در نشست خبری «رامونا، نگهبان عاقل» که با حضور فاطمه اشرفی، مدیرعامل رامونا، نمایندگانی از سازمان بهزیستی و حامیان مالی برگزار شد، آمارها و دستاوردهایی از تلاشهای این استارتاپ اجتماعی در راستای بهبود فرایند فرزندپذیری در ایران ارائه شد.
فاطمه اشرفی، مدیرعامل رامونا، در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی در مورد رامونا گفت:
«رامونا خیریه نیست، بلکه یک استارتاپ اجتماعی است که در راستای بهبود وضعیت اجتماعی ایران تلاش میکند. ما، در رامونا معتقدیم که همانطور که برای مشکلات اقتصادی به کسبوکارها نگاه میکنیم، برای مسائل اجتماعی هم باید از روشهای نوآورانه و علمی استفاده کنیم، چراکه حل مسائل پیچیدۀ اجتماعی نیازمند رویکردی دقیق و علمی است. با همین هدف، تمرکز خود را روی مسئلۀ کودکان بدسرپرست و بیسرپرست گذاشتیم تا همراه با بهزیستی، فرایندهای ورود این کودکان به خانوادههای ایمن را تسهیل کنیم.»
به گفتۀ اشرفی، رامونا در طول ۶ سال فعالیت خود موفق شده است:
- ۱,۱۷۰ کودک را به خانوادههای امن برساند.
- ۳,۶۰۰ ساعت مشاورۀ تخصصی رایگان برای کودکان و خانوادههایشان ارائه دهد.
- ۲۰۰ خانواده را در طرح «میزبان» مشارکت دهد.
او با اشاره به یکی از بزرگترین موفقیتهای رامونا افزود:
«مهمترین دستاورد ما این است که امروز هیچ نوزادی در شیرخوارگاههای تهران و البرز، در انتظار ورود به خانواده نیست.»
یکی از پروژههای موفق رامونا، طرح «میزبان» است که بهزیستی و این مؤسسه بهطور مشترک اجرا کردهاند. در این طرح، بهجای سپردن کودکان به مراکز نگهداری، آنها به سرپرستهای موقت واگذار میشوند. این روند، علاوه بر ایجاد محیط گرم و خانوادگی برای کودکان، در بسیاری از موارد باعث شده است که خانوادههای میزبان، سرپرستی دائمی این کودکان را بر عهده بگیرند.
کاهش زمان فرزندپذیری با فناوری
در بخش دیگری از این نشست، ابراهیم نبیئی، معاون تکنولوژی گروه علیبابا و مشاور تکنولوژی رامونا، از تحول دیجیتالی در فرلیندهای فرزندپذیری سخن گفت. او تأکید کرد که استفاده از فناوریهای نوین، باعث تسریع و بهبود روندها شده است:
«توانستیم بسیاری از فرایندهای قبلی را به شکلی جدید و مدرن تعریف کنیم. پلتفرمهایی ساخته شد که پروفایلهای کودکان را بهصورت هوشمند با خانوادههای مناسب تطبیق میدهد، همچنین سیستمهایی وارد فرایندها شد که روند مشاورهها را بسیار تسهیل میکرد. یکی از مهمترین تأثیراتی که ورود تکنولوژی به این فرایندها داشت، این بود که توانستیم بازۀ زمانی ورود کودک به خانواده را از ۶ ماه به ۴۰ روز کاهش دهیم.»
نقش رسانه در تسهیل فرزندپذیری
شاکری، معاون اجتماعی بهزیستی تهران، در سخنان خود بر اهمیت نقش رسانه در فرهنگسازی برای پذیرش کودکان بدسرپرست تأکید کرد و گفت:
«ما به کمک شما نیاز داریم، بزرگترین نیاز یک کودک این است که در یک خانوادۀ مناسب قرار بگیرد و آغوش و حمایت خانواده را داشته باشد. برای اضافه شدن کودکان ساکن بهزیستی به خانوادههای ایمن، نیاز داریم که همراهی رسانه را در اطلاعرسانی و فرهنگسازی پیرامون این مسئله داشته باشیم. رسانهها با صحبت کردن در مورد لزوم ورود این کودکان به خانوادهها، میتوانند یکی از مهمترین مبلغان و حامیان ما باشند.»
فاطمه اشرفی در بخش پایانی این نشست از نقش حامیان مالی رامونا قدردانی کرد و به حمایت گروه علیبابا و پیوستن دیجیکالا به جمع پشتیبانان این مؤسسه اشاره کرد. او افزود:
«تا به امروز گروه علیبابا، در راستای مسئولیت اجتماعی خود، تأمین مالی مؤسسۀ رامونا را به عهده داشته است و بهتازگی نیز دیجیکالا وارد گروه حامیان رامونا شده است. رامونا شیوهۀ درآمدی خودش را دارد اما قطعاً حمایتهای مالی افراد و سازمانها میتواند سرعت رشد ما و در نتیجه سرعت ورود کودکان به خانوادههای ایمن و مناسب را تسریع کند. همراه با این حمایتهای مالی، حمایتهای معنوی در جهت آگاهسازی افراد نسبت به مسئلۀ فرزندپذیری یکی از مهمترین شیوههایی است که میشود از طریق آن به رامونا و کودکان بدسرپرست و بیسرپرست کمک کرد.»
منبع خبر:
مصور
/ در نشست خبری رامونا مطرح شد: سالانه ۲۰۰۰ کودک وارد مراکز بهزیستی میشوند
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.