شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در دنیای امروز، بحرانهای روابط عمومی میتوانند در مدت زمانی کوتاه، سالها تلاش برای ساخت یک برند را از بین ببرند. مطالعات نشان میدهند که ۶۳ درصد از مصرفکنندگان از برندهایی که به آنها اعتماد ندارند، خرید نمیکنند. وقتی سازمانها با بحرانهای عمومی مواجه میشوند، نحوه پاسخگویی آنها میتواند تفاوتی بزرگ در حفظ اعتماد ذینفعان و همچنین آسیبدیدگی شهرت ایجاد کند.
شیوههای اخلاقی بهعنوان پایهای برای پیشگیری و مدیریت مؤثر بحران عمل میکنند. اصولی مانند شفافیت، مسئولیتپذیری و مشارکت ذینفعان به سازمانها کمک میکنند تا روابط مبتنی بر اعتماد ایجاد کنند که در زمان بحران، بسیار ارزشمند خواهند بود.
ایجاد یک بنیاد اخلاقی در سازمانها ضروری است تا قبل از بروز بحران، اصول اخلاقی روشنی وجود داشته باشد که تصمیمگیری را در تمام سطوح هدایت کند. منشور اخلاقی انجمن روابط عمومی آمریکا (PRSA) اصولی همچون صداقت، تخصص، استقلال، وفاداری و انصاف را بهعنوان دستورالعملهای اصلی معرفی میکند. این اصول باید در سیاستها، برنامههای آموزشی و عملیات روزانه سازمانها لحاظ شوند. شرکتهایی همچون پاتاگونیا (Patagonia) نشان میدهند که چگونه اخلاق میتواند موجب انعطافپذیری و وفاداری مشتریان شود. زمانی که این شرکت با چالشهای عمومی مواجه میشود، به دلیل سابقهای که در اخلاقگرایی دارد، ذینفعان اعتماد بیشتری به آنها دارند.
مدیریت ریسک پیشگیرانه نیز از جمله شیوههای اخلاقی برای پیشگیری از بحران است. شناسایی خطرات اخلاقی قبل از تبدیل شدن به بحران، با انجام ممیزیهای منظم در شیوههای تجاری و زنجیرههای تأمین، امکانپذیر است. این ممیزیها به سازمانها کمک میکنند تا مسائل را بهطور فعالانه مدیریت کنند، نه بهصورت واکنشی. بحران BP در سال ۲۰۱۰ و هزینههای هنگفت آن، نمونهای از نادیده گرفتن مدیریت ریسک اخلاقی است که منجر به آسیب شدید به شهرت این شرکت و ۶۵ میلیارد دلار خسارت شد.
مشارکت مستمر با ذینفعان و ایجاد اعتماد نیز از دیگر روشهای اخلاقی در پیشگیری از بحران است. سازمانها با برقراری روابط قوی با ذینفعان میتوانند از مسائل بالقوه آگاه شوند و با تعامل و گفتگوی صادقانه، نگرانیها و انتظارات آنها را درک کنند. اینگونه میتوانند بهموقع از تشدید مشکلات جلوگیری کنند. برای مثال، استارباکس (Starbucks) در پاسخ به بحران دستگیری دو مرد سیاهپوست در فیلادلفیا در سال ۲۰۱۸، با استفاده از روابط خوب خود با سازمانهای حقوق بشر و پاسخ سریع به این بحران، نشان داد که نسبت به مشکلات اجتماعی حساس است و تعهد به اصلاحات نژادی را بهطور شفاف اعلام کرد.
پاسخ به بحران از طریق اصول اخلاقی نیز بسیار حائز اهمیت است. در زمان بحران، سازمانها باید سریعاً مسئولیتپذیری را نشان دهند، اطلاعات کامل و دقیق را ارائه دهند و منافع ذینفعان را در اولویت قرار دهند. نمونهای از این پاسخ اخلاقی را میتوان در بحران تایلنول (Tylenol) در سال ۱۹۸۲ مشاهده کرد. شرکت جانسون و جانسون (Johnson & Johnson) بلافاصله ۳۱ میلیون بطری از این دارو را از بازار جمعآوری کرد و امنیت عمومی را بر منافع کوتاهمدت ترجیح داد، که منجر به بازسازی اعتماد عمومی شد.
همچنین، آموزش و فرهنگ اخلاقی در سازمانها از اهمیت ویژهای برخوردار است. رهبری باید خود الگویی از رفتار اخلاقی باشد و کارکنان را تشویق کند که در صورت مشاهده مسائل اخلاقی، بهطور فعال آنها را مطرح کنند. برای مثال، برنامههای آموزشی مایکروسافت (Microsoft) به بیش از ۱۸۰,۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دسترسی دارد و با استفاده از “استانداردهای رفتار تجاری”، کارکنان را نسبت به مسائل اخلاقی آگاه میکند.
در نهایت، اندازهگیری عملکرد اخلاقی و استفاده از فناوریهای نوین نیز در پیشگیری از بحرانهای روابط عمومی مهم هستند. بهکارگیری شاخصهایی برای سنجش فرهنگ اخلاقی سازمان، نظرسنجی از کارکنان و ذینفعان، و رعایت قوانین و مقررات از جمله اقداماتی است که به سازمانها کمک میکند تا از وقوع بحران جلوگیری کنند. بهویژه با پیشرفت فناوریهای دیجیتال و استفاده از رسانههای اجتماعی، چالشهای اخلاقی جدیدی مطرح میشود که سازمانها باید آنها را در نظر بگیرند.
در مجموع، سازمانهایی که اخلاق را در عملیات خود جای داده و به آن تعهد دارند، روابط قویتر و تابآوری بیشتری در برابر بحرانها خواهند داشت. این به معنای تعهد مستمر رهبری، آموزش مداوم و ارزیابی دورهای عملکرد است. اگر سازمانها پیشگیری از بحران را از دریچه اخلاق ببینند، میتوانند شهرت خود را محافظت کرده و ارزش پایدار برای تمامی ذینفعان ایجاد کنند.
نویسنده: پالت در آتش
تاریخ انتشار: ۰۴٫۰۴٫۲۵
منبع انگلیسی: Public Relations Blog
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/
منبع خبر:
شارا
/ اخلاق در بحرانهای روابط عمومی: راهنمای رهبری برای پیشگیری
از بحران
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.