• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 1 July - 2025
10

تحقیق مایکروسافت: کارکنان دانش محور بیش از حد به هوش مصنوعی متکی شده‌اند

  • کد خبر : 23257
  • 23 بهمن 1403 - 14:23
تحقیق مایکروسافت: کارکنان دانش محور بیش از حد به هوش مصنوعی متکی شده‌اند

کارکنان دانش محور / شفقنا – بر اساس مطالعه‌ای که توسط محققان مایکروسافت و دانشگاه کارنگی انجام شده، برخی از “کارکنان دانش‌ محور” در معرض خطر وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی هستند و در نتیجه ممکن است مهارت‌های آنها برای حل مسائل و راهکارها کاهش یابد.

کارکنان دانش محور / به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، در مقاله‌ای با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی بر تفکر انتقادی»، محققان یک نظرسنجی را تجزیه و تحلیل کردند که در آن از ۳۱۹ کارمند دانش‌محور که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، پرسیدند که چگونه و آیا هنگام استفاده از ابزارهایی مانند Copilot و ChatGPT تفکر انتقادی را به کار می‌گیرند یا خیر.

این تحقیق نشان داد کارمندانی که در انجام یک کار اعتماد به نفس دارند، بیشتر احتمال دارد تفکر انتقادی را در مورد خروجی یک سرویس هوش مصنوعی به کار گیرند، در حالی که کسانی که بر یک کار(Task) مسلط نیستند، اغلب فرض می‌کنند که هوش مصنوعی مولد پاسخ‌های کافی تولید کرده است و به فکر آنچه که ارائه شده، نیستند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که یافته‌های آنها نشان‌ دهنده نیاز به تجدیدنظر در مورد طراحی ابزارهای هوش مصنوعی سازمانی است.

در این مقاله آمده است: «اعتماد به هوش مصنوعی با کاهش تلاش تفکر انتقادی مرتبط است، در حالی که اعتماد به نفس با افزایش تفکر انتقادی مرتبط است.»
این مقاله می‌افزاید؛ «این دوگانگی نشان می‌دهد که استراتژی‌های طراحی باید بر متعادل کردن این جنبه‌ها تمرکز کنند.»

این تیم پیشنهاد می‌کند که ابزارهای هوش مصنوعی باید مکانیسم‌هایی را برای حمایت از توسعه مهارت‌های بلندمدت و تشویق کاربران به تفکر تأملی هنگام تعامل با خروجی‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی در خود جای دهند.

محققان با اشاره به رویه هوش مصنوعی برای تشریح نحوه ارائه خروجی خود، گفتند: «این با اهداف هوش مصنوعی قابل توضیح همسو است.»

محققان نوشتند، ابزارهای خوب هوش مصنوعی باید تفکر انتقادی را از طریق استراتژی‌های طراحی فعال که تفکر کاربر را تشویق می‌کنند و در صورت لزوم کمک ارائه می‌کنند، تقویت کنند.

این مقاله نتیجه می‌گیرد که ما باید با به کارگیری تفکر انتقادی برای تأیید خروجی‌های هوش مصنوعی و نحوه استفاده از آنها در کارهای روزمره، با دنیای هوش مصنوعی سازگار شویم.

محققان اذعان دارند که باید به کارکنان دانش‌محور آموزش داده شود تا «مهارت‌های بنیادی را در جمع‌آوری اطلاعات و حل مسئله حفظ کنند تا از وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی اجتناب کنند»، اما نه خیلی زیاد. کسانی که با سیستم‌هایی مانند ChatGPT، Copilot و سایر ابزارهای هوش مصنوعی مولد کار می‌کنند، باید «در مورد توسعه مهارت‌ها در تأیید اطلاعات، ادغام پاسخ و نظارت بر وظایف» آموزش ببینند.

این تنها مطالعه‌ای نیست که به این نتیجه می‌رسد که اتکای بیشتر به هوش مصنوعی تأثیر منفی بر مهارت‌های تفکر انتقادی دارد. در تحقیقات قبلی نیز تاکید شده ما باید مهارت‌های تفکر انتقادی فعلی خود را حفظ کنیم و آنها را به هوش مصنوعی واگذار نکنیم.

نویسندگان نتیجه می‌گیرند: «هنگام استفاده از ابزارهای genAI، تلاش تفکر انتقادی از جمع‌آوری اطلاعات به تأیید اطلاعات تغییر می‌کند. از حل مسئله تا ادغام پاسخ هوش مصنوعی و از اجرای وظیفه تا نظارت بر وظیفه.»


منبع خبر:
شفقنا
/ تحقیق مایکروسافت: کارکنان دانش محور بیش از حد به هوش مصنوعی
متکی شده‌اند

تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=23257

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.