• امروز : جمعه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 25 April - 2025
0

حمله روابط عمومی صنایع گوشت به گزارش تغذیه‌ای EAT-Lancet افشا شد

  • کد خبر : 29446
  • 26 فروردین 1404 - 11:41
حمله روابط عمومی صنایع گوشت به گزارش تغذیه‌ای EAT-Lancet
افشا شد

پرینت شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || اسناد منتشرشده نشان می‌دهد یک شرکت روابط عمومی که با صنایع گوشت و لبنیات همکاری می‌کرده، در سال ۲۰۱۹ کارزاری رسانه‌ای گسترده برای تضعیف اعتبار گزارش علمی EAT-Lancet سازماندهی کرده است. به گزارش شارا به نقل از دی‌اسماگ (DeSmog)،  این گزارش که توسط مجموعه‌ای از متخصصان بین‌المللی منتشر […]

پرینت

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || اسناد منتشرشده نشان می‌دهد یک شرکت روابط عمومی که با صنایع گوشت و لبنیات همکاری می‌کرده، در سال ۲۰۱۹ کارزاری رسانه‌ای گسترده برای تضعیف اعتبار گزارش علمی EAT-Lancet سازماندهی کرده است.

به گزارش شارا به نقل از دی‌اسماگ (DeSmog)،  این گزارش که توسط مجموعه‌ای از متخصصان بین‌المللی منتشر شده بود، خواستار کاهش ۵۰ درصدی مصرف جهانی گوشت قرمز با هدف بهبود سلامت انسان و حفاظت از اقلیم شده بود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت رد فِلَگ (Red Flag) با حمایت انیمال اَگری‌کالچر الاینس

(Animal Agriculture Alliance)، با سازماندهی نشست‌هایی برای روزنامه‌نگاران، اندیشکده‌ها و افراد تأثیرگذار، در تلاش بوده تا این گزارش را افراطی، غیرواقع‌گرایانه و نخبه‌گرایانه جلوه دهد.

اسناد محرمانه‌ای که توسط دی‌اسماگ بازبینی شده‌اند نشان می‌دهد این کمپین نه‌تنها از شبکه‌های اجتماعی با دسترسی بالا استفاده کرده، بلکه تلاش داشته تا با بهره‌گیری از تاکتیک‌های آشنا مانند بی‌اعتبار ساختن دانشمندان و برجسته‌سازی تهدید آزادی‌های فردی، به گونه‌ای گزارش را به موضوعی فرهنگی و سیاسی بدل کند.

این اقدامات، نمونه‌ای گویا از تأثیر صنایع قدرتمند در تبدیل یافته‌های علمی به میدان نبرد سیاسی است. در حالی‌که گزارش EAT-Lancet بر اساس تحقیقات علمی و داوری‌شده، پیوند میان سیستم غذایی، تغییرات اقلیمی و سلامت عمومی را بررسی کرده بود، این گزارش با واکنش منفی و سازمان‌یافته مواجه شد.

صنایع گوشتی و کشاورزی با بهره‌گیری از بودجه‌های بالا و راهبردهای روابط عمومی، تلاش کرده‌اند نقش خود را در تولید بیش از ۱۴ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهانی کمرنگ جلوه دهند. این در حالی است که تأثیر این صنایع بر تخریب تنوع زیستی، جنگل‌زدایی و آلودگی منابع آبی نیز مستند شده است.

طبق بررسی‌ها، شرکت‌هایی مانند اسمیتفیلد (Smithfield) و کارگیل (Cargill) از اعضای کلیدی ائتلاف‌هایی هستند که در این کمپین‌ها نقش فعال داشته‌اند. رد فِلَگ با هدف انحراف افکار عمومی از یافته‌های علمی، راهبردهایی مانند تغییر موضوع بحث، ایجاد دوقطبی‌های فرهنگی و استفاده از زبان تفرقه‌برانگیز را به‌کار برده است.

نمونه‌ای از این اقدامات، تبدیل بحث تغذیه به نبردی فرهنگی بود که به‌جای گفت‌وگوی دقیق و علمی، فضای اتهام‌زنی و دوگانه‌سازی را تقویت کرد.

گزارش DeSmog نشان می‌دهد که در برابر بحران‌هایی مانند تغییرات اقلیمی و بحران سلامت جهانی، همچنان فشار گروه‌های ذی‌نفع مانع از رسیدن پیام‌های علمی به مردم می‌شود. در چنین شرایطی، شفافیت رسانه‌ای و استقلال علمی اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

نویسنده: تیم گردآورندگان EHN
تاریخ انتشار: آوریل ۲۰۲۵
منبع انگلیسی: DeSmog
منبع فارسی: شارا

انتهای پیام/


منبع خبر:
شارا
/ حمله روابط عمومی صنایع گوشت به گزارش تغذیه‌ای EAT-Lancet
افشا شد

تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=29446

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.