جزئیات و مسئولیتهای ناشی از ممنوعیت رمزداراییها برای رسانهها
نظر به گسترش روز افزون فعالیتهای مرتبط با رمز دارایی و با توجه به مخاطرات و ریسکهای نهفته در این حوزه از جمله نوسانات شدید قیمتی؛ کلاهبرداریهای گسترده و عدم وجود پشتوانه قانونی شفاف برای سرمایهگذاران خرد، مقتضی است به منظور حفظ و صیانت از منافع عمومی و جلوگیری از بروز خسارات مالی برای شهروندان، از هرگونه تبلیغ، ترویج یا تشویق مردم به سرمایهگذاری در این حوزه خودداری شود.
لازم به ذکر است که بر اساس مصوبه یکصد و شصتمین جلسه کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور مورخ ۲۴بهمن ۱۴۰۳ که در تاریخ ۴تیر ۱۴۰۴ به دستگاه های ذیربط ابلاغ شده است، هرگونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد سرمایهگذاری در رمزداراییها در رسانهها و فضای مجازی ممنوع است.
بر این اساس موارد زیر به منظور شفافسازی و تاکید بر اجرای دقیق این مصوبه، اعلام میشود؛
1- هرگونه تبلیغ رمزدارایی در رسانههای محیطی، مطبوعات، خبرگزاریهای رسمی، رسانه ملی، رسانههای نمایش خانگی و فضای مجازی ممنوع است، تبلیغات صرفا به درگاه های اینترنتی رسمی ارائه دهندگان خدمات رمزدارایی که مجوزهای لازم را از تنظیم گران بخشی اخذ کردهاند، محدود میشود.
2- هرگونه تبلیغ با مضمون وعده سود ثابت، تضمین رشد قیمتی، معاملات هرمی و عباراتی که ریسکهای سرمایهگذاری را پنهان کند، اکیدا ممنوع است.
3- تبلیغ و تشویق به سرمایهگذاری در حوزه استخراج رمزدارایی (مانند استخراج ابری) و همچنین تبلیغ خرید و فروش دستگاههای استخراج کاملا ممنوع میباشد.
4- تبلیغ فعالیتهایی نظیر “کار در منزل با ارز دیجیتال”، “خرید و فروش حساب کاربری صرافیها” و سایر کسب و کارهای مشابه که عموم مردم را به فعالیت های پرریسک تشویق می کنند، ممنوع است.
5- چنانچه هرگونه فعالیت تبلیغی در حوزه رمزداراییها در آن رسانه در جریان است، ضمن توقف فوری، نظارت دقیقی بر محتوای تولیدی و آگهیهای دریافتی صورت پذیرد.
6- انتشار تبلیغات از طریق پلتفرمها و سکوهای تبلیغات دیجیتال نیز ممنوع است و مسئولیت کنترل و جلوگیری از انتشار این موارد نیز بر عهده مدیران رسانه بوده و نافی مسئولیتهای قانونی و حقوقی آنها نیست.
ابلاغیه رسمی درباره ممنوعیت تبلیغات رمزدارایی در رسانهها و فضای مجازی

هومن عظیمی، مدیرکل مطبوعات داخلی و رسانههای اجتماعی، در نامهای به مدیران مسئول رسانهها، با استناد به مصوبه کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، بر ممنوعیت کامل تبلیغات رمزداراییها در رسانههای محیطی، مطبوعات، خبرگزاریها، رسانه ملی و فضای مجازی تأکید کرد و مسئولیت نظارت و توقف فوری این نوع تبلیغات را متوجه مدیران رسانه دانست.
لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=33170
- ارسال توسط : سردبیر
- 4 بازدید
- بدون دیدگاه