حماقت استراتژی مبتنی بر روابط عمومی / مشکلات ابتدایی در تشکیل تیپ
فرآیند تشکیل این تیپ در مارس ۲۰۲۴ آغاز شد و حدود ۹ ماه به طول انجامید. در این مدت، ۲۰۰۰ سرباز اوکراینی در فرانسه آموزش دیدند و بقیه اعضای تیپ در لهستان و مناطق غربی اوکراین آموزش داده شدند. تجهیزاتی که به این تیپ واگذار شد شامل تانکهای لئوپارد آلمانی و هویتزرهای سزار ساخت فرانسه بود. اما این فرآیند طولانی آموزش و تجهیز، مشکلاتی مانند فرار تعداد قابل توجهی از سربازان از جبهه (AWOL) را به همراه داشت.
ناکامی در میدان نبرد
علیرغم این مشکلات، تیپ ۱۵۵ در اواخر نوامبر ۲۰۲۴ در منطقه جنوبی پوکروفسک مستقر شد. نبود پهپادها و تجهیزات جنگ الکترونیک، همراه با رهبری ناکارآمد، باعث شد که این تیپ در مدت کوتاهی تلفات سنگینی متحمل شود. نتیجه این بود که تنها پس از چند هفته نبرد، تیپی که برای ایجاد آن نزدیک به ۹۰۰ میلیون یورو هزینه شده بود، به طور کامل از بین رفت. بازماندگان این تیپ نیز به واحدهای دیگر منتقل شدند.
انتقادها و درسهای آموخته شده
برخی تحلیلگران مانند یوری بوتوسوف، روزنامهنگار اوکراینی، معتقدند که این تیپ به جای استفاده بهینه، به یک پروژه تبلیغاتی و روابط عمومی تبدیل شد. به گفته او، این روش نه تنها باعث هدر رفت منابع شد، بلکه نیروهای انسانی باارزش اوکراین را نیز تلف کرد. بوتوسوف بر این باور است که اگر این سربازان به جای تشکیل یک تیپ جدید، به تیپهای موجود ملحق میشدند، هم تجربه بیشتری کسب میکردند و هم توانایی ارتش اوکراین در میدان نبرد افزایش مییافت.
نتیجهگیری
نمونههایی مانند تیپ ۱۵۵ و عملیات ناکام دیگر نظیر حملات کورسک و نبردهای باخموت، نشان میدهد که تصمیمات نادرست، متمرکز بر تبلیغات و نمایشهای عمومی، نه تنها تأثیر مثبتی در جبهه نداشته بلکه توان دفاعی اوکراین را نیز تضعیف کرده است. اگر تصمیمات نظامی به جای نمادگرایی بر پایه واقعیتهای میدان نبرد اتخاذ میشد، شاید اوکراین میتوانست موقعیت بهتری در جنگ و مذاکرات بعدی داشته باشد.
منبع خبر:
شارا
/ حماقت استراتژی مبتنی بر روابط عمومی: تیپ ۱۵۵ محکوم به فنا در
اوکراین
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.