی تسهیل شده به امکانات …این موارد می تواند سرمایه اجتماعی را افزایش دهند.
او توضیح می دهد: اگر به مرحله ای برسیم که در همه این مولفه ها به وضعیت مطلوبی رسیده باشیم، و در کنار آن رفع فیلترینگ اتفاق بیافتد، می توان گفت سرمایه اجتماعی افزایش می یابد. اما نکته اینجاست مردم بیش از بحث شبکه های اجتماعی -که البته مهم است- به وضعیت روزمره معیشتی خودشان توجه می کنند که به همان نسبت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در تصور و باور آنها ایجاد می شود.
او با انتقاد می گوید: اگر مانند برخی کشورها که حکمرانی صد در صد مبتنی بر توانمندی خودشان دارند و سطح رفاه و اقتصادی در حد قابل قبولی باشد مردم حتما
از پلتفرم های داخلی استفاده می کنند و آنپلتفرم ها هم در رقابت با نمونه خارجی خواهند بود. به همین خاطر فکر می کنم اگر صرفا این گام-برداشتن فیلترینگ از واتس اپ و گوگل پلی-را به عنوان سرمایه اجتماعی بدانیم، نوعی سفسطه است من این نوع رویکرد را تقلیل سطح نیازها و خواستههایی که منجر به افزایش سرمایه اجتماعی بشود، می دانم.
نصیری درباره این نوع اقدام دولت و احتمال طبقاتی شدن اینترنت می گوید: دولت این کار را برای محقق شدن وعده های خود انجام داد. و نباید آن را به عنوان طبقاتی شدن اینترنت تلقی کنیم. دولت احساس کرد با توجه به خواست جامعه باید این اقدام را انجام دهد. اما نکته اینجاست که اساسا سمت و سوی این اقدام، اینترنت طبقاتی نخواهد بود و حتی ممکن است متوقف هم شود چون می بینیم که حکمرانی سایبری در بقیه کشورها به معنی پاسخگو کردن پلتفرم ها منطبق بر قوانین داخلی آن کشورها هم هست. حتی کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا به شدت روی این موضوع تاکید دارند و سعی می کنند حکمرانی سایبری خودشان را تقویت کنند و این فضا چند مولفه ای است و نمی توان با یک فاکتور و مقوله آن را سنجید و تعمیم به کل داد.
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.