• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 1 July - 2025
3

سرپرست اداره اقتصادی ایسنا: رسانه‌ها برای کاهش واکنش‌های هیجانی ناشی از نوسانات ارزی، سواد اقتصادی جامعه را ارتقاء دهند

  • کد خبر : 25123
  • 07 اسفند 1403 - 9:14
سرپرست اداره اقتصادی ایسنا: رسانه‌ها برای کاهش واکنش‌های هیجانی ناشی از نوسانات ارزی، سواد اقتصادی جامعه را ارتقاء دهند

سواد اقتصادی جامعه / شفقنا رسانه- طی هفته های اخیر که قیمت ارز و طلا درحال رکورد زدن هست، برخی مقامات و مسئولان، رسانه ها و خبرنگاران را به حفظ آرامش و دامن نزدن به جو روانی موجود در بازار و مصلحت اندیشی برای شرایط کشور توصیه می کردند. البته که این اندرز در جایگاه خود موثر خواهد بود، اما آیا وضعیت فعلی ربطی به جو روانی یا فضاسازی رسانه ای دارد؟ فرزانه حسینی پور، سرپرست اداره اقتصادی ایسنا می گوید: یکی از مسئولیت هایی که رسانه‌ها در زمان نوسانات ارزی بر عهده دارند، آگاه‌سازی مخاطبان درباره علل پشت پرده این نوسانات است. باید تلاش شود تا سواد اقتصادی جامعه ارتقاء یابد؛ چراکه این امر می‌تواند واکنش‌های هیجانی مردم را کاهش داده و نگرانی‌های ناشی از نوسانات ارزی را کم کند.

سواد اقتصادی جامعه / فرزانه حسینی پور، سرپرست اداره اقتصادی ایسنا با اشاره به وظیفه رسانه ها در رابطه با وضعیت ارز و طلا در کشور به شفقنا رسانه می گوید: نقش رسانه‌ها در جامعه را نمی‌توان نادیده گرفت. زمانی که خبری منتشر می‌شود، این امر به‌طور مستقیم بر رفتار خریداران و فروشندگان تأثیر می‌گذارد. البته باید اذعان کرد که این تأثیر نمی‌تواند تنها دلیل بروز وضعیت کنونی بازار ارز و طلا باشد، چراکه عوامل متعددی وجود دارند که موجب ایجاد نوسانات شدید می‌شوند. یکی از این عوامل به مسائل بنیادی مرتبط است؛ از جمله عرضه ارز در بازار، تحریم‌ها، کسری بودجه، تورم و افزایش نقدینگی و… . این عوامل به‌طور همزمان بر بازار طلا و ارز تأثیرگذارند.

او تاکید می کند: رسانه‌ها هرچند تلاش کنند تا از تشدید التهابات بازار جلوگیری کنند، اما در واقع نقش آن‌ها بیشتر شبیه به مسکن موقتی است. بنابراین ضروری است که به حل ریشه‌ای عواملی پرداخته شود که موجب بروز این نوسانات شده‌اند. باید بررسی شود که چگونه می‌توان منابع ارزی را تقویت کرد، نقدینگی را مدیریت نمود و اعتماد مردم به سیاست‌های اقتصادی را افزایش داد.

حسینی پور می گوید: انتظار نمی‌رود که تنها رسانه‌ها مسئول حل مشکلات باشند و نباید تقصیرها را به گردن آن‌ها انداخت؛ بلکه مسائل مربوط به ارز و طلا ناشی از سیاست‌هایی هستند که نیازمند اصلاحات بنیادین‌اند و نباید صرفاً به دنبال راهکارهای موقتی بود. مسئولیت اجتماعی ما به عنوان روزنامه‌نگاران ایجاب می‌کند که در زمان نوسانات ارزی و رکوردهای اقتصادی با احتیاط عمل کنیم تا از تشدید مشکلات جلوگیری نماییم و در عین حال از سیاستگذاران بخواهیم تا راهکارهای ریشه‌ای برای حل مشکلات ارزی ارائه دهند.

با این اوصاف در چنین شرایطی رسانه باید چه خط مشی را برای خود تعریف کند؟ او توضیح می دهد: زمانی که قیمت دلار یا طلا افزایش می‌یابد، رسانه‌ها نباید دست به بزرگنمایی یا تیترهای هیجانی بزنند؛ زیرا چنین رویکردی ممکن است اوضاع را وخیم‌تر کند و مردم را به سمت بازارها سوق دهد. در چنین شرایطی رسانه باید با تفکر عمیق عمل کرده و از بزرگنمایی پرهیز کند.

حسینی پور ادامه می دهد: مسئولیت دیگری که رسانه‌ها در زمان نوسانات ارزی بر عهده دارند، آگاه‌سازی مخاطبان درباره علل پشت پرده این نوسانات است. باید تلاش شود تا سواد اقتصادی جامعه ارتقاء یابد؛ چراکه این امر می‌تواند واکنش‌های هیجانی مردم را کاهش داده و نگرانی‌های ناشی از نوسانات ارزی را کم کند. رسانه‌ها باید با کارشناسان اقتصادی معتبر گفت‌وگو کرده و پیش‌بینی‌های آنان درباره وضعیت ارز را منتشر کنند. بدین ترتیب لازم است رویکردی علمی و کارشناسانه اتخاذ گردد تا از دامن زدن به التهابات جلوگیری شود.

او تاکید می کند: به جای اینکه رسانه‌ها تقصیرها را متوجه مسئولان یا سازمان‌های خاص نمایند، بهتر است بر اصلاح سیاست‌ها تمرکز کرده و راهکارهای علمی برای خروج از وضعیت کنونی ارائه دهند.


منبع خبر:
شفقنا
/ سرپرست اداره اقتصادی ایسنا: رسانه‌ها برای کاهش واکنش‌های
هیجانی ناشی از نوسانات ارزی، سواد اقتصادی جامعه را ارتقاء
دهند

تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=25123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.