• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار: 1482اخبار امروز : 1
3

لزوم بازگشت مرجعیت فکری تا بهینه‌سازی چرخه تولید و توزیع نشریات

  • کد خبر : 3314
  • 14 شهریور 1401 - 13:57
لزوم بازگشت مرجعیت فکری تا بهینه‌سازی چرخه تولید و توزیع نشریات

شماری از نویسندگان و مدیران رسانه‌های حوزه علوم انسانی در نشست با معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و مدیرکل مطبوعات داخلی از لزوم بازگشت مرجعیت فکری تا بهینه‌سازی چرخه تولید و توزیع نشریات گفتند.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه سلسله نشست‌های هم‌اندیشی با مدیران رسانه‌ها، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، میزبان شماری از نویسندگان و مدیران رسانه‌های حوزه علوم انسانی در محل «باغ زیبای» این وزارتخانه بودند. نویسندگان و مدیران نشریات حوزه علوم انسانی در این جلسه، ضمن طرح مسائل موجود، به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند.

لزوم بازگشت مرجعیت فکری و برنامه‌ریزی برای استقلال اقتصادی و فکری نشریات حوزه علوم انسانی، توزیع عادلانه یارانه‌های حمایتی و تسهیل‌گریِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تأمین کاغذ و دیگر ملزومات مورد نیاز مجلات، فعال شدن رسانه ملی در اطلاع‌رسانی و تشویق مردم به مطالعه مجلات حوزه علوم انسانی، تمهیدات معاونت مطبوعاتی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و به‌کارگیری مشاوران برای آموزش مدل‌های جدید بازاریابی، لزوم برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و میان‌مدت برای ایجاد تحولات کیفی و کمی در حوزه رسانه‌های علوم انسانی، افزایش حمایت‌های دولتی درجهت تقویت و بهینه‌سازی چرخه تولید تا توزیع نشریات، ضرورت توجه بیشتر به تولیدات شاخصِ رسانه‌ای و لزوم استعدادیابی برای ارتقای جایگاه نشریات حوزه علوم انسانی، ازجمله نکات مطرح شده از سوی نویسندگان و مدیران نشریات حاضر در این نشست بود.

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از شنیدن سخنان حاضرین، از محتوا، ساختار و منابع انسانی به‌عنوان سه سطح عملیاتیِ معاونت مطبوعاتی در حوزه رسانه‌ها نام برد و با اشاره به ماده (۲) قانون مطبوعات، گفت: یکی از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه محتوا، تحقق عینی ماده ۲ قانون مطبوعات است که در آن بر رسالت رسانه‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است.

مهدی‌پور در همین رابطه با اشاره به اینکه طی ماه‌های اخیر تلاش شده است حوزه‌های محتوایی رسانه‌ها شناسایی و تقویت شوند، گفت: تشکیل جلسات مشورتی با مدیران نشریات در حوزه‌های گوناگون برای رسیدن به این مهم صورت گرفته است.

او حفظ جایگاه نشریات در سبد فرهنگی جامعه را ضروری دانست و با اشاره به اینکه مطابق نظرسنجی‌ها مردم هنوز هم بخش قابل توجهی از اطلاعات مورد نیاز خود را از رسانه‌های رسمی دنبال می‌کنند، افزود: برآورد من این است که پس از دوران کرونا، رجعتی به رسانه‌های مکتوب صورت می‌گیرد و نشریاتی که محل تفکر هستند، حتماً احیا خواهند شد.

معاون مطبوعاتی، اصالت رسانه را در تولید محتوا دانست و با تاکید بر نقش مؤثری که رسانه‌های محتوامحور در جریان‌سازی‌ها دارند، خاطرنشان کرد: تکلیف ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تقویت حوزه محتوا است.

مهدی‌پور بحران مخاطب و رسانه را بسیار ریشه‌دارتر از مسئله کاغذ و گسترش فضای مجازی دانست و افزود: رسانه‌های کشور در دهه ۷۰ هم دچار مسائل اینچنینی بوده‌اند و از این جهت ما نباید در مسئله‌یابی دچار انحراف شویم.

محمد قوچانی (مدیر مسئول نشریه آگاهی نو)، متین محجوب (سردبیر نشریه اندیشه آینده)، رضا خجسته رحیمی (سردبیر ماهنامه اندیشه پویا)، مرتضی منتظری (سردبیر نشریه ترجمان)، مهدی مظفری‌نیا (سردبیر دوماهنامه سوره)، حامد زارع (سردبیر نشریه سیاست‌نامه)، روح الامین سعیدی (سردبیر نشریه عصر اندیشه)، بهزاد جامه بزرگ، (سردبیر ماهنامه فرهنگ امروز)، آذر ارکانی (سردبیر ماهنامه قلم یاران)، سید علی میرفتاح (مدیر مسئول هفته نامه کرگدن)، سیدمحمد مهدی طباطبایی (مدیرمسئول ماهنامه نسیم بیداری)، علی میرزایی (مدیرمسئول فصلنامه نگاه نو) و رضا منتظری (مدیرکل فرهنگی خبرگزاری مهر)، از جمله میهمانان حاضر در این نشست ۲ ساعته بودند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3314

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.