• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 0
6

اعلام آمادگی بنیاد نخبگان برای ایجاد فضای نخبگانی با همکاری هنرمندان و اصحاب رسانه

  • کد خبر : 2766
  • 06 شهریور 1401 - 9:51
اعلام آمادگی بنیاد نخبگان برای ایجاد فضای نخبگانی با همکاری هنرمندان و اصحاب رسانه

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، الگوسازی از مفاخر بومی را امری گفتمان‌ساز در حوزه نخبگان دانست و گفت: بنیاد ملی نخبگان آماده است در زمینه الگوسازی از مفاخر بومی و ایجاد فضای نخبگانی در کشور با همه هنرمندان و اصحاب رسانه همکاری کند تا این مهم با استفاده از ابزار روز و بکارگیری خلاقیت محقق شود.

به گزارش ایسنا، ناصر باقری‌مقدم در مراسم رونمایی از لوح فشرده ۱۱۰ مستند رادیویی درباره نخبگان با تاکید بر لزوم گفتمان‌سازی نخبگانی در کشور، گفت: مهمترین چیزی که در جریان تحولی کشور باید رخ دهد، تبدیل آن به یک گفتمان است که اگر این مهم رخ دهد، جریان علمی، فکری، هنری و فرهنگی می‌تواند در مناسبات و تار و پود جامعه اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه هدف اولیه و به ذات بنیاد ملی نخبگان، ایجاد گفتمان نخبگانی در کشور است، افزود: این هدف ذیل الگوسازی از مفاخر بومی محقق می‌شود؛ یعنی اگر بخواهیم مدیریت تحولات کشور در اختیار نخبگان قرار بگیرد، بایستی پیشتر گفتمان نخبگانی را در کشور ایجاد کنیم.

باقری‌مقدم ادامه داد: در اخلاق، منش و فرهنگ اسلامی ذاتا تکریم از مفاخر امری قابل تقدیر است، اما برای گفتمان‌سازی حتماً باید الگوسازی نیز صورت بگیرد تا ضمن ایجاد فضای نخبگانی، نخبه‌ و مؤثر بودن در مسیر توسعه و تعالی کشور و همچنین علم‌اندوزی و خدمت به جامعه بومی، به مهمترین هدف مستعدان‌برتر تبدیل شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تلاش‌های این بنیاد و دیگر نهادها و سازمان‌ها در ایجاد فضای نخبگانی، ادامه داد: گرچه موفقیت‌های خوبی در این حوزه حاصل شده، اما باید گفت همچنان فضای نخبگانی در کشور حاکم نیست. یکی از بهترین دلایل برای اثبات این ادعا، میل وافر مستعدان دانش‌آموزی به تحصیل در رشته‌های پزشکی و بی‌میلی به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم‌پایه و علوم‌انسانی است، حال اینکه آینده ایران اسلامی به رفع مشکلات و چالش‌های موجود در این علوم وابسته است و امروز کشور به شدت نیازمند حضور مستعدان در این حوزه‌هاست.

باقری‌مقدم با اشاره به لزوم شناساندن مفاخر بومی به جامعه، اظهار کرد: کماکان گسستی عمیقی بین نسل حاضر و محتوای تولید شده در حوزه نخبگان وجود دارد؛ به این معنا که برنامه‌ها و عملکرد مسئولان در ایجاد فضای نخبگی همگن و منطبق با فضای مستعدان‌برتر نیست. به همین دلیل باید در حوزه تکریم و الگوسازی گام‌های جدی برداشت و از ابزارهای موجود و از تمام ظرفیت موجود به صورت بهینه برای معرفی و شناساندن مفاخر بومی استفاده کرد که خوشبختانه بخشی از این مهم در قالب همکاری با رادیو ایران محقق شده است.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: این قبیل اقدامات باید در صدا و سیما به صورت گسترده انجام شود و با تولید برنامه‌های متنوع، فضای رسانه‌ای کشور را به سمت نهادینه کردن گفتمان نخبگانی سوق داد. الگوسازی از نخبگان و مفاخر و شناساندن اقدامات و خدمات آنان در مسیر توسعه کشور، حتی می‌تواند در کاهش مهاجرت نخبگانی نیز اثرگذاری کم‌بدیل داشته باشد.

وی گفت: خوشبختانه در ایران تراکم بالایی از نخبگان وجود دارد و این یک موهبت بزرگ خدادادی است. به همین دلیل بنیاد ملی نخبگان آماده است در زمینه الگوسازی از مفاخر بومی و ایجاد فضای نخبگانی در کشور با همه هنرمندان و اصحاب رسانه همکاری کند تا این مهم با استفاده از ابزار روز و بکارگیری خلاقیت محقق شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=2766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.