روابط عمومی استراتژیک / شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || استارتآپهای آفریقایی در شرایط اقتصادی سختی قرار دارند؛ سرمایهگذاری خطرپذیر, رو به کاهش است، تورم در حال افزایش است و اخراجها بیشتر شدهاند. استارتآپها برای بقا، بودجه بازاریابی خود را کاهش میدهند اما در عین حال فروش آنها افزایش مییابد.
یکی از ارزانترین و مؤثرترین راههای رشد برای استارتآپها، روابط عمومی استراتژیک است. بسیاری از استارتآپها به دلیل نداشتن تخصص کافی در این زمینه، از فرصتهای بازار غافل میشوند.
بنیانگذاران معمولاً بیشتر روی نوآوری محصول تمرکز دارند، در حالی که باید بر مشکلات واقعی مشتریان متمرکز شوند. مشتریان به ویژگیهای فنی محصول اهمیت نمیدهند، بلکه به این که محصول یا خدمات چگونه زندگی آنها را آسانتر میکند، اهمیت میدهند. به عنوان مثال، در نیجریه هزینههای نگهداری ماهانه برای مدتها یک مشکل بزرگ بوده است. بانکداری دیجیتال فینتک مانند کودا بانک توانسته است بازار را تسخیر کند و این موفقیت به دلیل روابط عمومی استراتژیک است که پیامهای مشتریمحور را ارائه کرده است.
یکی از شرکتها پس از انجام نظرسنجی بازار، شکایات مشتریان را جمعآوری کرده و پیامهای خود را بر اساس آن طراحی کرد. نتیجه آن افزایش تدریجی استعلامها و ارجاعات مشتری و در نهایت جهش درآمد دو رقمی بود. کمپینهای روابط عمومی که تنها روی ویژگیهای محصول تمرکز دارند، عملکرد ضعیفی دارند و منابع بازاریابی را هدر میدهند.
استارتآپها باید بر داستانگویی مشتریمحور تمرکز کنند و ارتباطات استراتژیک باید براساس تحقیقات بازار و روانشناسی مشتری طراحی شوند. این امر موجب ایجاد پیامهای مؤثر میشود که احساسات مخاطب را برانگیخته و تصمیمگیریهای تجاری را تحت تأثیر قرار میدهد. برای مثال، برخی شرکتها با استفاده از رویدادهای شبکهسازی و ارجاعات مستقیم به نتایج مطلوبی دست یافتهاند که جلسات رسانهای نمیتوانستند آن را فراهم کنند.
شرکتهای پانآفریقایی ساس پس از هدایت تلاشهای روابط عمومی خود به سمت خدمات پردرآمد، شاهد افزایش ۳۰ درصدی در درخواستهای کسب و کار بودند. روابط عمومی استراتژیک همچنین تیمهای فروش، بازاریابی و رهبری را همسو میکند و موجب افزایش بازگشت سرمایه میشود.
در نهایت، استارتآپها باید سرمایهگذاری در روابط عمومی را به همان اندازه که در توسعه محصول خود سرمایهگذاری میکنند، جدی بگیرند. در اکوسیستم جوان استارتآپهای نیجریه، کمبود استعداد در حوزه روابط عمومی مشهود است.
سرمایهگذاری در روابط عمومی استراتژیک میتواند به استارتآپها کمک کند تا بر بازارهای رقابتی غلبه کنند، رشد خود را تسریع بخشند و به درآمدهای پایداری دست یابند.
منبع خبر:
شارا
/ چگونه روابط عمومی استراتژیک میتواند درآمدی را برای
استارتآپهای آفریقایی افزایش دهد
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.