0

دکتر سارا ابوطالب جولا؛ پژوهشگر ارتباطات و تحلیل‌گر فرهنگ رسانه‌ای

  • کد خبر : 33092
  • 28 مرداد 1404 - 15:26
دکتر سارا ابوطالب جولا؛ پژوهشگر ارتباطات و تحلیل‌گر فرهنگ رسانه‌ای

دکتر سارا ابوطالب جولا، استادیار گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، از پژوهشگران فعال در حوزه رسانه، فرهنگ و ارتباطات است که با آثار علمی و راهنمایی‌های پژوهشی خود، سهمی مهم در مطالعه تطبیقی رسانه‌ها، تحلیل گفتمان فرهنگی و آموزش علوم ارتباطات در ایران ایفا کرده است.

دکتر سارا ابوطالب جولا، استادیار گروه ارتباطات در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، از پژوهشگران فعال در عرصه رسانه و فرهنگ در ایران است که در سال‌های اخیر با آثار علمی و فعالیت‌های آموزشی خود نقش مهمی در شکل‌گیری گفتمان‌های نوین ارتباطی ایفا کرده است. او در کنار تدریس دروس تخصصی ارتباطات، راهنمایی و مشاوره ده‌ها پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری را برعهده داشته و در تربیت نسل تازه‌ای از پژوهشگران حوزه ارتباطات و رسانه سهم داشته است.

تمرکز علمی دکتر جولا بر موضوعاتی چون ارتباطات سلامت، مدگرایی، هویت مجازی، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌های سلامت و همچنین تأثیر رسانه‌های ماهواره‌ای بر فرهنگ و سبک زندگی است. او در مقالات خود به‌ویژه به تأثیر رسانه بر تغییر ارزش‌ها و بازتعریف هویت فرهنگی پرداخته و نشان داده است که چگونه رسانه‌ها می‌توانند هم فرصت‌ساز و هم چالش‌آفرین باشند. در مقاله‌ای با عنوان «بازنمایی فداکاری در سینمای کودک و نوجوان» او با بهره‌گیری از روش نشانه‌شناسی به تحلیل فیلم‌های «نیاز»، «کودک و فرشته» و «تنهای تنهای تنها» پرداخت و نشان داد که سینمای کودک قادر است مفاهیم اخلاقی و اجتماعی را در قالب روایت‌های ساده اما اثرگذار به مخاطب منتقل کند.

در پژوهشی دیگر با عنوان «نقش تماشای سریال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در تغییر پوشش محلی زنان کرد شهر پاوه» که بر سریال «حریم سلطان» متمرکز بود، او توانست تأثیر رسانه‌های برون‌مرزی را بر تغییر الگوهای فرهنگی و سبک پوشش زنان بررسی کند و از این طریق نشان داد که رسانه چگونه می‌تواند سنت‌ها و عادت‌های اجتماعی را تحت‌تأثیر قرار دهد. همچنین در مقاله «جهانی‌شدن و فرهنگ» در کتاب ماه علوم اجتماعی به پیوندهای پیچیده میان فرایند جهانی‌شدن و دگرگونی‌های فرهنگی پرداخت و بر ضرورت فهم عمیق‌تر این تحولات تأکید کرد.

علاوه بر آثار علمی، دکتر ابوطالب جولا به‌عنوان استاد راهنما و مشاور در پایان‌نامه‌های گوناگون به موضوعاتی چون بازنمایی جنبش وال‌استریت در مطبوعات ایران، نقش رادیوهای خصوصی در توسعه اجتماعی در افغانستان، سنجش نگرش دانشجویان نسبت به تلفن همراه، تحلیل تبلیغات بانکی در مطبوعات اقتصادی و همچنین تأثیر فیس‌بوک بر هویت مجازی پرداخته است. این تنوع موضوعی نشان می‌دهد که او همواره به پیوند میان رسانه و مسائل روز اجتماعی توجه داشته و تلاش کرده است تا پژوهش‌های علمی در حوزه ارتباطات را به مسائل عینی جامعه پیوند بزند.

به طور کلی می‌توان گفت دکتر سارا ابوطالب جولا یکی از چهره‌های علمی تأثیرگذار در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی است که با فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی خود در حوزه رسانه و فرهنگ، جایگاه ویژه‌ای در میان محققان این عرصه به دست آورده است. نگاه میان‌رشته‌ای او به ارتباطات، همراه با تمرکز بر رسانه‌های نوین و تحولات فرهنگی، باعث شده است تا پژوهش‌هایش مرز میان نظریه و عمل را پررنگ‌تر کند و به درک بهتر جامعه ایرانی از پدیده‌های رسانه‌ای جهانی یاری رساند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=33092

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.