• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
4

دکتر مرتضی صالحی: رسانه بهترین ابزار برای بیان فقر و محرومیت است

  • کد خبر : 3060
  • 09 شهریور 1401 - 12:19
دکتر مرتضی صالحی: رسانه بهترین ابزار برای بیان فقر و محرومیت است

تهران- ایرنا- میهمان هشتمین قسمت مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» ساخت مجموعه مستند درباره فعالیت‌های خیر را اقدامی شایسته‌ دانست و گفت: رسانه بهترین ابزار برای بیان فقر، مشکلات، تبعیض، عقب‌ماندگی‌ و محرومیت‌ها در مناطق مختلف کشور از جمله چابهار، توجه عموم مردم به این آسیب‌ها و انجام اقداماتی برای رفع آنهاست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مرتضی صالحی سوژه هشتمین قسمت مجموعه مستند همسایه‌های خوب، به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم‌ست و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی محصول مرکز مستند سوره بود که شب گذشته هشتم شهریورماه از شبکه دو سیما پخش شد. 

این روایت مربوط به زندگی دکتر مرتضی صالحی‌ بود که اهل شهرستان نور استان مازندران‌ است اما حدود هشت سال می‌شود در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان طبابت می‌کند. وی ابتدا برای گذراندن دوران سربازی راهی چابهار می‌شود اما پس از دوران خدمت به‌ دلیل کمبود پزشک در منطقه و تعلق خاطری که به مردم آنجا پیدا کرده بود، در چابهار می‌ماند. 

پخش قسمت هشتم مستند همسایه‌های خوب بهانه‌ای شد تا گفت و گویی با دکتر صالحی داشته باشیم.

وی در ابتدا اظهارداشت: مهدی بخشی‌مقدم کارگردان همسایه‌های خوب برای ساخت مجموعه مستندش سوژه‌هایی را در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان مدنظر قرار داده بود و بر این اساس به منطقه مراجعه کرد که در این میان بنده را باتوجه به فعالیت‌هایی که در منطقه داشتم، به ایشان معرفی کردند. 

این پزشک با بیان اینکه رسانه ابزاری‌ است که اگر از آن درست استفاده شود، بسیاری از مسایل حل می‌شود، افزود: در مستند همسایه‌های خوب دو اتفاق منعکس می‌شود؛ اول آنکه هیچ چیزی بهتر از رسانه نمی‌توانست فقر، مشکلات، تبعیض، عقب‌ماندگی‌ها و محرومیت‌ها را که در این منطقه حاکم است، در سطح ملی منتشر کند تا افکار عمومی مسئولان و مردم را به این موضوع جلب کند که توجه ویژه داشته باشند و این ناکارآمدی‌ها برطرف شود. 

صالحی بیان کرد: این نیاز در حقیقت خواست عمومی‌ است که فقط رسانه می‌تواند آن را ایجاد کند چراکه بُرد کاری که ما در حوزه منطقه‌ای و محلی انجام می‌دهیم، محدود است اما زمانی که در رسانه به تصویر کشیده می‌شود، جریان‌سازی ایجاد می‌کند و طبیعتا می‌توان از یکسری ظرفیت‌های ملی برای حل مشکلات منطقه‌ای کمک گرفت. این نکته اصلی‌ترین هدف من برای قرار گرفتن جلوی دوربین این مجموعه مستند بود. 

وی با اشاره به اینکه جامعه ما نیاز به الگوهای حرکتی دارد، اظهارداشت: هیچ زمان فردی که کار خیر انجام می‌دهد، نمی‌تواند الگو باشد چرا که همه ما انسان‌های خاکستری هستیم اما لازم است به حرکتی که در حال رخ دادن است، ضریب داده و به آن توجه شود. معتقدم بسیاری از ما نسبت به مسایلی که در پیرامون‌مان می‌گذرد، بی‌تفاوت هستیم در صورتی که در فطرت ما حس هم‌نوع دوستی و دگرخواهی قطعا وجود دارد.

این پزشک گفت: افراد با دیدن چنین الگوها، روشمندی‌ها و مسیرها به این نتیجه می‌رسند که چگونه با دست خالی می‌توان یک جریانی ایجاد کنند که بسیاری از مشکلات را به اندازه خودشان در منطقه‌ مرتفع کنند. در حقیقت این انگیزه و تلنگر برای دیگران ایجاد می‌شود که نسبت به مسایل پیرامونشان بی‌تفاوت نباشند و به این جریان بپیوندند. 

صالحی تاکید کرد: ساخت مجموعه مستند درباره فعالیت‌های خیر را کار شایسته‌ای می‌دانم اما رسانه باید به گونه‌ای رفتار کند تا مستندی که از یک فرد ساخته می‌شود، مبنا و الگو قرار نگیرد یعنی صرفا این رویکرد باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که اسم‌محور نباشد و بت‌سازی صورت نگیرد تا جریان بیشتر بازتاب پیدا کند و مردم به کار پسندیده و جریان و مسیر دعوت شوند. 

وی درباره علت حضور ۹ ساله‌اش در منطقه چابهار اظهارداشت: علت اصلی استمرار حضورم در این منطقه لذتی‌ است که از خدمت به مردم کسب می‌کنم و حس مفید بودن به من دست می‌دهد. در حقیقت همه ما تجربه‌ حضور موثر و مفید را در مقاطعی داشتیم و این انگیزه بالایی به انسان می‌دهد که تمایل داشته باشد، حضورش در آنجا استمرار پیدا کند. شاید حضور من به عنوان پزشک عمومی و به لحاظ رضایت شغلی در منطقه برخوردار احساس نمی‌شد اما در چابهار نیروی انسانی کم است و علمی که ما سال‌ها با عشق برای به دست آوردنش تلاش کردیم و نخوابیدیم، از آن استفاده می‌کنیم. این حس با هیچ چیزی قابل قیاس نیست. 

این پزشک یادآور شد: در کنار آن امکان و فضایی که بتوان در آن کار کرد، بسیار بالاست و همین دلیل باعث شد بسیاری از افراد مثل من بیایند و ماندگار شوند. 

صالحی با بیان اینکه در حال حاضر عمده فعالیت‌های ما متمرکز بر درمان بیماران نیازمند است، افزود: کاری که انجام می‌دهیم، یک قاعده‌ای دارد؛ هیچ بیمار نیازمندی مراجعه نمی‌کند مگر آنکه صفر تا صد کارش با حفظ کرامت انسانی برایش انجام شود. همچنین ما ۲۴ ساعته در تمام روزهای سال در حال انجام کار هستیم و علاوه بر ویزیت رایگان، ویزیت تخصصی، عکس، آزمایش و سونوگرافی با همکاری افرادی که لطف داشتند و به این جریان پیوستند به صورت رایگان انجام می‌شود. از سوی دیگر هزینه داروی بیماران هم از طریق خیران در اختیار افراد قرار می‌گیرد و موارد تخصصی‌تر هم توسط پویش‌ها پیش می‌رود. 

وی گفت: در حال حاضر در کنار ویزیت رایگان اهالی روستاها و کپرنشینان حاشیه چابهار برای رفع نیازهای بهداشتی و عمرانی آنجا نیز تلاش می‌کنیم. در حقیقت حلقه‌ای را تلاش داده‌ایم که در کنار هم وظیفه انسانی‌مان را انجام دهیم. 

این پزشک افزود: استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان چابهار می‌تواند ایران را به آرزوهایی که در مسیر پیشرفت خودش دارد و جایگاهی که در چشم‌اندازها به دنبالش است، برساند، در حقیقت این ایران و ایرانی‌ها هستند که به توجه به سیستان و بلوچستان احتیاج دارند. این استان به لحاظ استراتژیک آنقدر غنی‌ است و امکانات دارد که می‌تواند سال‌های سال ایران را میهمان سفره خود کند. 

صالحی خاطرنشان کرد: چابهار به تنهایی می‌تواند ایران را میهمان سفره‌های خودش کند حتی پایدارتر از نفت و گاز اما آرزویم این است که جایگاه مردم شناخته شود و حاکمیت و دولت توجه واقعی بر اساس ظرفیت‌ها کند که نفعش به مردم برسد تا یک چابهار را در اوج پیشرفت و قله ببینیم و به طبع آن یک ایران آباد و قوی داشته باشیم. 

مجموعه مستند همسایه‌های خوب شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و بازپخش آن همان شب ساعت ۲۳:۳۰ است.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3060

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.