• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار: 1503اخبار امروز : 0
6

دوست داشتم نقش عبدالله در «روز واقعه» را بازی کنم

  • کد خبر : 3490
  • 17 شهریور 1401 - 13:49
دوست داشتم نقش عبدالله در «روز واقعه» را بازی کنم

کورش سلیمانی می گوید: اگر فیلم «روز واقعه» باز هم ساخته می‌شد، دوست داشتم نقش علیرضا شجاع نوری را بازی کنم، به دلیل اینکه می‌خواهم از واقعه دور باشم و احساس می‌کنم، نمی‌توانم در معرکه حضور پیدا کنم.

به گزارش ایسنا، کوروش سلیمانی که در برنامه «نشان ارادت» حضور داشت، درباره‌ی ارادت خود به امام حسین (ع) به گفت‌وگو پرداخت. او معتقد است حقیقت جویی و اصلاح که پیام اصلیِ سیدالشهدا (ع) است، ربطی به جغرافیا ندارد.

سلیمانی همچنین مطرح کرد؛ چرا باید فقط در ایام محرم از حقیقت‌جویی امام حسین (ع) بهره‌مند باشیم؟!

این بازیگر همچنین درمورد تجربه‌ی حضور در کربلا می‌گوید و اینکه خاک کربلا بی‌قرار است.

کوروش سلیمانی در پاسخ به سوال اصلی برنامه که از میهمانان پرسیده می شود، درباره‌ی اولین مواجهه‌ی خود با امام حسین (ع) توضیح داد: تقریبا از زمانی که پدر و مادرم زندگی‌ِ مشترک‌شان را آغاز کردند، برای روز عاشورا حلیمِ نذری می‌پختند که به خیر حسین (ع) معروف بود. در کندوله که در کرمانشاه است هم یک تعزیه‌ی بسیار با قدمت برگزار می‌شود و یکی از زمینه‌های تعزیه که در ایران قدمت دارد، شاید آن روستا باشد. به یاد دارم کسانی که از روستاهای اطراف می‌آمدند و ظهر می‌ماندند، مردم آن‌ها را به خانه می‌بردند و این نذری‌ها را به آن‌ها می‌دادند. شاید اولین آشنایی‌های من که یادم هم نمی‌آید در چهار سالگی یا پنج سالگی بوده است. اما مواجهه‌ی من به شکل جدی در کرمانشاه در محله جلیلی و فیض‌آباد بود. یک مسجدی داشتیم به اسم امام حسن مجتبی (ع) که مسجد محل بود و ۱۰ شبِ محرم هم دسته‌های خودش را داشت و دسته‌های دیگر هم از جاهای مختلف می‌آمدند. ما علاوه بر عزاداری، اگر در گوشه‌ی خیابان فرصتی داشتیم، فوتبال هم بازی می‌کردیم و یک فضای خوب و نوجوانانه‌ای برای‌مان بود که از آن روزها به یاد دارم و خاطره‌ی تلخی نیست.  

دوست داشتم نقش عبدالله در «روز واقعه» را بازی کنم

بازیگر سریال «نرگس» درباره‌ی نوحه‌هایی که به یاد دارد، گفت: من یکی از نغمه‌ها و نواهایی که خوب به یاد دارم و بعدها هم مرحوم لرنژاد بازخوانی کردند، نغمه‌ای سنتی به زبان کُردی است. این نغمه را خیلی دوست دارم و همیشه در کنار زینب زینب مرحوم موذن‌زاده یا نغمه‌های عاشورایی در بوشهر و یزد، گوش می‌کنم. فکر می‌کنم در آن‌ها یک صداقت و خلوصی نهفته است که خیلی برایم مهم است و معتقدم اگر ما عاشورایی هستیم، حقیقت جویی و اصلاح که پیام اصلیِ سیدالشهدا (ع) است، ربطی به جغرافیا ندارد. همیشه می‌گویم چرا باید فقط در ایام محرم از حقیقت‌جویی امام حسین (ع) بهره‌مند باشیم. یکی از غصه‌های من ضمن احترام به آن ۱۰ روز، این است که می‌گویم امام حسین (ع) اگر ۵۷ یا ۵۸ ساله‌شان بوده‌ است، چرا ما فقط با دو یا سه ماه از زندگی ایشان کار داریم؟ خجالت‌زده می‌شوم که چرا درمورد همه‌ی زندگی‌شان مطالعه نمی‌کنم. به نظر من ائمه چراغ هدایت هستند.

بازیگر مجموعه «فاکتور هشت» همچنین در پاسخ به این سوال که بعد از تجربه‌ی پدر شدن، چقدر احساس‌اس نسبت به روضه‌ها متفاوت شده است، توضیح داد: درمورد حضرت علی اصغر (ع) یا دختران امام حسین (ع) خیلی غم‌انگیزتر است که در حال حاضر یک‌سری از مسائل را متوجه می‌شویم. مثلا اگر بچه‌هایم آب بخواهند، نمی‌توانم لحظه‌ای تاخیر کنم. یعنی مجاز به تاخیرِ لحظه‌ای هم نیستیم. این هم یک بخشی از داستان عاشوراست. به خاطر دارم در نمایشی با موضوع عاشورا حضور داشتم و هر وقت به این موضوع فکر می‌کردم که امام حسین (ع) نشسته و سرش روی شمشیرش است و دارد فکر می‌کند که چرا باید اینجور شود؟ مگر من جز خیر خواستم؟ شرمنده می‌شدم و به فکر فرو می‌رفتم.
 

سلیمانی همچنین درباره‌ی اینکه در واقعه‌ی عاشورا دوست دارد جای کدام نقش بازی کند، گفت: اگر فیلم «روز واقعه» باز هم ساخته می‌شد، دوست داشتم به جای علیرضا شجاع نوری (نقش عبدالله) را بازی کنم. به دلیل اینکه می‌خواهم از واقعه دور باشم و احساس می‌کنم، نمی‌توانم در معرکه حضور پیدا کنم.  

بازیگر سریال «وارش» در پاسخ به اینکه اگر در روز عاشورا قرار بود به امام حسین (ع) کمک کند، چه کاری انجام می‌داد، توضیح داد: خیلی رویای شیرینی است. احساس می‌کنم همین الان هم شرمنده هستم به دلیل اینکه این حرف به شکل کلی تحت عنوان هیهات منا الذله گفته شده است. اما متاسفانه همه‌ی ما در روابط اجتماعی‌مان، به دلایل مختلف ذلت را پذیرفته‌ایم. این رویا است که به امام حسین (ع) کمک کنم و الان شرمنده هستم که به نکاتی که امام حسین (ع) گفته‌اند، عمل نکرده‌ام.

بازیگر فیلم «روزهای زندگی» درباره‌ی تجربه‌ی حضورش در کربلا گفت: حضور در کربلا خیلی عجیب و غریب بود. ما اول به نجف و بعد به کربلا رفتیم. درمورد کربلا باید بگویم که خاک‌اش یک بی‌قراریِ عجیبی دارد. یعنی فکر می‌کنم اگر چشمانت را ببندند و بروی آن‌جا بایستی، انگار یک اتفاق عجیبی در زمین در حال رخ دادن است اما در عین حال نجف نهایت آرامش دارد.

سلیمانی یادآور شد: خیلی کم درمورد امام حسین (ع) حرف زدم. همیشه به این فکر می‌کنم که چقدر شرمنده‌ام و ای کاش یک درصدی از شرمندگی‌ام نسبت به امام حسین (ع) کم شود.

«نشان ارادت» به تهیه کنندگی پویان هدایتی، اجرای حسین متولیان و کارگردانی محمدعلی بای شنبه تا چهارشنبه روی آنتن شبکه دو می رود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.