• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 30 June - 2025
9

در ستایش قدرت متقاعدسازی، تاب‌آوری و تحمل ابهام در روابط‌عمومی

  • کد خبر : 20430
  • 29 دی 1403 - 15:40
در ستایش قدرت متقاعدسازی، تاب‌آوری و تحمل ابهام در روابط‌عمومی

قدرت متقاعدسازی / یک مدیر روابط‌عمومی چگونه می‌تواند کار خود را در یک سازمان به بهترین شکل آغاز کند؟ مسیر پیش رو شامل ارزیابی دقیق محیط پیرامونی، شناسایی نیازها، تدوین نقشۀ راه، و مدیریت یا اصلاح نقاط ضعف است. اما تمام این مراحل نیازمند برخورداری از چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی است؟ آیا تنها دانش فنی و شناخت سازمانی کافی است؟

 قدرت متقاعدسازی / یک مدیر روابط‌عمومی چگونه می‌تواند کار خود را در یک سازمان به بهترین شکل آغاز کند؟ مسیر پیش رو شامل ارزیابی دقیق محیط پیرامونی، شناسایی نیازها، تدوین نقشۀ راه، و مدیریت یا اصلاح نقاط ضعف است. اما تمام این مراحل نیازمند برخورداری از چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی است؟ آیا تنها دانش فنی و شناخت سازمانی کافی است؟

در واقع، یک مدیر روابط‌عمومی علاوه بر تخصص و دانش، به مهارت‌های نرمی نیز برای پیشبرد اهداف خود احتیاج دارد. قدرت متقاعدسازی یکی از اساسی‌ترین این مهارت‌هاست. چراکه متقاعدسازی نه‌تنها به معنای انتقال پیام، بلکه دربرگیرندۀ مذاکره و ایجاد هم‌افزایی استراتژیک با سایر بخش‌های سازمان است. اگر با دیدی دقیق‌تر بنگریم، ارتباطات حرفه‌ای شباهت زیادی به مذاکره دارد؛ چراکه هدف آن نیز ایجاد گفتمانی مؤثر و همسو برای دستیابی به اهداف مشترک است.

بنابراین آیا می‌توان متصور بود که مدیر روابط‌عمومی بدون متقاعدسازی سایر مدیران ارشد بتواند در مسیر ارتباطی سازمان، موفق باشد و یکپارچگی امن و هدفمند ایجاد کند؟ در صورت عدم موفقیت، جایگاه روابط‌عمومی به عاملی بازدارنده تنزل پیدا می‌کند و سایر واحدها تمایلی به همراهی با تفکری دست و پاگیر از خود نشان نمی‌دهند. در چنین شرایطی، اختصاص زمان برای تیم روابط‌عمومی در نظر سایر مدیران، اتلاف وقت قلمداد می‌شود؛ چراکه برای اهدافی که برایشان تعهد داده‌اند فایده‌ای ندارد. پس متقاعدسازی جزو مهمترین ویژگی‌های متخصصین روابط‌عمومی است، در جهت گسیل مفهوم ارتباطات در تک‌تک قدم‌های یک کسب‌وکار.

یکی از روش‌های مؤثر در هزارتوی ارتباطات داخلی در راستای بهبود روابط با مدیران ارشد، پرسونال برندینگ آن‌ها است. آن‌ها برای جذب بهترین نیروها یا پیشبرد اهدافشان در صنعت، نیاز به مطرح بودن و آوازۀ مثبت دارند، پس تعریف برنامه‌های واگرا برای برند شخصی آن‌ها موجبات همراهی بیشترشان در سایر زمینه‌ها را فراهم خواهد کرد.

همچنین نباید فراموش کنیم که رشتۀ روابط‌عمومی ورای مباحث تخصصی‌اش، علمی بینابینی است. به این معنی که کسب دانش و افزودن اطلاعات در زمینه‌های مختلف به ما برای تعامل راحت‌تر با افراد متفاوت کمک خواهد کرد. بنابراین، داشتن حداقل دانش از منابع انسانی، دیزاین، محصول، فروش، تکنولوژی و زیرساخت به ما در این مسیر کمک شایانی خواهد کرد.

فرایندِ بعضاً زمان‌بر متقاعدسازی، دو پیش‌نیاز حیاتی می‌طلبد؛ یکی تاب‌آوری و دیگری تحمل ابهام. طبیعتاً اگر با کوچکترین مقاومت از سمت اعضای سازمان برای همراهی با تیم روابط‌عمومی، زمین را خالی کنیم یا برای فائق آمدن به فشارهای بیرونی راسخ نباشیم، هرگز ارتباط خنثی و سازنده‌ای با سایر اعضا برقرار نخواهیم کرد و پروژه با شکست مواجه خواهد شد. به علاوه تصمیمات کلان سازمان در بسیاری مواقع تا رسیدن به نقطه‌ای شفاف و خروجی ملموس، در درازای اجرا با بالا و پایین‌های بسیار و تغییر مسیرهای متعددی همراه است. یک مدیر روابط‌عمومی باید مهارت تحمل ابهام و همراهی حداکثری را در چنین مواقعی در خود تقویت کند، چراکه هر به‌روزرسانی، نیازمند ترسیم کردن سناریوهای بسیار و ریسک‌های حتی بزرگتر برای شرکت خواهد بود.

تا اینجا گفتیم قدم‌های لازم برای برپاکردن یک تیم روابط‌عمومی قدرتمند چیست و یک مدیر مناسب برای پیشبرد آن باید چه ویژگی‌های شخصیتی داشته باشد. اما گذار امن از این مراحل که پر است از ابهام، خطر و مناسبات انسانی. بدون در دست داشتن اسناد زیرساختی، راه رفتن روی لبۀ تیغ است.

اگر به شرکتی وارد می‌شوید که از پیش اسنادی مثل ماتریس پیام و ماتریس ریسک را تدوین کرده شکرگزار باشید و با سرعت به ساخت ایده‌آل‌ها و کمپین‌های اجرایی بپردازید؛ اما اگر تخته سفید باشد چه باید کرد؟ آیا ارتباط فعالانه گرفتن با مدیران ارشد، وقتی برای خلق ارزش در پروژه‌هایتان درد نان دارید شدنی است؟ چه خواهید کرد اگر مسئولیت ارتباطاتی یک پروژۀ پرریسک را بردارید و بحرانی پدید بیاید، بدون اینکه به موضع سازمان در بزنگاه‌های ارتباطی فکر کرده باشید؟

 

پاسخ هرچه باشد، داشتن اسنادی چون ماتریس پیام، ماتریس ریسک و ترسیم کردن سناریوهای مختلف به‌صورت مستمر از اوجب واجبات یک تیم روابط‌عمومی است. ایجاد توازن بین پروژه‌های اجرایی و صرف زمان برای تبیین این اسناد بی‌شک هنر شماست. پیشنهاد می‌کنم قبل از قبول مسئولیت در شرکتی، از زیرساخت‌های ارتباطی و آخرین آپدیت‌ها اطلاع دقیق پیدا کنید تا زمان و نیروی موردنیاز خود برای رسیدن به هر هدفی را از ابتدا به درستی تصویر کرده باشید. به‌این‌ترتیب، برای حرکت در هزارتوی اعتمادسازی و تأثیرگذاری، چیزی از قلم نخواهد افتاد و قول‌هایتان به سازمان منطبق با واقعیات خواهد بود.

به هر روی، بدانید برای تدوین سند ماتریس پیام، به همراهی و زمان همۀ مدیران ارشد نیازمندید، اما صبوری زیادی از سمت آن‌ها برای دیدن خروجی کار در اختیار نخواهید داشت. اگر یقین دارید که صرف وقت روی اسناد زیرساختی و حیاتی در نگاه مدیرانتان بیهوده است و فقط اجرای پروژه‌های عمومی نمرۀ بالایی دارد، سنگ‌های خود را از ابتدا وا بکنید. اگر مثل من از کسانی هستید که معتقدید بدون سندی مثل ماتریس پیام، خانۀ روابط‌عمومی روی آب بنا شده و شکننده است، یا اگر باور دارید همانطور که بدون کهن‌الگو (آرکتایپ) نمی‌شود بازاریابی کرد، بدون این اسناد هم روابط‌عمومی بی‌معنی است، بر موضع خود پافشاری کنید و از قدرت متقاعدسازی بهره ببرید.


منبع خبر:
مصور
/ در ستایش قدرت متقاعدسازی، تاب‌آوری و تحمل ابهام در روابط‌عمومی

تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=20430

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.