چالش های دیرینه روابط عمومی / روابطعمومیها تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله بسیار زیادی دارند، نوع نگاه به روابطعمومیها در سازمانهای مختلف متفاوت است؛ ولی در مجموع در کشور ما تا رسیدن به جایگاه واقعی روابطعمومیها فاصله بسیار زیادی را میبینم. بر اساس تعاریف جدیدی که از فعالیت روابطعمومیها ارائه میشود، فشارها و استرسهای در حین کار باعث آسیب جدی به کارکنان روابطعمومی شده و اثرات مخرب آن بر هیچکس پوشیده نیست. متأسفانه نادیدهگرفتن آثار زیانبار «استرس» به یکی از چالشهای مغفول روابطعمومی تبدیل شده است؛ بنابراین حداقل انتظار این است برای قرارگرفتن شغل روابطعمومی در ردیف مشاغل سخت و زیانآور همه فعالان این حوزه تلاش کنند تا ضرورت این تغییر نگرش خوب تبیین شود. باید رایزنی با دولت و مجلس در اولویت برنامههای فعالان روابطعمومی قرار گیرد تا پس از سالها از مطرحشدن این پیشنهاد بتوان آن را به قانون تبدیل کرد و از سوی دولت و مجلس بهعنوان شغل سخت و زیانآور شناخته شود و بهاینترتیب، دستاندرکاران این حرفه بتوانند با امنیت خاطر بیشتری به انجام وظایف مهم و مسئولیتهای خطیر خود بپردازند و از حقوق حقه خود بهرهمند شوند. بدون تردید قرارگرفتن روابطعمومی در ردیف شغلهای سخت و زیانآور باعث دلگرمی فعالان این حرفه شده و سبب تغییر نگرش مدیران و جامعه به حوزه روابطعمومی خواهد شد.
باگذشت بیش از نیمقرن از عمر روابطعمومی در ایران، متأسفانه هنوز روابطعمومی با مسائل و چالشهای زیاد و مختلفی مواجه است. متأسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان میدهد که بهرغم وجود اندیشهها و ایدههای اصلاحطلبانه برای توسعه آن، هیچگونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است به همین دلیل است که امروزه روابطعمومیها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود میکنند. ورود به این مشکلات، توان و شرایط ایفای وظایف و رسالت راستین را از روابطعمومی گرفته است.
مهمترین چالش روابطعمومیها بهنظر میرسد که نبود زیرساختهای مناسب و مستحکم در این حوزه باشد. این مشکل زیرساختی میتواند بهعنوان اولین چالش روابطعمومی در سازمانها معرفی شود. منظور از آن، عدم وجود چارت سازمانی و تشکیلات مشخص و تعریفشده برای روابطعمومی است. چالش دوم، وابستگی زیاد روابطعمومی به مدیریت سازمان است. این وابستگی میتواند “خطر مدیریتمحوری” را در روابطعمومی یک سازمان ایجاد کند، که در نهایت بر عملکرد روابطعمومی تأثیر منفی میگذارد. در بسیاری از سازمانها، نظرات، سلیقهها و انتقادات مدیران و روسای سازمان چالش بزرگی برای روابطعمومیها بهوجود میآورد. چالش سوم، “آمیختگی تشکیلاتی” روابطعمومی با سایر بخشهای سازمان است که ممکن است به تداخل وظایف و مسئولیتها منجر شود و کارایی روابطعمومی را کاهش دهد.
از دیدگاه دیگر چالشهای روابطعمومی در ایران را میتوان در دو بخش اصلی و فرعی تقسیم کرد:
چالشهای اصلی روابطعمومی شامل: مسائل تشکیلاتی، اعتبارات، آموزش، نحوه عمل، نیروی انسانی متخصص و وجود نگرشهای منفی است و چالش فرعی: نداشتن متولی مشخص، نبود تشکلهای حرفهای کافی و نبود قانونمندی مسئولیتهای راهبُردی و حرفهای روابطعمومی است.
یک چالش مهم دیگر که بهصورت سایه به بدنه روابطعمومیها تنیده و غیر قابل ملموس نیز است؛ اما نقش بسیار مهمی در فلج کردن توسعه روابطعمومی دارد عدم آگاهی مدیران از نقشهای روابطعمومی است و این منجر به ایجاد فاصله در میان روابطعمومی و مدیران سازمانها شده است طوری که در برخی سازمانها، مدیران روابطعمومی بهسختی میتوانند با مدیر سازمان ارتباط مستقیم معنایی داشته باشند که دلیل این مسئله عدم آگاهی مدیریت آن سازمان نسبت به نقشهای مشاورهای روابطعمومی است. در خیلی از سازمانها مدیر با نداشتن آگاهی از نقش روابطعمومی دستور به حذف روابطعمومی میدهد. پس امنیت شغلی هم از چالشهای شغل روابط عمومی شده است.
منبع خبر:
شارا
/ چالشهای دیرینه روابط عمومی: نگاه به آینده و لزوم تغییر نگرش
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.