• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار: 1511اخبار امروز : 0
5

دادگاه‌های فرهنگ و رسانه به شکایت های سرقت ادبی رسیدگی کنند

  • کد خبر : 2286
  • 31 مرداد 1401 - 10:03
دادگاه‌های فرهنگ و رسانه به شکایت های سرقت ادبی رسیدگی کنند

تهران- ایرنا- مدیر انتشارات خرسندی گفت: در قانون مشخص شده چه اقداماتی موجب سرقت ادبی غیرقانونی می‌شود و چه مجازاتی دارد ولی در بیشتر دادگاه‌های فرهنگ و رسانه به این موضوع رسیدگی نمی‌شود و مشکل اینجا است که در ایران بر اجرای قانون  سرقت ادبی نظارت نمی‌شود.

هادی طالع‌خرسند درباره موانع و معضلاتی که این روزها در حوزه فرهنگی و به خصوص صنعت نشر موجب بروز مشکلاتی شده‌است، به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قیمت بالای کاغذ، فیلم، زینک، چاپ و صحافی و در کل مولفه‌های تولید کتاب یکی از مشکلات اساسی است. نکته دوم این که رونق فضای مجازی، موجب کاهش تمایل مردم به خرید و مطالعه مکتوبات شده‌است. همچنین به درستی از کتاب‌ها حمایت قانونی انجام نمی‌شود، در نتیجه شاهد سرقت ادبی و رعایت نشدن قوانین حقوق مالکیت فکری (کپی‌رایت) هستیم. برخی از کتاب‌هایی که منتشر کرده‌ایم، برای نوشتن پایان‌نامه‌ها استفاده شده‌است و صفحات استفاده شده بیش از تعداد صفحاتی بود که به شکل قانونی می‌توان از منابع استفاده کرد و در نهایت ناشر دیگری آن را به عنوان کتاب جدید منتشر کرده‌است.

دادگاه‌های فرهنگ و رسانه به شکایت های سرقت ادبی رسیدگی کنند

مدیر انتشارات خرسندی با بیان اینکه از متخلفان شکایت کرده‌ اما به نتیجه نرسیده‌است، توضیح داد: آن‌طور که باید به این مساله رسیدگی نمی‌شود؛ این دست از اقدامات از مصادیق سرقت ادبی به شمار می‌رود و حمایت نکردن قوه قضاییه و سایر محاکم نظارتی و نبود یکپارچگی میان مسئولان و نهادها موجب می‌شود که ناشران با مشکل مواجه شوند.

در حوزه تبلیغاتی، صدا و سیما در ایران برای کتاب اقدامی انجام نمی‌شود این در حالی است که رسانه ملی می‌تواند تاثیر سرنوشت‌سازی در ادامه فعالیت ناشران داشته‌باشد

این ناشر با تاکید بر کاهش سرانه مطالعه در جامعه ادامه داد: همه این موارد در روند فعالیت ناشران و رونق صنعت نشر تاثیر می‌گذارد. از طرفی سازمان صدا و سیما می‌تواند روی فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاثیر بگذارد؛ این در حالی است که صدا و سیما بر روی مسائل دیگر که سودآوری بیشتری دارد، تمرکز می کنند. همچنین صدا و سیما در حوزه تبلیغاتی برای کتاب اقدامی انجام نمی‌دهد این در حالی است که رسانه ملی می‌تواند تاثیر سرنوشت‌سازی در ادامه فعالیت ناشران داشته‌باشد.

در اقدامات فرهنگی مساله پیشگیری مطرح است

به گفته طالع‌خرسند اگر دولت بخواهد دستاورد فرهنگی داشته‌باشد یا در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری کند، باید کاری ‌کند تا هزینه مولفه‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌تواند تولید کالای فرهنگی داشته‌باشد، کاهش پیدا کند. یک دلیل اصلی که دولت دست به چنین اقداماتی می‌زند این است که وقتی از حوزه فرهنگ حمایت می‌کنید، مساله پیشگیری مطرح است. مسئولان فرهنگی در کشور هلند به حدی در حوزه‌های فرهنگی کار کرده‌اند که اخیراً شنیدیم دو زندان در این کشور به کتابخانه تبدیل شده‌است، زیرا در آن زندان‌ها، زندانی حضور نداشت، یعنی آمار جرم، کم و امنیت بالا است.

طالع‌خرسند با بیان اینکه کاهش خشونت و خلاف در کشور، موجب افزایش سرمایه‌گذاری در آن می‌شود، ادامه داد: در چنین موقعیتی سرمایه‌های بین‌المللی هم به کشور سرازیر می‌شود.

در بیشتر دادگاه‌های فرهنگ و رسانه به این موضوع رسیدگی نمی‌کنند و این مساله به معضلی برای اهالی فرهنگ تبدیل شده‌است

این ناشر با اشاره به اینکه در ایران قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب سال ۱۳۴۸ تصویب و اجرا شده‌است، افزود: مشکل اینجا است که در ایران بر اجرای این قانون نظارت نمی‌شود. در این قانون مشخص شده چه اقداماتی موجب سرقت ادبی غیرقانونی می‌شود و چه مجازاتی دارد. این در حالی است که در بیشتر دادگاه‌های فرهنگ و رسانه به این موضوع رسیدگی نمی‌شود و این مساله به معضلی برای اهالی فرهنگ تبدیل شده‌است.

او ادامه داد: زمانی که دادگاه‌ها به مسائل رسیدگی نمی‌کنند، موجب می‌شود افراد خاطی ترسی از تکرار جرم نداشته‌باشند. وقتی افراد می‌بینند سرقت ادبی بدون هزینه و مجازات امکان دارد، مرتکب آن می شوند و باید توجه داشت فرهنگ‌سازی در این حوزه اهمیت بالایی دارد.

لزوم حمایت بیشتر از حوزه فرهنگی

به گفته طالع‌خرسند با توجه به بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات مستقیم، ناشران از پرداخت مالیات معاف هستند. وقتی نص صریح قانون این را می‌گوید، نباید از ناشران مالیات گرفته‌شود. چرا مسئولان اداره مالیات برای ناشران مالیات در نظر می‌گیرند و ناشر باید دنبال تخفیف مالیات و پیگیری امورات اداری این مساله باشد؟

مدیر انتشارات خرسندی مساله فرهنگ‌سازی را از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه اعلام کرد و ادامه داد: متاسفانه بحث فرهنگی بیشتر به اقداماتی ظاهری و تبلیغاتی تبدیل شده‌است و ضمانت اجرایی ندارد و حمایتی در این حوزه انجام نمی‌شود. اتفاق‌هایی که در روزهای اخیر افتاده، نشان دهنده این است که مسئولان بر اجرای دقیق قانون نظارت ندارند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=2286

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.