• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 1 July - 2025
8

افشای بحران اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی: چالش‌های نظارتی و مسئولیت‌پذیری پلتفرم‌ها

  • کد خبر : 20730
  • 02 بهمن 1403 - 12:39
افشای بحران اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی: چالش‌های نظارتی و مسئولیت‌پذیری پلتفرم‌ها

بحران اطلاعات نادرست / در دنیای رسانه‌های اجتماعی، حقیقت به راحتی گم می‌شود و به نظر می‌رسد که همه در حال غرق شدن در دریای اطلاعات غلط و فریب هستند. یکی از مسائل اصلی در این فضا، اطلاعات نادرست است که به سرعت منتشر می‌شود و در برخی موارد، حتی بدون هیچگونه مسئولیتی توسط شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای مورد تایید قرار می‌گیرد.

بحران اطلاعات نادرست / شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در دنیای رسانه‌های اجتماعی، حقیقت به راحتی گم می‌شود و به نظر می‌رسد که همه در حال غرق شدن در دریای اطلاعات غلط و فریب هستند. یکی از مسائل اصلی در این فضا، اطلاعات نادرست است که به سرعت منتشر می‌شود و در برخی موارد، حتی بدون هیچگونه مسئولیتی توسط شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای مورد تایید قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، شرکت Dominion Voting Systems شکایتی علیه فاکس نیوز تنظیم کرد که به دلیل انتشار اطلاعات غلط درباره دستگاه‌های رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ بود. این شکایت به دلیل شواهدی که نشان می‌داد فاکس نیوز به صورت عمدی دروغ‌هایی را برای جلب رضایت بینندگان منتشر کرده، موفق شد.

با این حال، وقتی صحبت از شبکه‌های اجتماعی مانند متا (Meta) و پلتفرم‌های دیگر می‌شود، این شرکت‌ها از تبعات مشابه مصون هستند. در حالی که فاکس نیوز مجبور به پرداخت مبلغی برای حل و فصل شکایت شد، مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) و دیگر مسئولان پلتفرم‌های اجتماعی همچنان می‌توانند بدون هیچگونه مسئولیتی اطلاعات نادرست را منتشر کنند. این عدم مسئولیت ناشی از قانون ارتباطات، که در سال ۱۹۹۶ تصویب شد، است. این قانون که در ابتدا برای مبارزه با محتوای پورن آنلاین ایجاد شد، شامل بخش ۲۳۰ بود که به پلتفرم‌های اینترنتی مصونیت می‌دهد.

این قانون باعث شده که رسانه‌های اجتماعی به یک میدان بدون نظارت تبدیل شوند، جایی که اطلاعات غلط به راحتی منتشر می‌شود و کاربران تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اگرچه قانون به مردم این امکان را می‌دهد که از افرادی که اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند شکایت کنند، اما هیچ اقدامی در جهت مسئولیت‌پذیری بارون‌های رسانه‌های اجتماعی صورت نمی‌گیرد. این وضعیت باعث شده که فضای آنلاین به مکانی برای گمراهی و فریب تبدیل شود.

یکی از مسائل مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود، تاثیرات منفی اطلاعات نادرست است. به عنوان مثال، در دوران پاندمی کووید-۱۹، اطلاعات غلط درباره واکسن‌ها و درمان‌های ساختگی باعث مرگ هزاران نفر شد. همچنین در بحران‌های طبیعی مانند آتش‌سوزی‌های لس آنجلس، سیاستمداران اطلاعات غلطی را منتشر کردند که باعث شد مردم بیشتر در درد و رنج باشند.

در نهایت، با توجه به این واقعیت که رسانه‌های اجتماعی بدون هیچگونه نظارت و مسئولیتی به گسترش اطلاعات غلط پرداخته‌اند، باید به دنبال راهکارهایی برای مقابله با این پدیده باشیم. این مسئله نیازمند قوانین جدید و اصلاحات جدی در نحوه نظارت بر این پلتفرم‌ها است تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.


منبع خبر:
شارا
/ افشای بحران اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی: چالش‌های
نظارتی و مسئولیت‌پذیری پلتفرم‌ها

تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=20730

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.