• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار: 1509اخبار امروز : 0
5

حمایت دولت، نوید رقابت با رسانه‌های خارجی

  • کد خبر : 2840
  • 07 شهریور 1401 - 7:03
حمایت دولت، نوید رقابت با رسانه‌های خارجی

تهران- ایرنا- با توجه به این که همواره گفته شده رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند اما متاسفانه طی سال‌های گذشته رسانه‌های داخلی کشور از حمایت‌های قاطع دولت‌ها و مجموعه حکومت برخوردار نبوده‌اند. از دولت سیزدهم در آغاز راه، امید و انتظار این حمایت می‌رود.

رسانه نیاز به حمایت دارد. شما به رسانه های اروپایی و آمریکایی نگاه کنید. پشت اغلب رسانه های قدرتمندی که در اروپا و آمریکا انتشار می یابد، یک سازمان و نهاد بزرگ حاکمیتی وجود دارد؛ از وزارت خارجه گرفته تا پنتاگون و سازمان سیا که خود را موظف به حمایت از رسانه ها و مطبوعات چاپی می دانند.  

این حمایت هم فقط مالی نیست بلکه حمایت اطلاعاتی هم هست. یعنی اطلاعات دسته اول از سوی مسئولین این سازمان‌ها در اختیار مطبوعات و رسانه‌های این کشورها قرار داده می شود و برای همین است که تأثیرگذاری بیشتری دارد. علاوه بر آن از سوی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های حاکمیتی خط مشی و سیاست‌های اعلامی نیز به رسانه‌ها ابلاغ می‌شود. در حالی که رسانه های ما از کمبود اطلاعات و اخباری رنج می برند که فقط و فقط در اختیار مسئولین در رده‌های مختلف حکومت است. 

حمایت دولت، نوید رقابت با رسانه‌های خارجی

قاعدتا وقتی ما رسانه‌ای‌ها این اطلاعات و اخبار دسته اول را نداشته باشیم، قادر به رقابت با رسانه های خارجی نخواهیم بود. بنابراین رسانه های ما چه در حوزه مسائل سیاسی و چه در حوزه مسائل بین الملل و چه در سایر حوزه ها عملکرد ضعیفی دارند. مثلا به اخبار توافق هسته‌ای و برجام نگاه کنید. اغلب اطلاعات و اخبار دسته اول این مذاکرات از سوی رسانه‌های غربی نظیر خبرگزاری رویترز و بی بی سی فارسی و دیگر رسانه‌های وابسته منتشر می‌شود؛ آن هم به صورت یک منبع آگاه در یکی از نهادهای حاکمیتی در کشورهای مذاکره کننده.  

اما رسانه های ما به این اطلاعات دسترسی ندارند، چرا که مسئولین کشوری نمی آیند این خبرهای دسته اول را در اختیار رسانه های اصلی کشور قرار دهند. از این رو رقابت رسانه‌ای را می بازیم و نمی توانیم در وقت مناسب، اخبار و تحلیل‌های خود را پیرامون این مذاکرات بنویسیم و منتشر کنیم. این نقطه ضعف در مورد سایر موضوعات خبری نیز اتفاق می افتد. بنابراین شاهدیم که رسانه‌های معاند فارسی زبان به اخباری درباره ایران دسترسی دارند که رسانه های داخلی ندارند و این از عجایب روزگار است. اما راه چاره چیست؟

امروزه رسانه‌ها در دنیا بسیار پیشرفت کرده‌اند؛ به ویژه با تقویت فضای مجازی و ایجاد شبکه‌های اجتماعی که هر کدام برای خود یک غول رسانه‌ای شده‌اند، وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی باید حمایت مالی و معنوی خود را از رسانه های داخلی بیشتر کنند. 

متاسفانه این امر در دولت‌های گذشته تاکنون رخ نداده است اما از دولت آقای رئیسی که هنوز سه سال از عمرش باقی مانده است، انتظار می رود در سال های باقی مانده حمایت های خود را به ویژه از رسانه‌های همسو با خود افزایش دهد تا شاهد رونق بیشتر رسانه‌ها به خصوص رسانه های مکتوب باشیم. از طرفی مسئولین نیز اخبار قابل انتشار و دست اول خود را در اختیار رسانه های داخلی قرار دهند تا در مقابله با رسانه های معاند موفق عمل کنیم.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=2840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.