نقش روابط عمومی در مدیریت بحران ناترازیهای اقتصادی، بهویژه در بخش انرژی، بسیار فراتر از یک وظیفه ارتباطی ساده بوده و در عبور از بحران و بازگرداندن ثبات به اقتصاد و اعتماد عمومی جامعه تاثیری تعیینکننده دارد.
ناترازیهای اقتصادی به خصوص در حوزه انرژی، عواقب گستردهای از جمله افزایش قیمتها، کمبود منابع، اختلال در زنجیره تامین و در نهایت نارضایتی عمومی و بیثباتی اجتماعی را به دنبال دارد و روابط عمومی با اتخاذ رویکردی چندوجهی که شامل برخی اقدامات موثر است، میتواند در این زمینه نقش تعیین کنندهای را در مدیریت بحرانها ایفا کند.
ارائه اطلاعات دقیق، قابل فهم و به موقع در مورد کمبودها و دلایل آنها، تبیین اقدامات دولت و بخش خصوصی برای رفع مشکل و پیشبینیهای آتی در این زمینه از اهمیت ویژهای برخوردار است، این موارد به ویژه در حوزه انرژی، که میتواند به سرعت شرایط را برای بروز بحرانهای اجتماعی و سیاسی مهیا سازد، بسیار حیاتی است.
استفاده از کانالهای متنوع ارتباطی، از جمله رسانههای رسمی، شبکههای اجتماعی، وبسایتها، کنفرانسهای خبری و مصاحبههای صوتی و تصویری باید بهگونهای هماهنگ و همسو انجام شود تا پیامها بهطور یکصدا و مؤثر به همه ذینفعان برسد.
اطمینان از صحت و اعتبار اطلاعات ارائه شده، از جمله مواردی است که مانع انتشار اطلاعات نادرست و شایعات شکل گرفته د ر فضای جامعه میشود، ایجاد ارتباطات دو طرفه دولت و مردم، کسبوکارها، سرمایهگذاران، و سازمانهای ذینفع ، برای درک بهتر ابعاد بحران و یافتن راهکارهای مشترک در این زمینه ضروری است.
شنیدن صدای مردم و در نظر گرفتن نگرانیهای آنها پیرامون تاثیراتی که ناترازی ها می تواند بر ابعاد مختلف حیات اجتماعی و اقتصادی آنها داشته باشد، در مدیریت بحرانهای انرژی بسیار مهم است و روابط عمومی باید با شناخت درست از رسانهها و اطلاعات دقیق را از طریق هر رسانه با توجه به میزان تاثیرگذاری آنها در جامعه، بهموقع در اختیار افکار عمومی قرار دهد.
ایجاد ارتباط مثبت با رسانهها و پاسخگویی به سوالات و ابهامات شهروندان، شفافسازی سیاستها و تصمیمهای آتی و تاثیراتی که این تصمیمها می تواند بر حوزه های مختلف داشته باشد، میتواند به انتشار اطلاعات صحیح و کاهش اثر اطلاعات نادرست و جلوگیری از بروز شایعات کمک کند.
مدیریت انتقادات و اعتراضات، ایجاد و همچنین افزایش اعتماد بین ذینفعان و سیاست گذاران به نحوی که طرفین خود را در یک راستا و دارای هدف مشترک بدانند از مواردی است که در ساماندهی شرایط جامعه تاثیر مستقیم دارد.
پیشبینی بحرانهای احتمالی در بخش انرژی، تهیه برنامههای مدیریت بحران به همراه پیوست ارتباطی و رسانهای و آموزش کارکنان مرتبط با موضوعات مختلف برای پاسخگویی به موقع و موثر در شرایط بحرانی از جمله اقداماتی است که برنامه ریزی صحیح، کارآمد و عملیاتی را در این حوزه میطلبد.
تدوین برنامه ارتباطات بحران، تعیین سخنگوی رسمی، تامین منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی و ارائه اطلاعات شفاف ، صحیح و به موقع و پرهیز از اظهار نظرات غیرکارشناسانه یا غیرمسئولانه و هر گونه شرایطی که حاشیه ساز بوده و اعتماد عمومی را نسبت به عملکرد حاکمیت کاهش میدهد از اقدامهای ضروری در این شرایط است که بایستی برای آن از قبل پیش بینیهای لازم انجام و آمادگیهای حداقلی تا حداکثری به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری در این زمینه فراهم شود.
روابط عمومی میتواند با ارتباطی که با افکار عمومی دارد و آگاهی کاملی از شرایط، با ارائه تحلیلهای کارشناسی و راهکارهای علمی و عملی، بهعنوان یک منبع معتبر اطلاعات و راهنمای عمل، به تصمیم سازی و شکلگیری اجماع و اتخاذ تصمیم های آگاهانه کمک کند.
تقویت هویت و اعتبار در بحرانهای ناشی از ناترازیهای اقتصادی، بهویژه در حوزه انرژی، یک هدف استراتژیک برای روابط عمومی است که مستلزم مدیریت و برنامهریزی دقیق است، در این شرایط حساس، اعتماد عمومی میتواند به سرعت کاهش یابد و این مسئله اثرات منفی گستردهای بر ثبات اقتصادی و اجتماعی دارد، بنابراین روابط عمومی باید با استراتژیهای هوشمندانه و هدفمند، به تقویت هویت و اعتبار دولت و اعتماد به نهادها و افزایش امید به آینده کمک کند.
و در نهایت، آنچه در مواقع بحرانی اهمیت پیدا می کند، میزان جلساتی نیست که مدیران در این زمینه برگزار می کنند بلکه تصمیمهایی است که در این نشستها اتخاذ شده و نتایجی که این تصمیمها بر زندگی جاری مردم می گذارد و در این زمینه سرعت در چاره اندیشی و شفافیت اعتماد افکار عمومی را ترمیم یا افزایش میدهد.
منبع خبر:
شارا
/ نقش کلیدی روابطعمومی در مدیریت بحران ناترازیهای
اقتصادی
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.