• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 1
6

«رادیو»؛ رسانه تنهایی

  • کد خبر : 2193
  • 30 مرداد 1401 - 8:29
«رادیو»؛ رسانه تنهایی

ایسنا/اصفهان فناوری‌های مدرن ارتباطات، تاریخ معاصر و مردمانش را آن چنان به شتاب انداخته است که دیگر کسی نمی‌تواند به کنج خلوت خود پناه برد و برای کوتاه زمانی به تأمل در خود و دنیای خود بگذراند. رسانه‌ها، تنهایی را از انسان گرفته‌اند، اما رادیو، هنوز هم برای یاران وفادار خود، به ویژه برای آنها که شب بیدارند، رسانه تنهایی است.

یکی از رسانه‌ها در روزگاری که هنوز تلویزیون به جهانیان عرضه نشده بود رادیو است که از محبوبیت خاصی در میان مردم دنیا برخوردار است و کماکان با وجود تلویزیون و فضای مجازی، مخاطبان خاص خودش را دارد. رادیو معمولاً در زمان‌هایی که افراد به صفحه جادویی دسترسی ندارند، بیشتر کاربرد را پیدا می‌کند و همدم خوبی برای انسان می‌شود. افرادی که شب‌کار هستند معمولاً از رادیو برای پر کردن تنهایی خود استفاده و این رسانه را همدم تنهایی خود در طول شب می‌دانند و حتی برای برخی رادیو، دارای ارزش بیشتری از تلویزیون است.

برای بررسی بیشتر نقش و جایگاه دیروز و امروزِ رادیو در میان مردم، ایسنا با افراد شاغل در حرفه‌های مختلف و یک تهیه‌کننده رادیو به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

گوش دادن به حرف‌های نگفته از رادیو

یک پرستار، اظهار کرد: پرستاری یک شغل پراسترس است که در ساعت‌های شب که بیماران تنها می‌شوند، شدت آن بیشتر می‌شود، کادر درمان نیاز دارند که برای چند لحظه کوتاه به گوشه‌ای خلوت پناه ببرند تا به یک آرامش برسند در این شرایط، برخی برنامه‌های رادیو ارزش شنیدن دارد.

مهدی وکیل افزود: یک پرستار در نوبت‌کاری خود، باید فقط گوش شنوای بیماران و همراهان آنها باشد تا کمی از رنج بیماری و بیمارداری آنها کم شود، اما همین پرستار هم نیاز به هم صحبت دارد که در اوج خستگی، شنیدن برنامه‌های رادیو، مثل این است که یکی دارد به حرف‌هایت گوش می‌دهد و حرف‌های نگفته‌ات را مرور می‌کند.

وی افزود: با یک قضاوت منصفانه، برنامه‌های رادیو، نسبت به برنامه‌های تلویزیون، معناگرایی بیشتری داشته و با واقعیت‌های جامعه و نیازهای مردم رابطه نزدیک‌تری برقرار می‌کند و در ساعت‌های شب و صبحگاهی به سلامت روان مردم بیشتر از فیلم‌های تلویزیون توجه دارد.

رادیو رنج تنهایی را کاهش می‌دهد

همچنین یک راننده کامیون گفت: قشر راننده همیشه در سفر و دور از خانواده و اجتماع است و در این تنهایی خود، هیچ ابزاری به جز رادیوی خودرو ندارد و در حالی که نوارهای موسیقی با همه جذابیت آن، بالاخره تکراری می‌شود، اما برنامه‌های رادیو، متنوع است.

محسن زراعتی افزود: راننده در یک اتاق کوچک قرار گرفته و باید تمام حواس خود را به مسیر جلب کند و استفاده از هر رسانه‌ای منجر به خطر می‌شود و در این تنهایی فقط رادیو می‌تواند رنج تنهایی و غربت را کم کند که برخی برنامه‌ها مثل راه شب انصافاً خوب کار می‌کنند.

وی اظهار کرد: رسانه‌ها باید آرامش را به جامعه بدهند، مهارت‌های زندگی را آموزش بدهند تا در این شرایط مردم بتوانند در برابر نگرانی‌ها، مراقب خود و اطرافیان خود باشند، در حالی که فیلم‌های تلویزیون کمتر به این موضوع توجه دارد.

«رادیو»؛ رسانه تنهایی

 نقش رادیو در مدیریت بحران اهمیت ویژه‌ای دارد

یک تهیه‌کننده رادیو نیز گفت: رادیو، رسانه‌ای گرم و در دسترس است و برای مردم، یار روزهای سختِ بحران و تنهایی تلقی می‌شود و حتی با ظهور رسانه‌های جدید و جذاب، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و با مزیت رقابتی خود هوادارانی باوفا نیز دارد.

رقیه آقازاده افزود: این روزها که بحران‌های جهانی افزایش یافته و حتی بحران کرونا را هنوز پشت سر نگذاشته، نقش رادیو در مدیریت بحران اهمیت ویژه‌ای دارد و هر انسان دغدغه‌مندی را گوشزد می‌کند که توجه بیشتری به این رسانه فراگیر داشته باشد.

وی تصریح کرد: در مدیریت اتفاق‌های اخیر کشور مانند سیل و زلزله نیز رادیوهای محلی نقش خود را به خوبی ایفا کردند و در فضایی به دور از زرق و برق رسانه‌های جدید، فضایی امیدآفرین و اعتمادساز را در بین مردم منطقه بحران‌زده ایجاد کردند.

آقازاده تأکید کرد: با وجود آنکه فضای مجازی، پادکست‌ها و شبکه‌های خانگی، گوی رقابت را از رسانه‌های عمومی ربوده‌اند، اما نباید فراموش کنیم که این رسانه‌ها و به ویژه اینستاگرام، خود می‌توانند منشأ بحران باشند، به بحران دامن زده و فضا را علیه منافع عمومی و در جهت منافع دیگران پیش ببرند.

این تهیه‌کننده رادیو ادامه داد: با وجود همه رسانه‌های مدرن، رادیو با حفظ اعتماد عمومی می‌تواند بحران را کنترل کرده و همچنان رسانه بلامنازع بحران باشد. پس باید قدر این یار معتمد و دوست قدیمی را بیشتر بدانیم.

آقازاده افزود: رادیو در عصر پرشتاب رسانه‌ها، یکی از رسانه‌های پرسرعت در انتقال پیام است و در مقایسه با رسانه‌های نوشتاری و تصویری،‌ در زمان کوتاهی اخبار را به مخاطب منتقل می‌کند. در حالی که رسانه‌هایی مثل تلویزیون، ماهواره و رسانه‌های تصویری برای تولید یک برنامه نیازمند مقدماتی از جمله صرف زمان بیشتری هستند.

وی گفت: سرعت رادیو حتی در دنیای امروز یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است که با امکانات بسیار محدود در حداقل زمان، بهترین کارایی را برای انتقال پیام، سریع‌تر و حساب شده‌تر، کم‌هزینه‌تر و اثرگذارتر دارد.

این تهیه‌کننده رادیو، افزود: رسانهِ حل کننده بحران، خود دچار بحران کمبود بودجه و کاهش مخاطب شده است. هرچند تلاش می‌کند با استفاده از قالب‌های جدید، تنوع برنامه‌ها و فضای تبلیغات در رسانه‌های نوین، تا حدودی بحران کاهش مخاطب را جبران کند، اما کاهش بودجه رادیو، برنامه‌های پرمخاطب را خیلی زود از رونق انداخته و به روزمرگی می‌کشاند.

وی تصریح کرد: بخشی از بحران بودجه به مسائل اقتصادی کشور بر می‌گردد، اما در برابر بودجه شبکه‌های تلویزیونی، این‌گونه استنباط می‌شود که بی‌توجهی تصمیم‌گیرندگان نیز اثرگذار است. برنامه‌های کم مخاطب، بدون محتوا و با قالب تکراری که بودجه سیما را به خود اختصاص داده و توجیه آن برای همگان سخت است.

آقازاده خاطرنشان کرد: رادیو به خوبی می‌تواند افکار عمومی را یکسان و یکپارچه کرده و برای آگاه کردن مردم، سریع‌تر از سایر رسانه‌ها عمل کند و در یک لحظه هرگونه اطلاعی را به دورترین نقطه برساند. به همین جهت وظیفه رادیو به مراتب سنگین‌تر و بیشتر از سایر رسانه‌هاست و به همین نسبت نیز باید مورد توجه برنامه ریزان باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=2193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.