• امروز : دوشنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 19 May - 2025
2

تنظیم‌گری پلتفرم‌ها؛ چهارچوب‌ها، چالش‌ها و اقدامات

  • کد خبر : 30285
  • 06 اردیبهشت 1404 - 15:01
تنظیم‌گری پلتفرم‌ها؛ چهارچوب‌ها، چالش‌ها و اقدامات

در دهه اخیر، پلتفرم‌های دیجیتال به بازیگران اصلی فضای عمومی، اقتصاد داده‌محور و تولید محتوای آنلاین تبدیل شده‌اند. تسلط شرکت‌هایی چون گوگل، آمازون، متا، بایدو و تیک‌تاک بر جریان اطلاعات، داده‌های شخصی و رفتار کاربران، تنظیم‌گران را در سراسر جهان با چالش‌هایی نوظهور مواجه کرده است. گزارش «تنظیم‌گری پلتفرم‌ها؛ چهارچوب‌ها، چالش‌ها و اقدامات» کوششی است […]

در دهه اخیر، پلتفرم‌های دیجیتال به بازیگران اصلی فضای عمومی، اقتصاد داده‌محور و تولید محتوای آنلاین تبدیل شده‌اند. تسلط شرکت‌هایی چون گوگل، آمازون، متا، بایدو و تیک‌تاک بر جریان اطلاعات، داده‌های شخصی و رفتار کاربران، تنظیم‌گران را در سراسر جهان با چالش‌هایی نوظهور مواجه کرده است. گزارش «تنظیم‌گری پلتفرم‌ها؛ چهارچوب‌ها، چالش‌ها و اقدامات» کوششی است برای ارائه تصویری جامع از چگونگی شکل‌گیری قدرت پلتفرمی، چارچوب‌های مداخله تنظیم‌گرانه و تجارب کشورهای مختلف در مواجهه با این پدیده.

این گزارش، بر اساس کتاب تری فلو با عنوان « Regulating Platforms» با تکیه بر مبانی نظری حکمرانی اینترنت و مطالعات جدید حوزه سیاست‌گذاری رسانه‌ای، مسیر تحول سیاست‌گذاری از منطق آزادی‌گرا به منطق مسئولیت‌پذیر را بررسی می‌کند و با تحلیل تطبیقی تجارب اتحادیه اروپا، آلمان، استرالیا و چین، راهکارهایی برای مواجهه با چالش‌های زیست‌پلتفرمی ارائه می‌دهد. مخاطبان این گزارش، سیاست‌گذاران، نهادهای تنظیم‌گر، محققان رسانه‌های نوین و فعالان صنعت دیجیتال هستند که در پی درک عمیق‌تری از نقش، مسئولیت و محدودیت‌های پلتفرم‌ها در نظم رسانه‌ای جدید هستند.

گزارش تنظیم‌گری پلتفرم‌ها در پنج بخش اصلی تنظیم شده که هر یک به یکی از ابعاد کلیدی حکمرانی بر پلتفرم‌های دیجیتال می‌پردازد:

  1. پلتفرم‌ها و ضرورت تنظیم‌گری: این بخش با مروری بر تحول زیربنایی اینترنت و گذار به زیست‌بوم پلتفرمی، به تبیین دلایل نظری و عملی برای تنظیم‌گری پلتفرم‌ها می‌پردازد.
  2. قدرت پلتفرمی و ابعاد آن: در این بخش، قدرت انباشته پلتفرم‌ها در حوزه‌های اقتصادی (مانند انحصار و قفل اکوسیستمی)، سیاسی (اثرگذاری بر افکار عمومی)، و اطلاعاتی (مالکیت داده، کنترل الگوریتمی) مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  3. چالش‌های اجتماعی و فرهنگی ناشی از پلتفرم‌ها: این بخش پیامدهایی چون گسترش اطلاعات نادرست، تضعیف رسانه‌های عمومی، محتوای نفرت‌پراکن، شکاف دیجیتال و تهدیدات هویتی را تحلیل می‌کند.
  4. تحلیل تطبیقی تجارب کشورها: با تمرکز بر اتحادیه اروپا، آلمان، استرالیا و چین، تجربه‌های موفق و چالش‌برانگیز این کشورها در طراحی و اجرای چارچوب‌های تنظیم‌گری پلتفرم‌ها ارائه می‌شود.
  5. سیاست‌ها و راهکارهای پیشنهادی: در پایان، گزارش مجموعه‌ای از اقدامات سیاستی، از جمله تنظیم مقررات رقابتی، الزام شفافیت الگوریتمی، حمایت از تولید محتوای بومی، تقویت خودتنظیمی و طراحی نهادهای میانجی را پیشنهاد می‌کند.

 

کلیدواژه ها:

تنظیم‌گری پلتفرم، حکمرانی اینترنت، اقتصاد داده، پلتفرم‌های دیجیتال، انحصار پلتفرمی، الگوریتم‌های پنهان، قانون خدمات دیجیتال، قانون بازارهای دیجیتال، سیاست‌گذاری رسانه‌ای، قدرت اطلاعاتی، اطلاعات نادرست.


منبع خبر: ساترا / تنظیم‌گری پلتفرم‌ها؛ چهارچوب‌ها، چالش‌ها و اقدامات

تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=30285

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.