• امروز : جمعه - ۹ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 30 May - 2025
0

اجلاس روابط عمومی و چرخش به‌سوی کوانتوم؛ باقریان از ضرورت روایتگری علمی سخن گفت

  • کد خبر : 31548
  • 07 خرداد 1404 - 22:13
اجلاس روابط عمومی و چرخش به‌سوی کوانتوم؛ باقریان از ضرورت روایتگری علمی سخن گفت

پرینت شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || دبیرکل سومین اجلاس ملی روابط‌عمومی روز ۷ خردادماه در آیین افتتاحیه، ضمن تبریک روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی، ابراز امیدواری کرد که روابط‌عمومی ایران پس از گذشت ۸۰ سال به جایگاه شایسته خود در مسیر توسعه و اعتلا دست یابد و به تعبیر دکتر حمید نطقی، پدر روابط‌عمومی […]

پرینت

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || دبیرکل سومین اجلاس ملی روابط‌عمومی روز ۷ خردادماه در آیین افتتاحیه، ضمن تبریک روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی، ابراز امیدواری کرد که روابط‌عمومی ایران پس از گذشت ۸۰ سال به جایگاه شایسته خود در مسیر توسعه و اعتلا دست یابد و به تعبیر دکتر حمید نطقی، پدر روابط‌عمومی ایران، از حاشیه به متن بازگردد.

به گزارش دبیرخانه اجلاس، مهدی باقریان، با اشاره به اعلام سال ۲۰۲۵ به‌عنوان سال بین‌المللی علوم و فناوری کوانتومی از سوی سازمان ملل متحد گفت: «این ابتکار که در تاریخ ۷ ژوئن ۲۰۲۴ رسمی شد، فرصتی ارزشمند برای نمایش دستاوردهای علمی در حوزه مکانیک کوانتومی و فناوری‌های مرتبط آن است.»

عضو هیئت‌مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی افزود: «این سال بین‌المللی با اهداف مشخصی از جمله افزایش آگاهی عمومی درباره تأثیرات فناوری‌های کوانتومی بر زندگی روزمره، توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی، الهام‌بخشی به نسل جوان برای ورود به حوزه علمی و پژوهشی کوانتوم و حمایت از توسعه پایدار به‌ویژه در انرژی پاک و مدیریت زیست‌محیطی آغاز شد.»

دبیرکل سومین اجلاس ملی روابط عمومی با اشاره به اینکه معمولاً در پذیرش فناوری‌های نوظهور مقاومت‌هایی وجود دارد، افزود: «نگرش منفی جامعه نسبت به فناوری‌های نوظهور از جمله ‌فناوری کوانتومی عمدتاً ناشی از کمبود دانش است که منجر به ترس و تردید می‌شود. در مقابل، نگرش مثبت زمینه را برای پذیرش سریع، سرمایه‌گذاری‌های مناسب و توسعه فناوری فراهم می‌کند.»

باقریان با هشدار درباره موج اغراق رسانه‌ای و انتظارات نادرست از فناوری کوانتومی، خواستار ورود روابط عمومی‌ها به میدان سوادآفرینی و ساده‌سازی مفاهیم شد. او سواد کوانتومی را یکی از نیازهای ارتباطی آینده دانست و بر مسئولیت متخصصان روابط عمومی در روایت علمی و دقیق تأکید کرد.

مدیرعامل مؤسسه کارگزار روابط ‌عمومی در ادامه، با اشاره به تحقیقات انجام‌شده در سطح جهانی اظهار داشت: «بررسی ۳۸۵ مقاله روزنامه‌های هلندی نشان می‌دهد رسانه‌ها تصویری رازآلود و مثبت از فناوری کوانتومی ارائه کرده‌اند و کمتر به خطرات و پیامدهای اجتماعی آن پرداخته‌اند. همچنین تحلیل محتوای ۵۰۱ سخنرانی TED در این زمینه نیز بیانگر این است که حدود یک‌چهارم از سخنرانی‌ها فناوری کوانتومی را مرموز و شبح‌وار توصیف کرده‌اند، اما نیمی از سخنرانان موفق به ارائه توضیح ساده و قابل‌فهم از مفاهیم کلیدی بوده‌اند.»

وی در ادامه افزود: «در وضعیت نگرش منفی، بازار شایعات و اطلاعات نادرست رونق می‌گیرد و این موضوع نشان‌دهنده عدم موفقیت متخصصان روابط عمومی و رسانه‌ها در ارائه محتوای جذاب و اطلاع‌رسانی حرفه‌ای است.»

عضو هیئت‌مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی در این خصوص به گفته‌های «مت سوین»، نویسنده کتاب «دِ کوانتوم دیلی» اشاره کرد و گفت: «چالش اصلی ما در این حوزه، ایجاد تعادل بین هیجان‌انگیزی و اغراق نکردن است. بهترین شیوه برای توضیح فناوری کوانتومی، پیوند دادن آن به زندگی روزمره مردم است.»

باقریان در بخش دیگری از صحبت های خود، به «منحنی شتاب‌زدگی گارتنر» اشاره کرد و گفت: «ما امروز در مرحله اوج انتظارات اغراق‌آمیز از فناوری کوانتومی هستیم. گوگل در سال ۲۰۱۹ با اعلام زودهنگام برتری کوانتومی نمونه‌ای بارز از این پدیده بود که باعث ایجاد دره ناامیدی و کاهش اعتماد عمومی شد.»

دبیرکل سومین اجلاس ملی روابط عمومی در جمع‌بندی سخنانش به دو راهبرد اساسی روابط عمومی کوانتومی اشاره کرد و افزود: «اولین راهبرد، فراگیر کردن سواد کوانتومی است. بر اساس یک نظرسنجی جهانی از ۵۰۰ مدیر ارشد، ۷۰ درصد آن‌ها با مفهوم هوش مصنوعی کوانتومی آشنا هستند و بیش از ۶۰ درصد مدیران کسب‌وکارها در حال سرمایه‌گذاری یا ارزیابی فرصت‌های مرتبط با این فناوری هستند.»

وی ادامه داد: «دومین راهبرد، ساده‌سازی پیام‌ها و توضیح مفاهیم پیچیده به زبان ساده و روشن است. این وظیفه متخصصان روابط عمومی است که با پیام‌های شفاف و علمی، فرهنگ پذیرش فناوری کوانتومی را در جامعه نهادینه کنند.»

باقریان بر این باور است که متخصصان روابط عمومی نمی‌توانند صرفاً تماشاگر تحولات باشند، بلکه باید زبان فهم‌پذیر علم در جامعه باشند. 

در این اجلاس، آینده کوانتومی نه یک دغدغه تخصصی، بلکه مسأله‌ای اجتماعی و فرهنگی معرفی شد که روابط عمومی باید آن را برای مردم معنا کند.

سومین اجلاس ملی روابط عمومی هم‌اکنون در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان مدیریت صنعتی ادامه دارد.

#روابط_عمومی_در_متن

#سال_هوش_مصنوعی

انتهای پیام/


منبع خبر:
شارا
/ اجلاس روابط عمومی و چرخش به‌سوی کوانتوم؛ باقریان از ضرورت روایتگری علمی سخن گفت

تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=31548

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.