• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار: 1499اخبار امروز : 0
6

بازیگرانی که به خاطر عقاید شبه روشنفکری برنامه مذهبی نمی روند!

  • کد خبر : 3005
  • 08 شهریور 1401 - 20:04
بازیگرانی که به خاطر عقاید شبه روشنفکری برنامه مذهبی نمی روند!

یک برنامه ساز مذهبی با اعتقاد بر اینکه دین باوری امری فطری است درباره اینکه چرا برنامه های مذهبی تلویزیون نمی توانند با نسل جوان ارتباط برقرار کنند، تصریح کرد: گاهی خطاها و دورویی ها، دینداران کهنسال را هم دچار خدشه اعتقادی می کند چه برسد به نسل جوان و کم تجربه.

آرش داودی، تهیه کننده و کارگردان مجموعه برنامه تلویزیونی ماهچراغ در گفت و گویی با ایسنا در پاسخ به اینکه چرا برنامه های مذهبی صداوسیما در سال های اخیر با مخاطب آنطور که باید و شاید ارتباط برقرار نکرده اند، خاطرنشان کرد: پاسخ به این پرسش سه نکته دارد؛ اول اینکه نگاه نسل جوان به مقوله دین به دلیل تقابل ساختگی دین و علم تغییر کرده است. وقتی جوان امروزی منبع اصلی تولید علوم مختلف و حتی کالاهای تکنولوژیکی مصرفی روزانه خود را در یک بستر فرهنگی ماده گرا پیدا می‌کند و همه خوراک علمی خود را در فرهنگ غیردینی می یابد، طبیعی است به سمت این تقابل سوق داده شود، پس قدم اول برای جدا شدن از این تقابل، تولید و پیشرفت علمی در داخل یک فرهنگ دینی است.

وی در همین راستا توضیح داد: نکته دوم در کاهش گرایش این نسل به مفاهیم دینی به دلیل رفتار معدودی از دینداران و شریعتمداران است. نسل جوانی که در معرض بمباران اطلاعاتی فضای مجازی و رسانه ای است و کوچکترین خطای انسان‌های به ظاهر دیندار، در بزرگترین طیف رسانه ای برایش اطلاع رسانی می شود، ناخودآگاه در تطابق میان آموزه ها و دیدن رفتارهای متظاهرانه دچار مشکل می شود؛ البته این خطاها و دورویی ها در ظاهرسازان امر شریعت، دینداران کهنسال را هم دچار خدشه اعتقادی می‌کند چه برسد به نوجوان و جوان کم تجربه.

فراموش نکنیم دین باوری امری فطری است

این برنامه ساز تصریح کرد: نکته مهم دیگر، عدم تعمیق در آموزش حوزه های معرفتی و دینی در نسل جوان است. آن هم توسط نهادهای سیاستگذار و نهادهای دانشگاهی. اینکه سیاستمداران فرهنگی ما کار دینی و اعتقادی را در سطح پوسته و قشری انجام دهند نتیجه ای جز تزلزل اعتقادی به بار نخواهد آورد. فراموش نکنیم که دین باوری یک امر فطری است پس هرگاه با نگاه قشری و زبان شعار زده با نسل جوان تشنه آموزش روبرو شویم کاری پیش نخواهد رفت. هر وقت هدفگذاری های فرهنگی و اعتقادی به سمت فطرت پاک انسانها باشد می توان توقع یک اتصال قوی ایمانی را داشت؛ در غیر این صورت آموزه های دینی در سطح شعار و ظاهر باقی می ماند که این به سادگی هم دستخوش تغییر می شوند.

در این زمینه بخوانید:

به برنامه های مذهبی تلویزیون نگاه شخصی داریم

فقط آنتن را پر می‌کنیم و به بیننده می‌گوییم ببین!

نگاه جدیدی برای مخاطب به تصویر در می آوریم

داودی که برنامه اش ـ «ماهچراغ» ـ در ایام اربعین از تلویزیون پخش خواهد شد، سپس درباره قصه این برنامه توضیح داد: در این مجموعه، فارغ از نگاه های تاریخی مرسومی که در برنامه ها و سریال های تلویزیونی ما نسبت به واقعه اربعین وجود دارد،‌ سعی کردیم نگاه جدیدی برای مخاطب به تصویر در آوریم.

او به روایت قصۀ افراد مختلف در برنامه اش اشاره کرد و گفت: داستان این مجموعه در موکب راه آهن در مرز شلمچه می گذرد و در آن خانواده ای که به تازگی فرزند خود را از دست داده اند، پذیرای مهمانان اباعبدالله هستند. آنان در این موکب با زائرانی روبرو می شوند که هر کدام داستان های خاص خودشان را در ارتباط معنوی ‌با امام حسین(ع) دارند.

از شعارزدگی پرهیز کردیم

کارگردان «ماهچراغ» همچنین به پرهیز از شعارزدگی در محتوای برنامه اش اشاره و تاکید کرد: در این برنامه سعی کردیم از تکرار و تعصب خشک دوری کنیم و زندگی معمولی آدم‌ها و ارادت قلبی شان را به اهل بیت (س) نمایش بدهیم. به همین منظور زاویه نگاه ما به ماجرای عظیم عاشورا و اتفاقات پس از آن متناسب با رفتار اسطوره ای و حماسی خاندان عصمت و طهارت است. همچنین تلاش کردیم نشان بدهیم که همه آحاد جامعه در هر طبقه و جایگاهی در اعماق وجود خودشان عشق واقعی و سرسپردگی حقیقی به امامشان دارند. «ماهچراغ» قصه آدم‌هایی است که با وجود مشکلات بسیار اقتصادی و اجتماعی احساس می کنند می توانند با حضور در پیاده روی ‌اربعین، انرژی و انگیزه لازم را برای ادامه زندگی پیدا کنند.

او در ادامه درباره ساخت این مجموعه در یک دکور استودیویی توضیح داد: با توجه به اینکه ساخت مجموعه های نمایشی در روزگار فعلی هزینه های بسیار سرسام آوری دارد، ما به این سمت رفتیم که با حضور در یک استودیوی ثابت و با استفاده از امکانات دیجیتالی و ویدیو وال و امکانات ویژوال، لوکیشن‌های مختلفی را به تصویر دربیاوریم که در نوع خودش تازگی دارد. ساخت یک سریال و مجموعه برنامه تلویزیونی ۱۰ قسمتی مناسبتی در صداوسیما نزدیک به سه ماه زمان می‌برد که ما با استفاده از این امکانات و تجهیزات سعی کردیم تا پروژه را در یک ماه و با هزینه‌هایی به مراتب کمتر به پایان برسانیم.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

چقدر برنامه و مهمان تکراری؟/ساخت برنامه های مذهبی در دقیقه ۹۰

مدیران صداوسیما با مناسبت های مذهبی مثل سیل و زلزله برخورد می‌کنند

بازیگرانی که به خاطر عقاید شبه روشنفکری برنامه مذهبی نمی روند!

بازیگرانی که به دلیل عقاید شبه روشنفکری درخواستمان را رد کردند

داودی در پایان ضمن تشکر از حضور بازیگران و عوامل پشت صحنه «ماهچراغ» که با بضاعت مالی کم پروژه را همراهی کردند، خاطرنشان کرد: بازیگران این سریال با دستمزدهایی بسیار پایین تر از چیزی که در سینما و تلویزیون عرف است حاضر به همکاری با ما شدند و حتی باید بگویم که برخی به عشق امام حسین (ع) حتی یک ریال هم برای این کار از ما طلب نکردند و تنها برای نمایش ارادتشان به امامشان در کار حضور پیدا کردند؛ در حالی که برخی بازیگران به دلیل مسائل مالی و حتی عقاید شبه روشنفکری شان از قبول این کار صرف نظر کردند.

به گزارش ایسنا، برنامه ماهچراغ در ۱۰ قسمت ۴۵ دقیقه ای تولید می‌شود که با بازی و اجرای احمد نجفی و بازی انوش معظمی، آزیتا ترکاشوند، صفا آقاجانی، پریسا گلدوست، رابعه اسکویی، حسن اسدی، اتابک نادری، شهناز شهبازی، سالار کریمخانی، مجید شهریاری، فریبا طالبی، مهدی خزبانی، گلشید بحرایی، امید ماهر، عباس صفا، نرگس رضایی و … از نیمه شهریور ماه امسال به مناسبت ایام اربعین حسینی پخش خواهد شد.

بازیگرانی که به خاطر عقاید شبه روشنفکری برنامه مذهبی نمی روند!

بازیگرانی که به خاطر عقاید شبه روشنفکری برنامه مذهبی نمی روند!

بازیگرانی که به خاطر عقاید شبه روشنفکری برنامه مذهبی نمی روند!

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.