• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
3

گلایه‌های یک غسال جلوی دوربین

  • کد خبر : 2906
  • 07 شهریور 1401 - 15:41
گلایه‌های یک غسال جلوی دوربین

مستند «مستوران» که روایت افرادی است که در سازمان آرامستان فعالیت می‌کنند و به دلیل شغل خاصی که دارند، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند، امشب(هفتم شهریور ماه) از شبکه مستند پخش خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مستند «مستوران» به کارگردانی محمد کریم آبادی امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.  

کریم آبادی با اشاره به محور این مستند  گفت: مستند «مستوران» همانطور که از نامش نیز پیداست، درباره افرادی است که کارهای بسیار تاثیرگذاری انجام می‌دهند، اما خدماتشان دیده نمی‌شود. افرادی که در این مستند سراغشان رفته‌ام، غسال‌ها، خاکسپارها، راننده آمبولانس و به صورت کلی کسانی‌اند که در سازمان آرامستان‌ها فعالیت دارند. فعالیت این افراد اگرچه بسیار ضروری و حیاتی است، اما بعضاً مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد؛ به ویژه آنکه خدمات این گروه از افراد در زمان کرونا چند برابر نیز شد و از سویی دیگر، جانشان نیز در خطر قرار داشت.  

وی اضافه کرد: در این مستند، با نگاه جدیدی سراغ آنان می‌رویم تا حرف دلشان را بشنویم. بسیاری از آنها از این موضوع گله‌مند بودند که مردم به آنان بی‌احترامی می‌کنند و اصلا قدردان زحمات آنان نیستند. حتی تعدادی از آنان می‌گفتند که «برخی از مردم ما را کتک هم زده‌اند!» از سویی دیگر، نوع نگاه مردم به این دست شغل‌ها را نیز به تصویر کشیده‌ایم. بسیاری از آنان می‌گفتند به دلیل نوع نگاه مردم به شغل‌شان نمی‌توانند یک زندگی عادی مانند دیگر شهروندان داشته باشند. مثلا فرزندان‌شان از اینکه شغل پدر یا مادر را بیان کنند اِبا دارند و یا نمی‌توانند با خانواده‌های دیگر ازدواج کنند.  

گلایه‌های یک غسال جلوی دوربین

کارگردان مستند «مستوران» با اشاره به لزوم کلیشه‌شکنی درباره این مشاغل گفت: در بخش دیگری از مستند، در بین مردم رفته‌ایم تا از آنها بپرسیم دلیل این نوع نگاه به چنین مشاغلی از کجا نشأت می‌گیرد؟ خوشبختانه در سال‌های اخیر، با فرهنگ‌سازی خوبی که صورت گرفت، نگاه بد مردم به شغل پاکبانی برطرف شد، اما درباره برخی مشاغل دیگر این نوع نگاه همچنان وجود دارد. هدف ما این بود که درباره مشاغل مربوط به تدفین نیز چنین کلیشه‌شکنی صورت گیرد. در حقیقت، هدف اصلی ما از ساخت مستوران، تغییر دیدگاه مردم بود.  

کریم آبادی درباره روند تولید این فیلم گفت: این مستند کوتاه در شهرستان سبزوار ضبط شده است؛ پیش تولید آن در بهمن ماه سال گذشته انجام شد و تصویربرداری نیز در اسفندماه انجام شد که نزدیک به یک ماه طول کشید. البته باید اشاره کنم ساخت این مستند چالش‌های زیادی برای ما داشت و بسیاری از مصاحبه‌شوندگان حاضر نمی‌شدند جلوی دوربین بیایند.  

عوامل تولید این مستند عبارتند از: 

کارگردان و تصویربردار: محمد کریم‌آبادی، تهیه‌کننده: حسین بدرلو، کمک تصویربردار: ناصر طبسی و صدابردار: امیرحسین قاسم آبادی.

براساس این گزارش، مستند «مستوران» امروز دوشنبه (۷ شهریور ماه) ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۹ و ۲۴ است.  

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=2906

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.