• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار: 1501اخبار امروز : 2
6

جرمم چه بوده که توییترم برای همیشه مسدود شد؟!

  • کد خبر : 2106
  • 29 مرداد 1401 - 10:42
جرمم چه بوده که توییترم برای همیشه مسدود شد؟!

مرضیه هاشمی، مجری و مستندساز شبکه پرس تی وی که اخیرا صفحه شخصی اش از سوی توییتر برای همیشه مسدود شد، توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.
هاشمی می‌گوید: من فقط پرسیدم چرا کسی برای توقف نقض حقوق بشر و کشتار مردم در عربستان کاری انجام نمی‌دهد، آیا حمایت از مظلومان جرم است، من کدام قانون را رعایت نکردم؟!

به گزارش ایسنا، چند روز قبل حساب کاربری یک خبرنگار و مجری برنامه «پرونده‌های پنهان» شبکه پرس تی‌وی که امریکایی تبار و مسلمان است در توییتر برای همیشه مسدود شد، بدون آنکه به گفته خودش قوانین توییتر را نقض کرده باشد.

آخرین توییت چه بود؟

مرضیه هاشمی، مجری و مستندساز شبکه پرس تی وی به همین بهانه در گفت‌وگویی درباره این اقدام آمریکا در نقض آزادی بیان تاکید کرد: این اتفاق دقیقا بعد از ارسال توییتی در مورد اعدام ۸۱ نفر در عربستان توسط دولت سعودی و همچنین سکوت غرب درباره این اتفاق رخ داد. قبلا هم حساب کاربری من در توییتر تعلیق (Suspend) شده بود که موقت بود اما الان پیامی ارسال شد مبنی بر آنکه حساب شما برای همیشه مسدود است و اگر حساب جدیدی بسازید که به اسم شما باشد باز هم بسته می شود.

وی ادامه داد: از توییتر می پرسم کدام قانون را رعایت نکردم؟ آیا من طرفدار خشونت و… بوده ام؟ آیا اعتراض به کشتن ۸۱ نفر در عربستان و حمایت از مظلومان از نظر شما جرم است که این حساب را مسدود کردید؟

اما آخرین توییت دقیقا به چه واقعه ای اشاره داشت؟ مجری شبکه پرس تی وی در پاسخ به این پرسش گفت: آخرین توییت درباره برنامه جدید ما در شبکه پرس تی وی (پرونده های پنهان- Hidden Files) بود که به اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی در فروردین ۱۴۰۱ (مارس ۲۰۲۲) می‌پرداخت و آن را مورد بررسی قرار می داد.

چرا دولت عربستان سعودی مواخذه نمی شود؟

او تاکید کرد: در «پرونده های پنهان» این موضوع را بررسی کردیم که آژانس های بین المللی مدعی حمایت از حقوق بشر، حقوق کودکان، اسرای جنگی و …  هیچ حرکتی در محکومیت دولت عربستان نکردند و ما می پرسیدیم چرا آنها کاری انجام ندادند. همچنین پرسیدیم که چرا در سایر کشورها اگر اقداماتی مشابه انجام شود جنجال بین المللی ایجاد و در سطح جهانی محکوم می شود اما چرا دولت عربستان سعودی نباید مواخذه شود؟

هاشمی گفت: یکی از مهمانان «پرونده‌های پنهان» که عربستانی است اما در خارج از آن کشور به سر می برد و برادرش را در آن کشتار از دست داده بود اطلاعات بیشتری از این نقض شدید حقوق بشر به مخاطبان داد، مانند این موارد که قربانیان، بدون اثبات جرم و بدون اطلاع خانواده شان اعدام شدند و اکثر خانواده ها نمی دانند که عزیزان‌شان کشته شدند و حتی هیچ کدام از جنازه ها را به خانواده ها تحویل ندادند.

این مستندساز تصریح کرد: مهمان برنامه ما گفت دولت عربستان مدعی است اعدام‌شدگان تروریست بودند که حتی اگر این ادعای دروغ را هم بپذیریم باز هم آنان حق داشتند که در دادگاه از خود دفاع کنند، آیا غیر از این است. در این کشتار، دولت سعودی برخی از قربانیان کودک و برخی از اتباع کشورهای دیگر مانند سودان و یمن را اعدام کرد و کشورهای غربی هیچ کاری نکردند.

وی خاطرنشان کرد: توییت من فقط درباره این قسمت از برنامه «پرونده‌های پنهان» بود و فقط این سوال را پرسیدم که چرا کسی برای توقف نقض حقوق بشر و کشتار مردم در عربستان کاری انجام نمی دهد، همچنین اگر غرب دلش برای بشر می سوزد چرا کاری علیه سعودی نکرده است؟

هاشمی سپس در پاسخ به این سوال که چرا عربستان برای غرب اینقدر مهم است؟ گفت: واضح است که عربستان از آمریکا و اروپا اسلحه می‌خرد، همچنین به این خاطر که دومین تولیدکننده نفت خام جهان است و برای واشنگتن اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین مدعیان غربی حامی حقوق بشر حاضر نیستند به دولت سعودی اعتراض کنند که این نشانه دوگانگی غربی‌هاست و اینکه از عنوان «حمایت از حقوق بشر» فقط به عنوان ابزار استفاده می شود.

جرمم چه بوده که توییترم برای همیشه مسدود شد؟!

آمریکا مدعی آزادی بیان است اما …

این خبرنگار و مستندساز با اشاره به قتل جمال خاشقچی و تکه تکه کردن جسد وی توسط دولت عربستان هم اظهار کرد: خاشقچی هم خبرنگار بود و هم اقامت امریکا را داشت اما دیدیم که دولت آمریکا و مدعیان حقوق بشر درخصوص قتل فجیع وی کاری نکردند و باز شاهد بودیم که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان رفت و با بن سلمان که دستور این قتل را داده بود دیدار داشت، بنابراین شعارهای حقوق بشری فقط یک ادعا برای غرب است. در این شرایط انسان تعجب می کند که چقدر ستم می کنند و در عین حال اصلا ظرفیت تحمل صدای یک پرسش ساده در حمایت از حقوق بشر در عربستان را هم ندارند و نمی توانند دیدگاه متفاوت را بشنوند اما همزمان مدعی آزادی بیان هم هستند.

او درباره برنامه «پرونده‌های پنهان» نیز تاکید کرد: این برنامه ای است که به تازگی در پرس تی وی شروع کردیم، با آنکه چند قسمت تهیه شده اما تلاش می کنند ما را محدود کنند؛ چراکه ما در این برنامه، پشت پرده وقایع جهان را بررسی می کنیم و این برای امریکا سخت است که مردم ایالات متحده آگاه شوند.

هاشمی همچنین تاکید کرد: برنامه «پرونده‌های پنهان» پتانسیل خوبی برای بررسی موضوعاتی دارد که کمتر به آن توجه شده اما از اهمیت انسانی برخوردار است و در عین حال برای مردم آمریکا جذابیت دارد و خود آمریکایی‌ها تلاش می کنند با ما ارتباط مستقیم داشته باشند که این پدیده از نظر دولت ایالات متحده خیلی خطرناک محسوب می شود.

اهمیت پلتفرم ایرانی برای پرس تی وی

این مجری و مستندساز درباره پلتفرم های ایرانی هم خاطرنشان کرد: وقتی ما مجبور هستیم برای رساندن پیام خود که همانا صدای مظلومان است از پلتفرم هایی استفاده کنیم که در مالکیت آمریکاست طبعا برای سانسور پیام‌های ما و حذف حساب ها دست‌شان باز است مگر آنکه دیگران در خود ایالات متحده تلاش کنند و برنامه های ما را در شبکه های اجتماعی بازنشر دهند. راهکار دیگر این است که خودمان یک پلتفرم ایرانی درست کنیم که دولت های استکباری نتوانند بر آن مسلط باشند.

خود امریکایی‌ها دنبال پلتفرم جدیدی هستند که آزاد باشد

این فعال رسانه در پاسخ به اینکه آیا مردم آمریکا ممکن است از پلتفرم های ایرانی استفاده کنند؟ تصریح کرد: البته چنین روندی قطعا زمان می برد ولی خود امریکایی ها دنبال یک پلتفرم جدید هستند که واقعا آزاد باشد و این روند روبه رشد سانسور در آمریکا برای بسیاری ناراحت کننده است، نه الزاما کسانی که با استکبار دشمن هستند بلکه در میان هیئت حاکمه آمریکا هم این اعتراض به سانسور وجود دارد و شما شاهد بودید که توییتر حساب ترامپ و هوادارانش را مسدود کرد، آن هم در زمانی که وی رئیس جمهور آمریکا و ساکن کاخ سفید بود.

وی اضافه کرد: هر چه قدرت آمریکا کمتر می‌شود، به همان نسبت هم سانسور بیشتر می‌شود، در واقع یک دستورالعمل برای استفاده از فضای سایبری در آمریکا وجود دارد که باید فقط در خدمت نئولیبرالیسم و برده استکبار باشید و اگر اعتراضی به مجموعه آمریکا مطرح کنید شما سانسور می شوید، فرقی ندارد یک خبرنگار باشید یا یکی از مقامات رسمی آمریکا. به بیان بهتر آن ادعایی که درباره آزادی بیان می شود رسمی و علنی نقض می شود. که این موارد نشان می دهد تحمل مخالف در ایالات متحده هرگز وجود ندارد.

هاشمی گفت: با این وضعیت قطعا شرایط برای من که متولد امریکا، رنگین پوست، مسلمان و حامی جمهوری اسلامی هستم و برای پرس تی وی کار می کنم به مراتب سخت‌تر است چون من سعی می کنم با مردم امریکا ارتباط داشته باشم و حقایق را به آنها بگویم. در گذشته هم در داخل آمریکا به شهرهای مختلف می رفتم و با مردم حرف می زدم که دولت امریکا سعی کرد مرا محدود کند.

این خبرنگار در پایان خاطرنشان کرد: در آمریکا این مهم است که شما چه دیدگاهی دارید و چه تاثیری بر نئولیبرالیسم خواهید داشت. اگر برده استکبار باشید از هر قوم، نژاد و دینی که باشید مساله‌ای نیست، در مقابل اگر شما علیه استکبار باشید و از مظلومان حمایت کنید سرکوب می شوید این خط قرمز امریکا و دستگاه استکباری است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=2106

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.