در مراسم گردهمایی مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور، بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه، پنل آسیبشناسی جریان ارتباطی اتاقهای استانی؛ چالشها و راهکارها برگزار شد.
در این پنل تخصصی ضرورت ارزیابی روابط عمومیها برای درک جایگاه واقعی آنها، ایجاد بسترهایی برای تعامل روابط عمومیها با هیات رئیسه اتاق ایران، لزوم ایجاد یک کمیته تخصصی از روابط عمومیها با هدف انسجامبخشی و هماهنگسازی، حفظ ثبات در مدیریت روابط عمومیها در اتاقها و تشکلها، ایجاد صدای واحد در قالب تشریح و بیان دیدگاههای اعضای اتاقها و حمایت از روابط عمومیها از سوی مدیران روابط عمومی اتاقهای استانی مورد توجه قرار گرفت.
مشورتدهی و تصمیمسازی دو وظیفه اصلی روابط عمومی
در ادامه نیما شایان، مدیر روابط عمومی اتاق ایران تصریح کرد: سعی داریم از همه فضاهای رسانهای استفاده کنیم. هدف اتاق این است که سطح روابط و مناسبات خود را در جامعه گسترش دهد و از نگاههای نقادانه برای بزرگ شدن بهره ببرد.
او ادامه داد: مشورتدهی و تصمیمسازی دو وظیفه اصلی روابط عمومی است و اگر در این دو موضوع موفق عمل کنیم، میتوانیم ادعا کنیم که یک روابط عمومی واقعی هستیم. این دو محور سطح بلوغ روابط عمومی را نشان میدهد و رسیدن به این دو، چالش هویتی را از بین میبرد.
مدیر روابط عمومی اتاق ایران بهره بردن از نیروی انسانی حرفهای، ابزار و امکانات بهروز را مورد توجه قرار داد و گفت: روابط عمومی را نباید مدیریت کرد، بلکه باید رهبری کرد. در واقع باید در میدان عمل بود تا اعتمادها را به خود جلب و محتوای شفاف، سالم و پاک را منتشر کرد.
شایان پیشنهاد داد: تدوین نظام مسائل استانی و آمایش سرزمین و هرگونه پروژهای در این سطح را میتوانیم بر اساس منفعت مردم و بدون سوگیری در اتاقهای استانی دنبال کنیم. اتاقها بهترین ظرفیت برای پیگیری این موضوعات هستند. از طرفی تهیه یک کتاب در پایان سال، درباره مجموعه اقدامات اتاقها بر اساس یک الگو و مدل یکپارچه میتواند راهکار مناسبی باشد.
بر اساس اظهارات او برای افزایش تابآوری در سطح جامعه و امیدپراکنی، رسانهها ابزار خوبی در اختیار دارند. باید برای احیای اعتماد در کشور اراده کنیم. این دو مؤلفه را در بیانیه انتهایی این همایش دو روزه در نظر خواهیم گرفت.
برگزاری کارگاههای آموزشی در گردهمایی مدیران روابط عمومی
کارگاه تحول دیجیتال در ارتباطات و مدیریت اعضا؛ راهکارهای کارآمد برای انجمنها و اتاقهای استانی، برنامه بعدی روز اول این گردهمایی بود. در این کارگاه آموزشی علیرضا مقاری، مدیرعامل شرکت دانشبنیان ترنج دیتا، مستقر در پارک فناوری پردیس، درباره طراحی و بهینهسازی ارتباطات دیجیتال و بازاریابی و شبکههای اجتماعی برای انجمنها و اتاقها، صحبت کرد.
حمید حاتم طهرانی، مدرس کارگاه آموزشی دیگری بود که با محوریت تولید محتوای اتوماتیک تمام شبکههای اجتماعی و وبسایت به صورت ۳۶۰ درجه و آشنایی با ابزار کاربردی هوش مصنوعی در تولید محتوا، برگزار شد.
معرفی ابزارها در روابط عمومی دیجیتال نیز توسط امیرعلی صدردادرس، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران انجام شد. او در این بخش به معرفی ابزارها برای رصد و پایش، سئو، گزارشگیری از سایت و شبکههای اجتماعی، پرداخت.
نشست با هادی اسکندری، مدیرعامل و محسن فرجادی، معاون استانهای هلدینگ برسا (آخرین خبر) نیز بخش دیگری از این گردهمایی بود.
روز اول گردهمایی مدیران روابط عمومی اتاقهای استانی با بازدید از تحریریه روزنامه دنیای اقتصاد به پایان رسید.
صمد حسنزاده در جمع مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور
روابط عمومی اتاقها با همافزایی به پیشبرد اهداف کمک میکنند | سطح ارتباطی بین اتاقها و جامعه را تقویت کنیم
رئیس اتاق ایران در گردهمایی مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور در اتاق ایران با اشاره به نقش روابط عمومی در بهبود ارتباطات اقتصادی و اجتماعی کشور، گفت: روابط عمومی اتاقها با همافزایی به پیشبرد اهداف کمک میکنند.
صمد حسنزاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جمع مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور، بر اهمیت روابط عمومی بهعنوان یکی از بازوهای اصلی ارتباطات و تأثیرگذاری بر جامعه تأکید کرد.
او این نشست را فرصتی برای بهرهگیری از تجربیات مدیران روابط عمومی و تقویت همافزایی در راستای پیشبرد اهداف اتاقها دانست.
حسنزاده حضور در این جلسات را فرصتی دانست تا از تجربیات یکدیگر استفاده کرده و به دانش خود بیفزاییم. به اعتقاد رئیس اتاق ایران ما همواره نیازمند استفاده از رهنمودهای یکدیگر هستیم تا بتوانیم در راستای اهداف مشترک، برنامههای مؤثرتری را اجرایی کنیم.
او با اشاره به اهمیت حضور افراد فرهیخته در جامعه و استفاده از ظرفیت این افراد، تأکید کرد: اگر افراد تأثیرگذار در حوزههای مختلف از جمله رسانه و روابط عمومی نباشند، مسیر توسعه و هدایت جامعه با چالشهای جدی روبهرو خواهد شد. نقش روابط عمومی در انعکاس دستاوردها و تقویت امیدواری در جامعه بهویژه در شرایط سخت اقتصادی بسیار حیاتی است.
حسنزاده از روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی اتاقها و جامعه یاد کرد و افزود: روابط عمومی یکی از مهمترین ابزارهای انتقال پیام اتاقها و بخش خصوصی به جامعه و فعالان اقتصادی است؛ برنامههایی که در اتاقها بهعنوان مرکز اقتصادی کشور انجام میشود، باید از طریق روابط عمومی به بهترین شکل به جامعه منتقل شود. این ارتباطات میتواند نه تنها امید را در دل مردم زنده نگه دارد، بلکه بستری برای تشویق جوانان و نخبگان کشور فراهم آورد.
رئیس اتاق ایران شایستگی و لیاقت ایرانیان در عرصه جهانی را مورد توجه قرار داد و گفت: ایرانیان با وجود تمام چالشها و محدودیتها، همواره در عرصههای علمی، اقتصادی و ورزشی در سطح بینالمللی خوش درخشیدهاند. دانشآموزان ایرانی در مناطق محروم، رتبههای برتر المپیادها را کسب میکنند و مدیران و متخصصان ایرانی در کشورهای دیگر جایگاههای برجستهای را تصاحب کردهاند. این نشانهای از شایستگی و لیاقت ایرانیان است.
پیامهای امیدبخش به جامعه منتقل کنیم
او با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و تأثیر آن بر روحیه مردم، گفت: یکی از وظایف روابط عمومیها، انتقال پیام امید و ایجاد انگیزه در جامعه است. باید نشان دهیم که ظرفیتهای بینظیری در کشور وجود دارد و میتوان با برنامهریزی و مدیریت صحیح، این پتانسیلها را به کار گرفت.
حسنزاده انتقادات و پیشنهادات سازنده را راهگشای بسیاری از چالشها عنوان کرد و افزود: باید با استفاده از تجربیات یکدیگر، مسیری روشن برای آینده روابط عمومی و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور ترسیم کنیم.
روابط عمومی اتاقها با همافزایی به پیشبرد اهداف کمک میکنند | سطح ارتباطی بین اتاقها و جامعه را تقویت کنیم
جوهره هر ارتباطی، صداقت و شفافیت است
نیما شایان، مدیر روابط عمومی اتاق ایران نیز در این نشست با نگاهی به آموزههای علم ارتطابات، جوهره ارتباط را صداقت دانست و گفت: برای جریانسازی و طراحی افقهای جدید باید صداقت را دنبال کرد و بتوانیم این شبکه ارتباطی را گستردهتر و قدرتمندتر پرورش دهیم.
او ادامه داد: مخاطبان ما در روابط عمومیها در قدم اول اعضای اتاقها و جامعه بخش خصوصی هستند؛ اما نگاه عمیقتری داریم و همه ملت ایران را مخاطب خود میدانیم، باید بتوانیم جایگاه خود را به درستی در سطح کشور تبیین و در عین حال نیازهای جامعه را برآورده کنیم.
مدیر روابط عمومی اتاق ایران، این دوره را دوره طلایی برای اتاقهای سراسر کشور توصیف کرد و افزود: دولت و بخش خصوصی همدلی بالایی دارند که بیسابقه است. این تعامل لازم است، اما کافی نیست و باید در بدنه و سطوح پایینتر نیز این تعامل و همدلی شکل بگیرد و تقویت شود تا به اهداف تعیین شده برسیم.
عبدالله مهاجر در جمع مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور
خلاقیت، برنامه و بودجه نیاز شکوفایی هر روابط عمومی است | روحیه نقدپذیری را در خود تقویت کنیم
عضو هیات رئیسه اتاق ایران برای شکوفایی فعالیت روابط عمومیها به سه نکته اشاره کرد؛ خلاقیت، برنامهریزی و بودجه. او تأکید کرد: اگر این سه شاخص تدوین و استفاده شوند، شاهد شکوفایی روابط عمومی خواهیم بود.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: روابط عمومیها باید برنامهمحور باشند و به کمک خلاقیت و بودجهای که در اختیار دارند، مسیر شکوفایی را طی کنند.
عبدالله مهاجر دارابی در جمع مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور تأکید کرد: رسیدن به اتفاقنظر و همگرایی در چارچوب فعالیت روابط عمومیها ضروری است. در حوزه اتاقها بودجهای تعیین میشود که بر پایه پیشنهادهاست. در این بین اگر آنچه تخصیص پیدا میکند، کافی نیست، باید مطرح شود. به هرحال مأموریتها در مسیر تحقق اهداف باید انجام گیرد.
او ادامه داد: در این رابطه به خلاقیت، برنامهریزی و بودجه نیاز است. این موضوعات باید در کنار هم قرار بگیرند تا شاهد شکوفایی روابط عمومیها باشیم.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه داد: گاهی شرایط اقتصادی به گونهای میشود که همراهی لازم بین دولت و بخش خصوصی وجود ندارد؛ دولت چهاردهم این تعامل را آغاز کرده و به دنبال تقویت روابط است. هرچند باید توجه داشته باشیم که بر اساس قانون، اتاقها و تشکلها ایجاد شدند و باید از آنها صیانت کنیم.
مهاجر نگاه نقادانه را عامل پویایی و بهبود عنوان کرد و ادامه داد: باید سعی کنیم روحیه نقدپذیری را در خود تقویت و از دریافت نظرات مختلف، استفاده کنیم.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران از اهمیت ارزیابی و رصد برای ارتقای سطح فعالیت روابط عمومی اتاقها، صحبت کرد و افزود: باید آنچه صورت گرفته را بررسی کنیم، نقاط قوت و ضعف را بشناسیم، آنها را در مسیر بهبود به کار بگیریم و ایرادات خود را برطرف کنیم.
کیوان کاشفی در جمع مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور
استفاده از امکانات جدید در اقناع مخاطبان، هنر روابط عمومی است | تقویت روابط با اعضای اتاق، دولت و جامعه را دنبال میکنیم
عضو هیات رئیسه اتاق ایران ارتباط سازی بین اعضای اتاقها به عنوان مالکان اصلی این ساختار، ارتباط با دولت و حاکمیت و در نهایت ارتباط با جامعه را از وظایف روابط عمومی اتاقهای استانی دانست.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران در نشست با مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور، هماهنگی و انسجام بخشیدن بین روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور به عنوان خانواده اتاق ایران را ضروری خواند و گفت: روابط عمومیها در برقراری ارتباط بین اعضای اتاق، دولت و جامعه نقش کلیدی دارند.
کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران هماهنگی بیشتر بین یک خانواده را در چارچوب این نشستها مورد توجه قرار داد و گفت: اثرگذاری روابط عمومیها بسیار بالاست. شما باید سه گروه را اقناع کنید؛ اعضای اتاقها که مالکان اصلی اتاق هستند که ارتباط سازی بین آنها، نقش کلیدی شماست. گروه دوم، دولت و حاکمیت که امروز بهترین زمان برای تحکیم این روابط است؛ گروه سوم هم جامعه است؛ باید نقش و جایگاه اتاقها را معرفی کرده و قضاوت مردم نسبت به بخش خصوصی را واقعی کنیم.
او هنر روابط عمومیها را استفاده از ابزار و امکانات فناوریمحور در اقناع مخاطبان دانست که باید ملاک عمل قرار گیرد.
کاشفی تنظیم برنامههای یک ساله و تعریف بودجه کافی، رصد و ارزیابی برنامهها را ضروری ارزیابی کرد.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران نگاه رقابتی برای تحقق توسعه را یکی از موضوعاتی دانست که در مسیر حرکت روابط عمومیها باید مورد توجه باشد.
دبیرکل اتاق ایران در جمع مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور
روابط عمومی، تبیین و سازندگی روابط را به عهده دارد
دبیرکل اتاق ایران با بیان اینکه روابط عمومی، قلب تپنده هر نهاد و سازمانی است، تأکید کرد: روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور نیاز ارتباطی بخش خصوصی با ذینفعان، دولت و جامعه را فراهم میکنند.
دبیرکل اتاق ایران در گردهمایی روابط عمومی اتاقهای استانی گفت: روابط عمومی قلب تپنده هر سازمانی است و با ابزار و دانشی که در اختیار دارد میتواند در معرفی هر چه بهتر سازمان خود فعالیت کند.
ساسان شاهویسی، دبیرکل اتاق ایران روابط عمومی را قلب تپنده هر نهاد و سازمان توصیف کرد و گفت: روابط عمومیها با ابزار دانشی و فناوری میتوانند در بیان و نشان دادن ظرفیتهای هر سازمان نقش مؤثری داشته باشند و قابلیتها و کارکردهای نهاد را بروز دهند.
او ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، چندوجهی است و در سطح داخلی و خارجی وظایفی به عهده دارد. این ظرفیت و پهنه گسترده، ایجاد ارتباط و دسترسی بین ذینفعان را نیاز دارد که روابط عمومیها میتوانند این نیاز مبرم را برآورده کنند.
دبیرکل اتاق ایران افزود: روابط عمومی در تبیین، معرفی و سازندگی ارتباطات اتاقها و تشکلها با ارگانها و نهادهای مختلف، نقش اساسی داد.
شاهویسی ابراز امیدواری کرد: برای پیشبرد اهداف باید دستاورد اتاقها و تشکلها در تولید محتوا و گزارشها را به اشتراک بگذاریم تا شاهد بالندگی این بخش باشیم.
نقش روابط عمومی در تشریح اقدامات انجام شده، بیبدیل است
سید جواد زمانی، معاون استانها و تشکلهای اتاق ایران نیز در ادامه از اهمیت فعالیت روابط عمومیها سخن گفت. به اعتقاد او هر آنچه انجام شود؛ اما اطلاعرسانی نشود هیچ کس از آن خبردار نمیشود و این گونه به نظر میرسد که کاری صورت نگرفته است؛ بنابراین روابط عمومیها که وظیفه معرفی و تشریح ابعاد فعالیت سازمانها و نهادها را به عهده دارند، کار حساس و مهمی را انجام میدهند.
معرفی اتاقها، تشکلها و ارکان مختلف اتاق ایران، کار روابط عمومی است. پس باید ظرفیتها، توانمندیها و ماموریتهای خود را به درستی تشریح کنیم.
مدیرکل حوزه معاونت اجرایی ریاستجمهوری در جمع مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور
ارتباط مؤثر حلقه مفقوده توسعه است | صدای بخش خصوصی باید رساتر شنیده شود
مدیرکل حوزه معاونت اجرایی و سرپرست نهاد ریاستجمهوری گفت: کارآفرینان، تولیدکنندگان و بازرگانان، قهرمانانی هستند که صدای آنها باید رساتر به گوش برسد، نقش روابط عمومی اتاقها در این عرصه بسیار حساس است.
مدیرکل حوزه معاونت اجرایی و سرپرست نهاد ریاستجمهوری ضمن تأکید بر این نکته که ارتباط مؤثر حلقه مفقوده توسعه است، تعریف نظام پایش مطالبات بخش خصوصی با همکاری بین روابط عمومی اتاقها و نهاد ریاستجمهوری را برای گشودن گرههای اقتصادی امروز، مفید و مؤثر ارزیابی کرد.
عباس رضایی، در جمع مدیران روابط عمومی اتاقهای سراسر کشور، ارتباط مؤثر را حلقه مفقوده توسعه در ایران دانست و تصریح کرد: مدیران روابط عمومی اتاقها و تشکلها، ظرفیتهای بخش خصوصی و توانمندیهای این حوزه را میشناسند و از آنجایی که کارآفرینان، تولیدکنندگان و بازرگانان قهرمانانی هستند که صدای آنها باید رساتر به گوش برسد، پس نقش روابط عمومی اتاقها بسیار مهم و حساس است و باید به عنوان نقطه اتصال دولت و بخش خصوصی فعالیت کنند.
سرپرست نهاد ریاستجمهوری به پیامدهای ناشی از نارسایی در ارتباطات بین دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: توسعه در کنار منابع مالی و نظام برنامهریزی علمی، محتاج پلهای ارتباطی محکم و کارآمد است و مسیر هموار زمانی شکل میگیرد که تعامل سازنده ایجاد شود و نباید فقط به انتقال موضوعات اکتفا کرد بلکه باید ظرفیتها را به هم پیوند زده و راهکار ارائه داد.
او با نگاهی به تجربه جهانی خاطرنشان کرد: توسعه متوازن و پایدار در گوی تعامل اثربخش و هوشمندانه دولت و بخش خصوصی است و در همین جا نقش روابط عمومی اتاقهای استانی مشخص میشود. باید به نقطهای برسیم که آنچه مدیران دولتی از آن به عنوان درهای باز به روی بخش خصوصی یاد میکنند به مسیر هموار تبدیل شود.
رضایی تصریح کرد: سفرهای استانی رئیسجمهور و تیم دولت یکی از ظرفیتهایی است که اتاقها باید از آن بهره ببرند و در اینجا روابط عمومیها بسیار مؤثر هستند. وظیفه روابط عمومی در عصر حاضر تصویرگری توانمندی، ارائه راهکارهای اجرایی و ایجاد پیوندها میان ظرفیتهای محلی و فرصتهای ملی است.
مدیرکل حوزه معاونت اجرایی و سرپرست نهاد ریاستجمهوری پیشنهاد داد: نظام پایش مطالبات بخش خصوصی را با هم ایجاد و گرههای اقتصادی را با تعامل سازنده، باز کنیم و ریل تصمیمسازیها را تغییر دهیم.
رضایی تأکید کرد: شبکه گسترده روابط عمومی اتاقها میتواند صدای رسای بخش خصوصی و تصویرگر ظرفیتها باشد؛ نهاد ریاست جمهوری تقویت همکاریها را دنبال میکند.
منبع خبر:
شارا
/ گزارش برگزاری گردهمایی مدیران روابط عمومی اتاقهای
استانی
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.