• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
3

امسال همه شبکه‌ها برای اربعین برنامه دارند

  • کد خبر : 3385
  • 15 شهریور 1401 - 14:18
امسال همه شبکه‌ها برای اربعین برنامه دارند

دبیر ستاد اربعین سیما جزئیاتی از برنامه های تلویزیون به مناسبت اربعین حسینی ارائه و تاکید کرد: امسال تقریبا همه شبکه‌ها اربعینی می‌شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، صادق یزدانی دبیر ستاد اربعین سیما و مدیر شبکه افق سیما تاکید کرد: امسال در برنامه‌های سیما تمرکز جدی بر روی وجوه عقلانی و تحلیلی اربعین می‌شود و برنامه‌سازان تلاش می‌کنند وجه تمدن‌سازی برآمده از رویداد عظیم اربعین را ترسیم کنند.

او درباره اهمیت و جایگاه اجتماع بزرگ اربعین حسینی گفت: اربعین فرصتی است تا خلأهای گفتمانی جبهه انقلاب اسلامی درباره‌ی اربعین برطرف شود. سال‌های گذشته به دلیل درگیری بالا در عملیات ترویجی و اطلاع‌رسانی، کمتر فرصت گفتمان‌سازی برای اربعین دست داده است. برای کمک به جاری شدن آثار این رخداد در همه مناسبات جامعه به «گفتمان اربعین» نیاز داریم.

او ادامه داد: جبهه دشمن از ابتدا تلاش کرده است انگاره‌های اصلی خود درباره اربعین را جا بیندازد. مهمترین القای دشمن، در جهت پوشاندن عظمت حضور پرشور مردم در این آئین است به همین دلیل رویکرد اصلی و مهم دیگر، نشان دادن وجه مردمی اربعین است. در برنامه‌های مختلف به این مساله توجه می‌شود که اربعین یک حرکت خودجوش مردمی است و دولت‌ها تنها نقش پشتیبانی و حمایت از آن را دارند. اصلا هیچ دولتی نمی‌تواند چنین ظرفیتی را فعال کند بلکه نیرو و اراده مردم است که این رخداد را رقم زده و اداره می‌کند.

تشکل‌های مردمی در اولویت‌اند

دبیر ستاد اربعین سیما همچنین درباره محورهای اصلی ستاد اربعین صداوسیما در دوره جدید تاکید کرد: چهار محور مهم محتوایی برجسته‌سازی «مردمی بودن اربعین» با تاکید بر «روایتگری» حضور مردم در میدان خدمت‌رسانی، تبیین نقش اربعین برای افق آینده «تمدن اسلامی»، ایجاد آرایش رسانه‌ای و هماهنگی محتوایی در راه‌اندازی پویش‌ها و جریان‌های رسانه‌ای برای شکل‌گیری «هویت جهانی ـ امتی» و تاکید بر «اجتماع» عظیم مردمی در تقویت «جبهه مقاومت اسلامی» در این دوره، برای رویداد اربعین در نظر گرفته شده است.

یزدانی با اشاره به شعار ستاد اربعین صداوسیما در اربعین امسال اظهار کرد: در اربعین امسال ستاد اربعین با شعار «انا من حسین» و «سلام بر مهدی» در این مسیر پای گذاشته و با توجه به رویکرد جدید صداوسیما تلاش خود را خواهیم کرد تا تشکل‌های مردمی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و پوشش بدهیم.

مدیر شبکه افق در ادامه به اثرات پنهان این رویداد عظیم اشاره کرد و گفت: هنوز آثار این رخداد عظیم در سایر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی ما آشکار نشده است. رخداد پیاده‌روی اربعین اساساً حرکتی انقلابی و حقیقی است و نمی‌تواند در خود آن آئین و تکرار سالانه آن محدود بماند. به همین دلیل رویکرد صداوسیما نشان دادن وجه جاری بودن و امتداد اربعین در همه روزهای سال است؛ چراکه تصویر درست از اربعین، یعنی نشان دادن چهره شکل‌گیری تمدن اسلامی از این اتحاد و حضور و جمع شدن مردم و حرکت به سمت یک نقطه مشخص.

وی ضمن اشاره به وجود دو ساز و کار در صداوسیما به منظور پوشش حداکثری رویداد عظیم اربعین هم توضیح داد: گروه معارف سیما محور اصلی و سیاست‌گذار همه برنامه‌های معارفی سیماست. اولین اقدام ستاد اربعین سیما هم تنظیم و تدوین سند محتوایی و سیاست‌های کلان رسانه‌ای بود، که این محتوا با هم‌فکری و همکاری گروه معارف آماده و جمع‌بندی شد. پیگیری اجرای این سیاست‌ها نیز بر عهده همین شوراست و تعامل بسیار خوبی بین این دو ستاد برقرار است.

همه شبکه ها در خدمت اربعین

یزدانی با اشاره به بسیج امکانات مرکز تولید و فنی سیما در مسیر پیاده‌‎روی اربعین حسینی نیز تاکید کرد: امسال پوشش رسانه‌ای در سهله، مسیر نجف به کربلا و کربلا انجام می‌شود. موکبی در مسجد سهله مستقر است که آغاز پیاده‌روی اربعین با نام و یاد امام زمان(عج) آغاز شود. هر روز صبح سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان از این مسجد پخش خواهد شد. در مسیر راهپیمایی هم شبکه‌های مختلف تلویزیونی در استودیوهایی که آماده شده است، حضور پیدا کرده‌اند.

وی افزود: امسال استودیوی برنامه های مختلف شبکه های سیما در محل عمودهای ۲۸۵، ۸۲۸، ۹۸۰، ۱۰۸۰، ۱۱۲۰ و ۱۲۲۲ حضور پررنگ و جدی دارند. همچنین شبکه‌های استانی صداوسیما هم در همین استودیوها حضور دارند و برنامه پخش خواهند کرد.

دبیر ستاد اربعین سیما در ادامه درباره امکانات مستقر صداوسیما در شهر کربلا توضیح داد: در شهر کربلا هم ۴ استودیو مشرف به بین‌الحرمین و یک استودیو در صحن عقیله مستقر است که به شبکه‌های تلویزیونی خدمات می‌دهند. نیروها تلاش‌گر تولید، فنی و برنامه‌سازان هم در همه این نقاط حضور دارند و از ۹ صفر با شبکه‌های تلویزیونی ارتباط برقرار می‌کنند.

وی با اشاره به تاثیر سیر تحول صداوسیما در فعالیت رسانه برای رویداد بزرگ اربعین یادآور شد: معاونت سیما در این دوره با قدرت و حجم وسیع‌تری رویداد بزرگ اربعین را پوشش خواهد داد تا جایی که حتی شبکه‌های نسیم، کودک و امید امسال عوامل برنامه‌ساز اعزام و برنامه‌های زنده و ضبطی مخصوص تولید و روانه آنتن می کنند. برخی شبکه ها هم در روزهای منتهی به اربعین، برنامه‌های ارتباط زنده ویژه در ساعت‌های طولانی برای انتقال حس و حال و شور و شعور اربعین به مخاطبان دارند.

یزدانی گفت: نکته دیگر اینکه شبکه‌های تلویزیونی امسال در تلاشند تا بیش از بازتاب واقعه اربعین، به بازنمایی این رویداد و بیان قصه‌های مردم در ایام اربعین بپردازند یعنی قرار نیست تنها گزارشگر رخداد باشند بلکه سراغ قصه‌ها و روایت‌های مردم می‌روند. همچنین بر مساله خانواده و پیاده‌روی خانوادگی تاکید جدی‌تری خواهد شد.

برای جاماندگان اربعین هم برنامه داریم

دبیر ستاد اربعین سیما سپس به جاماندگان اربعین امسال اشاره و تاکید کرد: هر سال جمع زیادی از ارادتمندان به امام حسین(ع) توفیق حضور در حرم شریف ایشان را پیدا نمی‌کنند اما همه آنها در صورتی که نیت زیارت بکنند، زائر آن حضرت محسوب می‌شوند. در روایات است که هر کس به نیت زیارت قبر شریف آن حضرت از خانه خارج شود در زمره زائران ایشان است. به همین دلیل هر سال در روز اربعین مردمی که امکان سفر نداشتند، از خانه خارج می‌شوند و به سمت زیارت‌گاه‌ها یا گلزار شهدای منطقه خود حرکت می‌کنند.

یزدانی در پایان اظهار کرد: شبکه‌های ملی و استانی امسال علاوه بر پوشش برنامه‌های کربلای معلی در روز اربعین، حضور مردم در مسیرهای مختلف شهرها و روستاها در داخل کشور را هم پوشش خواهد داد. امسال بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار شد از عنوان «اجتماع لشکر حسین(ع)» برای شیفتگان اباعبدالله(ع) که در داخل کشور حضور دارند، استفاده شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3385

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.