• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار: 1499اخبار امروز : 0
4

آیا جبلی پرونده «سرزمین کهن» را دوباره باز می کند؟/سریالی که به خاطر یک سوءبرداشت توقیف شد

  • کد خبر : 2137
  • 29 مرداد 1401 - 19:34
آیا جبلی پرونده «سرزمین کهن» را دوباره باز می کند؟/سریالی که به خاطر یک سوءبرداشت توقیف شد

تهران – ایرنا – بیش از یک دهه از آغاز تولید سریال «سرزمین کهن» یا «سرزمین مادری» می‌گذرد؛ سریال مهمی که به واسطه یک سوءبرداشت توقیف شده و حالا باید دید آیا مدیران جدید رسانه ملی این سریال را به آنتن می‌رسانند یا نه؟

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، وقتی در آذر ماه ۸۷ برای اولین بار پروژه عظیم تاریخی «سرزمین کهن» کلید خورد، کسی فکرش را هم نمی کرد که این اثر، به یکی از پرحاشیه ترین سریال های تاریخ تلویزیون تبدیل شود. وقتی مرحله اول سریال به سلامت در اواسط سال ۸۸ به پایان رسید، با اعلام کمال تبریزی، قرار شد توقفی شش ماهه برای ساخت دکور مرحله دوم داشته باشد.

بالاخره ساخت فاز دوم در پاییز ۸۹ شروع شد ولی فیلمبرداری این بخش ها که با بحران کمبود بودجه در تلویزیون همزمان شده بود، باعث شد پروژه سریال «سرزمین کهن» کاملاً متوقف شود.

آیا جبلی پرونده «سرزمین کهن» را دوباره باز می کند؟/سریالی که به خاطر یک سوءبرداشت توقیف شد

با پایان مراحل پساتولید بالاخره قرار شد این سریال در آبان ماه سال ۹۲ به روی آنتن برود که البته این گونه نشد. ولی پس از چند بار بدقولی، بالاخره پنجشنبه ۳ بهمن ۹۲، اولین قسمت این سریال پخش شد؛ مجموعه ای که به نظر می رسید با دقت قابل قبولی در فرم ساخته شده و بعد از «کلاه پهلوی»، می تواند خاطره خوبی از آثار تاریخی برجا بگذارد اما با پخش ۴ قسمت از این مجموعه، اعتراضاتی علیه این سریال در خوزستان آغاز شد که با اظهار نظر های نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی همراه و در نهایت، باعث توقف این مجموعه شد. گرچه سازندگان سریال و همچنین عباس سلیمی نمین، مشاور تاریخی پروژه، از این مجموعه دفاع و اعلام کردند که از دیدگاه آن ها توهینی به ایل بختیاری نشده است، اما این تلاش ها راه به جایی نبرد. ضرغامی رئیس وقت سازمان صداوسیما به خوزستان سفر کرد و ضمن دلجویی و عذرخواهی از مردم این استان و ایل بختیاری، قول حذف قسمت هایی را داد که موجب اعتراض آن ها شده بود.

پس از این اعتراضات، پخش این مجموعه با استدلال‌هایی همچون بازنگری در پوشش بازیگران زن و همچنین آنچه که نارضایتی مسئولان صدا و سیما از کم‌رنگ بودن نقش جریانات اسلامی در پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ خواندند، با تأخیر روبرو شد تا برخی صحنه‌های آن دوباره فیلمبرداری شود. پس از فیلم برداری مجدد، تیزر این سریال از شبکه سه سیما پخش شد و قرار بود از مهر ۱۳۹۶ پخش شود اما باز هم پخش نشد.

آیا جبلی پرونده «سرزمین کهن» را دوباره باز می کند؟/سریالی که به خاطر یک سوءبرداشت توقیف شد

در این سال‌ها با آمدن هر کدام از روسای جدید سازمان صداوسیما، تلاش‌هایی مبنی بر پخش سریال صورت گرفت؛ حتی یک پژوهشگر تاریخ بختیاری با حضور در یک برنامه تلویزیونی این‌گونه اظهار کرد که ما بختیاری‌ها زود قضاوت کردیم و فقط چند قسمت از این سریال را دیدیم در حالی که قهرمان داستان شخصیتی لر و بختیاری است و گفته‌اند اواسط داستان از این قوم ایرانی خیلی تعریف و تمجید می‌شود. این پژوهشگر همچنین عنوان کرد که قرار است چند تن از بزرگان قوم بختیاری سریال «سرزمین مادری» را تا انتها تماشا کنند و با مذاکره آنان با صدا و سیما این سریال به پخش برسد. اما از این اظهارات هم حدود سه سال می‌گذرد و هنوز گره کور سریال کمال تبریزی باز نشده است.

حالا باید دید با توجه به مضمون مهمی که سریال «سرزمین کهن» دارد و هزینه بالایی که برای آن پرداخت شده است، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما تلاشی برای باز کردن پرونده این سریال خواهد داشت و آن را به آنتن می رساند یا سریال همچنان در محاق تولید باقی خواهد ماند.

آیا جبلی پرونده «سرزمین کهن» را دوباره باز می کند؟/سریالی که به خاطر یک سوءبرداشت توقیف شد

این مجموعه به بررسی تاریخ سیاسی-اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران در بستر زندگی یک پسربچه می‌پردازد که در قالب سه فصل برای پخش آماده شده‌است. در فصل اول سریال، کودکی رهی که شخصیت اصلی سرزمین کهن است به تصویر کشیده می‌شود، که نقش او را علی شادمان (بازیگر کودک فیلم میم مثل مادر و بازیگر اصلی سریال یاغی) بازی می‌کند. رهی بعد از بمباران دهکده محل سکونت‌شان توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. رهی پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهی تهران می‌شود. سال‌ها بعد او در یک خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود، اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجراهایی او به یک خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می‌برد. همین باعث می‌شود به یک خانواده دیگر که مذهبی هستند، سپرده شود، اما این پایان ماجراهای او و اطرافیانش نیست.

آیا جبلی پرونده «سرزمین کهن» را دوباره باز می کند؟/سریالی که به خاطر یک سوءبرداشت توقیف شد

نقش اصلی این سریال بر عهده شهاب حسینی است و از جمله بازیگران این مجموعه پر شخصیت می توان به نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حسن پورشیرازی، فرشته صدر عرفایی، جعفر دهقان، امیر آقایی، شبنم قلی خانی، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، علی شادمان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی، میتراحجار، پرویز پورحسینی، حسین محجوب، بیتا فرهی، هومن سیدی، مهرداد ضیایی، لیلا زارع، آشا محرابی، محسن تنابنده، جواد عزتی، رسول نقوی، شیوا بلوچی، متین حیدرنیا، امین رحیمی، درشن سینک، بهرام کمیجانی، فریبرز گرم رودی و… اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=2137

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.