• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 1
4

«همسایه‌های خوب» امید را در اطرافیان خود زنده نگه می‌دارد

  • کد خبر : 2690
  • 05 شهریور 1401 - 11:46
«همسایه‌های خوب» امید را در اطرافیان خود زنده نگه می‌دارد

تهران- ایرنا – کارگردان مستند «همسایه‌های خوب» گفت: همسایه‌های خوب قصه زندگی و روایت خیرانی است که امید را در اطرافیان خود زنده نگه می‌دارند و منتی سر افراد برای کاری که انجام می‌دهند، نمی‌گذارند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مجموعه مستند همسایه‌های خوب به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی به عنوان تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره از ۲۹ مردادماه روانه آنتن شبکه دو سیما شده است. این مجموعه مستند که روزهای شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۹ میزبان مخاطب است، در هر قسمت یک قصه را روایت می‌کند که با فعالیت‌هایش به دنبال رقم زدن حال خوب در جامعه است.

اگر بخواهیم مروری بر چهار قسمت ابتدایی این اثر داشته باشیم باید بگوییم که اولین روایت این اثر به قصه عبدالحکیم بهار اختصاص داشت. عبدالحکیم بهار، مسئول پایگاه سلامت روستای رمین شهر چابهار، بیش از ۲۰ سال است که علاوه بر بهورزی در پایگاه سلامت روستا، مشغول ترویج فرهنگ کتابخوانی است. یکی از نکات جالب توجه این قصه، نامزدی دریافت جایزه ادبی آسترید لیندگرن بزرگترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان برای این فعال فرهنگی است.

سمانه مسعودی عنوان دومین قسمت همسایه‌های خوب بود که از شبکه دو سیما پخش شد. وی که رئیس شورای روستای سیاه‌رودبار از توابع شهرستان علی‌آباد کتول استان گلستان است، فعالیت‌هایی در زمینه توانمندسازی زنان روستا انجام داده و موفق شده است روستای سیاه رودبار را به عنوان تنها دهکده صنایع دستی ایران به ثبت ملی برساند.

مخاطبان این مجموعه مستند در قسمت سوم روایتی از زندگی خانم و آقای بخشی را شنیدند. این زوج که در شهر گنبدکاووس استان گلستان زندگی می‌کنند، اولین خانواده‌ در شهر خود بودند که با اهدای اعضای بدن دخترشان که مرگ مغزی شده بود، موافقت کردند و هم‌اکنون برای ترویج فرهنگ اهدای عضو و گرفتن رضایت از خانواده‌هایی که عزیزشان را به دلیل مرگ مغزی از دست داده‌اند، تلاش می‌کنند.

خانواده بخشی پس از این حادثه دلخراش به یاد فرزند فقیدشان دو مدرسه در روستاهای حاشیه شهر گنبدکاووس ساختند و همچنین با هلال احمر استان برای فعالیت‌های عمرانی در روستاها همکاری می‌کنند.

آتش نشان خلاق داستان چهارمین قسمت از همسایه‌های خوب با عنوان اکبر صمدی بود. وی با هزینه شخصی، نمادهای آتش‌نشانی را برای گسترش و شناساندن هرچه بیشتر این شغل به کودکان و عموم ساخته است. صمدی همچنین چندین سال است که به ساخت تجهیزاتی که در گذشته در سازمان آتش‌نشانی وجود نداشته و همچنین ساخت تجهیزات خارجی که به دلیل تحریم‌ها و قیمت بالای آن ها دیگر وارد کشور نمی‌شوند، روی آورده است. بزرگترین آرزوی اکبر صمدی تاسیس شهرکی به ‌نام شهرک ایمنی برای آموزش ایمنی و شغل آتش‌نشانی به کودکان است.

با گذشت چهار قسمت از این مجموعه مستند به سراغ مهدی بخشی‌مقدم کارگردان اثر رفتیم تا با وی درباره جدیدترین اثرش صحبت کنیم که در ادامه می‌خوانید.

«همسایه‌های خوب» امید را در اطرافیان خود زنده نگه می‌دارد

بخشی مقدم با بیان اینکه مجموعه مستند همسایه‌های خوب در بهار ۱۴۰۰ کلید خورد، مطرح کرد: شاید بتوان گفت اصلی‌ترین هدف ما از ساخت این اثر این بود که در وضعیت فعلی که با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم و مدام در معرض اخبار ناراحت‌کننده قرار داریم، به مردم جامعه امید دهیم. البته در این مسیر قطعا به دنبال امید واهی دادن و اینکه بگوییم مشکلات وجود ندارد و شرایط عالی است، نبودیم.

کارگردان همسایه‌های خوب ادامه داد: در تحقیق و پژوهش این مجموعه مستند با سوژه‌هایی مواجه شدیم که خلاف جهت آب شنا می‌کنند و امید را در اطرافیان خود زنده نگه می‌دارند. پس به این نتیجه رسیدیم که زندگی این افراد را که در اطراف هر کدام از ما حضور دارند، روایت کنیم.

«عنوان همسایه‌های خوب را برای این مجموعه مستند برگزیدیم زیرا اگر افراد یک جامعه کمی بیشتر دقت کنند، آدم‌هایی که به دنبال حال خوب خود و مردم جامعه‌شان هستند، می‌بینند و ما هم در تلاشیم آنها را دوباره به مخاطبان معرفی ‌کنیم»

وی با اشاره به اینکه عوامل سازنده همسایه‌های خوب تلاش کردند سوژه‌هایی را انتخاب کنند که کار متفاوتی انجام می‌دهند، اظهار کرد: هزاران خیریه در کشور وجود دارند که کار خیر انجام می‌دهند اما در این مجموعه مستند سعی کردیم قصه زندگی خیرانی را روایت کنیم که در وهله اول با کاری که انجام می‌دهند، حال خود را خوب کنند و منتی سر افراد برای کاری که انجام می‌دهند، نمی‌گذارند.

مستندسازی که از پایتخت خارج نمی‌شود تجارب جذاب را از دست می‌دهد

کارگردان همسایه‌های خوب با اشاره به اینکه شاید بتوان گفت عده زیادی از مستندسازان به دلیل شرایط سخت تولید در شهرستان‌ها، ترجیح می‌دهند در تهران کار کنند، تصریح کرد: محققان و پژوهشگران حوزه مستند به دلیل شرایط تولیدی که در تهران فراهم است، سوژه‌ها را معرفی می‌کنند و کار انجام می‌شود در حالی که ما دنیایی از آدم‌های مختلف و سوژه‌های جذاب در شهرستان‌ها داریم اما منِ مستندساز به دلیل شرایط سخت و نامناسب تولید از پایتخت خارج نمی‌شوم و ترجیح می‌دهم در تهران کار کنم. این اتفاق باعث می‌شود یک مستندساز تجربه جدید و جذابی را که در انتظارش است، از دست بدهد.

ما برای همسایه‌های خوب با وجود همه مشکلات به سراغ شهرستان‌هایی رفتیم که تا پیش از این کمتر به آن پرداخته شده بود. بیش از ۵ سوژه این مجموعه مستند از اهالی سیستان و بلوچستان هستند و ما برای روایت زندگی آنها یک ماه در شهرهای مختلف این استان زندگی کردیم که تجربه بسیار خوب و شگفت‌انگیزی بود

وی تاکید کرد: من به همه مستندسازان توصیه و آنها را تشویق می‌کنم که اگر امکان ساخت اثر در خارج از پایتخت را دارند، دوربینشان را روانه شهرهای مختلف ایران کنند تا تجربه متفاوت و جذابی را پشت سر بگذارند.

کارگردان همسایه‌های خوب با بیان اینکه این مجموعه مستند که دنبال ایجاد حال خوب در مخاطب و روشن نگه داشتن امید در دلش است، خاطرنشان کرد: ما نهایت تلاشمان را کردیم تا مخاطب با شنیدن روایت‌های مختلف در مجموعه مستند هر چند برای مدتی کوتاه قصه بشنود و حالش خوب شود که امیدوارم در این زمینه موفق عمل کرده باشیم و تماشاگر از ما راضی باشد.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=2690

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.