بحران اپلیکیشن سیگنال / این خبر به سرعت در رسانهها منتشر شد و واکنشها را در پی داشت. بسیاری از آمریکاییها از افشای اطلاعات محرمانه نگران شدهاند. در نظرسنجی YouGov یوگاو، ۵۳ درصد از آمریکاییها این موضوع را «بسیار جدی» ارزیابی کردند. این بحران یادآور پرونده ایمیل گیت هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۵ است که استفاده از سرور ایمیل خصوصی برای مسائل دولتی مورد انتقاد قرار گرفت.
با این حال اضافه شدن اشتباهی سردبیر نشریه آتلانتیک به یک گپ (چت) گروهی در اپلیکیشن سیگنال که در آن مقامهای ارشد ایالات متحده درباره حملات علیه حوثیها گفتوگو میکردند موجی از واکنشها را به دنبال داشته است.
واکنشهای عمومی:
خانوادههای نظامی از این موضوع ناراحت هستند، چرا که اطلاعات شخصی و نظامی در معرض خطر قرار گرفته است. علاوه بر این، دولت نتواسته است که در مورد جزئیات بحران به توافق برسد و مردم به دنبال پاسخهایی هستند.
نکات اولیه در روابط عمومی:
این بحران فرصتی است برای یادگیری در ارتباطات بحران روابط عمومی. موضوعاتی مانند فناوری و امنیت ملی، افشای اطلاعات محرمانه، عدم پاسخگویی و درخواستهای متعدد از سوی عموم مردم، مسائل مهمی هستند که در این بحران مطرح شدهاند.
نکات برجسته از لورا گراس، رئیس شرکت Scott Circle Communications در واشنگتن دیسی
لورا گراس که تجربه زیادی در حوزه ارتباطات دولتی دارد، میگوید که از بحران اپلیکیشن سیگنال میتوان نکات زیادی آموخت.
در مورد فناوری، امنیت و حریم خصوصی:
او توصیه میکند که قبل از ارسال هر پیامی (چه در پیامک، ایمیل یا پیامهای دیگر) دوباره آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی به گیرنده ارسال میشود. همچنین او اشاره میکند که حتی اگر به فردی نزدیک پیام میدهید، این احتمال وجود دارد که اطلاعات ارسالشده به صورت عمومی منتشر شود.
او میگوید: «هیچ چیزی را در پیامی ارسال نکنید که نمیخواهید عمومی شود. گرفتن اسکرینشات خیلی راحت است. حتی زمانی که ما در حال آمادهسازی یک اعلامیه محرمانه هستیم، از نامهای رمز در اسناد خود استفاده میکنیم تا اگر اشتباهی رخ داد، اطلاعات به دست فرد نادرست نرسد.»
در مورد استراتژی برای پاسخ:
گراس به این موضوع اشاره میکند که در بحرانهای روابط عمومی، مهم است که همه پیامها از یک منبع معتبر به همه منتشر شود. در دولتها، این پیامها معمولاً از کاخ سفید ارسال میشود و سپس به سخنگویان توزیع میشود.
در مورد نحوه پیامرسانی سخنگویان:
او میگوید که پاسخ باید با صداقت و با عذرخواهی آغاز شود و سپس گامهای بعدی برای پیشگیری از وقوع دوباره این مشکل توضیح داده شود. در اینجا مثالی از نحوه پاسخگویی به این بحران آورده شده است: جفری گلدبرگ به طور تصادفی به گروه چت سیگنال اضافه شد و نباید وارد میشد.
• اطلاعات طبقهبندیشده نباید در سیگنال مطرح میشد.
• این یک اشتباه بود و ما از آن عذرخواهی میکنیم.
• این مشکل در آینده تکرار نخواهد شد و سیگنال برای همه کارمندان دولتی ممنوع خواهد بود.
• ما در حال بازبینی فرآیندهای خود برای جلوگیری از این نوع مشکلات هستیم.
نتیجهگیری
این داستان همچنان در حال گسترش است و جالب است که ببینیم چگونه واکنشها به این بحران تکامل پیدا میکنند.
منبع خبر:
شارا
/ درسهای روابط عمومی از بحران سیگنال
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.