• امروز : جمعه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 25 April - 2025
2

واکنش ایرنا به اشتباه خبری و اهمیت عذرخواهی در مدیریت بحران های رسانه ای

  • کد خبر : 28823
  • 18 فروردین 1404 - 12:38
واکنش ایرنا به اشتباه خبری و اهمیت عذرخواهی در مدیریت بحران های رسانه ای

مدیریت بحران های رسانه ای / در دنیای پیچیده و پرشتاب امروز، اشتباه‌ها و لغزش‌های سازمانی، به‌ویژه در عرصه اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها، اجتناب‌ناپذیر است.

مدیریت بحران های رسانه ای / آنچه بیش از همه اهمیت دارد، نحوه برخورد با این بی‌دقتی‌ها و به‌ویژه زمان و چگونگی پاسخگویی به آن‌هاست.

عذرخواهی به‌عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در مدیریت بحران های رسانه ای و حفظ اعتماد مخاطبان، نقش بسزایی ایفا می‌کند. واکنش به‌موقع و شفاف به اشتباه، می‌تواند تأثیر زیادی در ترمیم آسیب‌ها و بهبود روابط با مخاطبان و اقناع افکارعمومی داشته باشد.

در این راستا، واکنش خبرگزاری ایرنا به انتشار خبر نادرست درباره تکذیب سفر معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به قطب جنوب، درس‌های مهمی برای فعالان روابط عمومی و ارتباطات به همراه دارد. پس از انتشار اشتباه خبر و دریافت تکذیبیه از سوی دفتر معاونت ریاست‌جمهوری، ایرنا بلافاصله اقدام به انتشار تکذیبیه کرد. با این حال، عذرخواهی رسمی ایرنا زمانی انجام شد که رئیس‌جمهور پس از بررسی‌های لازم، معاون پارلمانی خود، آقای شهرام دبیری، را از سمت خود عزل کرد.

 این تغییر در سطح مدیریت نه تنها ابعاد اشتباه و لغزش را روشن‌تر کرد، بلکه به دلیل پیروی از اصل پاسخگویی، موجب اصلاح رویکرد ایرنا در اطلاع‌رسانی شد. پذیرش مسئولیت اشتباه و ارائه عذرخواهی، زمانی که از ناحیه بالاترین مقام‌های کشور همچون رئیس‌جمهور پیگیری شد، اهمیت بیشتری یافت و تأخیر در عذرخواهی نشان داد که سازمان‌ها و رسانه‌ها ممکن است ابتدا تمایلی به پذیرفتن مسئولیت قصور خود نداشته باشند، مگر آن که فشاری از سمت منابع بالاتر بر آن‌ها وارد شود. پس از این عزل، ایرنا نه تنها به اشتباه خود اعتراف کرد بلکه عذرخواهی رسمی خود را به طور علنی اعلام نمود و بدین‌ترتیب گامی مهم در جهت تقویت اعتماد مخاطبان برداشت.

یک نکته مهم در این واکنش، شفافیت در اعلام اشتباه و اصلاح آن بود. ایرنا با اعلام اینکه “با بی‌تدبیری صورت‌گرفته در انتشار خبر مذکور برخورد خواهد کرد”، نشان داد که این خبرگزاری نه‌تنها در برخورد با خطاهای رسانه‌ای (که البته منشأ آن از جایی دیگر نشأت می‌گیرد) کوتاه نمی‌آید، بلکه قصد دارد فرآیندهای خود را برای جلوگیری از قصور مشابه در آینده تقویت کند. این رویکرد، به‌ویژه در عصر اطلاعات که دقت و صحت اطلاعات مهم‌ترین دارایی هر سازمان و رسانه به حساب می‌آید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نهادینه‌سازی فرهنگ عذرخواهی در سازمان‌های رسانه‌ای نیازمند آمادگی و پذیرش مسئولیت از سوی تمامی سطوح آن سازمان است. با توجه به اینکه بسیاری از سازمان‌ها معمولاً از پذیرش اشتباه و کوتاهی خود امتناع می‌کنند یا سعی در پنهان کردن آن دارند، تجربه ایرنا به‌عنوان یک فرصت برای بررسی مجدد و اصلاح فرآیندها و نیز تقویت سیستم‌های راستی‌آزمایی و عدم تبعیت کورکورانه از منابع بالادستی به‌حساب می‌آید. عذرخواهی به‌موقع و صادقانه نه‌تنها به ترمیم روابط کمک می‌کند، بلکه باعث ایجاد فضایی از شفافیت و اعتماد می‌شود که در بلندمدت به حفظ اعتبار سازمان کمک می‌کند. در مجموع، واکنش ایرنا به اشتباه منتشرشده، درس‌های کلیدی بسیاری را برای رسانه‌ها و سازمان‌های اطلاع‌رسانی به همراه دارد.

این درس‌ها شامل پذیرش صریح و بدون توجیه اشتباه به‌منظور تقویت اعتماد و اعتبار سازمان است که البته باید با دقت و توجه به آن نگریسته شود؛ شفاف‌سازی در خصوص بی‌دقتی‌ها و اصلاح آن‌ها، به‌ویژه در رسانه‌ها، سرعت در پاسخگویی و اصلاح اطلاعات نادرست به‌منظور جلوگیری از گسترش آن‌ها، و استفاده از هر کوتاهی به‌عنوان فرصتی برای بازبینی و بهبود فرآیندها و سیاست‌های داخلی سازمان‌ها، از جمله رسانه‌ها، از نکته‌ها و درس‌های اساسی است. پذیرش مسئولیت و ارائه عذرخواهی، به‌ویژه در زمان‌های طلایی می‌تواند نشان‌دهنده بلوغ رسانه‌ای و احترام به مخاطبان باشد. سازمان‌هایی که فرهنگ عذرخواهی و شفافیت را در پیش گیرند، نه‌تنها در زمان بحران از آن بهره‌برداری می‌کنند، بلکه اعتماد و روابط مستحکم‌تری با مخاطبان خود برقرار خواهند کرد.

توضیح و عذرخواهی ایرنا درباره‌ خبر تکذیب سفر معاون پارلمانی رئیس‌جمهور
پس از انتشار اخبار مربوط به سفر معاون پارلمانی رییس جمهور به قطب جنوب، دفتر ایشان تکذیبه‌ای به رسانه ها از جمله ایرنا ارسال کرد که طبق روال عادی و همیشگی اخبار رسمی دولت از سوی سرویس خبری مربوطه منتشر شد. همین تکذیب نامه در سایت «پاد» (پایگاه اطلاع‌رسانی دولت) به نقل از دفتر آقای دبیری منتشر و تقریبا در اکثر رسانه‌ها بازنشر شد.

ایرنا علاوه بر این تماس‌هایی نیز جهت دریافت اطلاعات بیشتر با برخی مقامات اطلاع رسانی دولت انجام داد که به نتیجه ای مشخص در رد یا تایید این خبر نرسید اما یک مسئول دفتر معاونت پارلمانی این خبر را تکذیب کرد که این تکذیب با بی تدبیری یکی از سردبیران خبرگزاری جمهوری اسلامی  در تاریخ ۵ فروردین ماه منتشر شد.

پس از انتشار نامه رئیس‌جمهور، در  روز ۱۶ فروردین و تأکید ایشان بر پایبندی به صداقت، عدالت و اصول دولت وفاق ملی، و عزل شهرام دبیری از سمت خود مشخص شد که معاونت پارلمانی و مدیران روابط عمومی آن اطلاعات گمراه کننده به ایرنا و دیگر رسانه ها ارائه داده اند.

اعتماد مخاطبان مهمترین سرمایه و حفظ آن در سرلوحه اصول کاری ایرناست و این رسانه گرچه صرفا منتشرکننده اطلاعات دریافتی از دفتر معاون سابق پارلمانی بوده، از این جهت که بدون ارزیابی مراجع موثق‌تر به انتشار آنها پرداخته، از مخاطبان و مردم شریف ایران  عذرخواهی و اعلام می کند ضمن اصلاح فرایند انتشار اخبار خود و سخت تر نمودن راستی‌آزمایی اخبار دریافتی از منابع مختلف، با بی تدبیری صورت گرفته در انتشار خبر مذکور در ایرنا برخورد خواهد کرد.

مدیریت بحران های رسانه ای / ایرنا همچنین در چارچوب اصول کاری و سیاست های کلان خود تاکید می کند تلاش خواهد کرد در اطلاع رسانی های خود دو اصل طلایی صحت و دقت را با جدیت در نظرگرفته و مانع اقداماتی شود که ملی و حرفه ای بودن خبرگزاری جمهوری اسلامی را بعنوان دو رویکرد اصلی و تخطی ناپذیر ایرنا در دوره جاری مدیریتی‌اش خدشه دار کند.


منبع خبر:
شارا
/ واکنش ایرنا به اشتباه خبری و اهمیت عذرخواهی در مدیریت
بحران‌های رسانه‌ای

تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=28823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.