• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار: 1503اخبار امروز : 0
7

اینستاگرام فارسی و عربی BBC، نظرات مربوط به ملکه را مسدود کردند

  • کد خبر : 3527
  • 19 شهریور 1401 - 8:33
اینستاگرام فارسی و عربی BBC، نظرات مربوط به ملکه را مسدود کردند

حساب اینستاگرامی دو بخش فارسی و عربی شبکه خبری BBC از روز گذشته امکان ارسال نظرات را در پست‌های مربوط به مرگ ملکه انگلستان مسدود کردند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: مرگ ملکه بریتانیا، دیروز در صدر اخبار جهان قرار داشت و رسانه‌های جریان اصلی جهان به شکلی یکدست و هم‌سو نسبت به این واقعه واکنش نشان دادند. در میان آن‌ها اما رفتار شبکه‌های مختلف کمپانی خبری BBC به علت اتصال مستقیم به دربار سلطنتی انگلستان به نحو دیگری مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

بی‌بی‌سی فارسی و بی‌بی‌سی عربی در اقدامی غیرحرفه‌ای و سودجویانه، بخش کامنت‌های پست‌های مربوط به مرگ الیزابت دوم را بستند و رسانه‌های اول جهان هم به رغم بازتاب واکنش کشورهای جهان در سطوح دولتی و ملی به این واقعه، از بازتاب ملت‌های خاورمیانه به این اتفاق سر باز زدند.

حساب اینستاگرامی شبکه‌های خبری مختلف BBC دیروز به صورت هماهنگ دست‌کم سه پست مشترک درباره مرگ الیزابت دوم را به اشتراک گذاشتند. در میان آن‌ها اکانت «BBC» با بیش از ۴و نیم میلیون فالور، در ۱۲ پست اخیر خود به بازتاب مرگ ملکه، حواشی آن در مراسم بدرقه در بریتانیا و جانشینی چارلز سوم پرداخته است. با این همه بازدید پست مربوط به خبر مرگ که بالاترین بازدید را داشته از ششصدهزار تجاوز نمی‌کند. به همین منوال حساب «BBC News» با حدود ۳۰ میلیون فالور در سرتاسر جهان هم ۱۲ پست اخیرش را به همان تیترهای حساب قبلی اختصاص داده و در بیشترین حالت ۸میلیون بازدید داشته است.

اینستاگرام فارسی و عربی BBC، نظرات مربوط به ملکه را مسدود کردند

اما این آمار در میان حساب‌های مرتبط با سایر کشورها به شکل قابل توجهی افت پیدا می‌کند و همزمان در جهتی متفاوت از جریان جهانی سمت‌وسو می‌گیرد. بی‌بی‌سی روسی با چیزی کمتر از پانصدهزار فالور، در ۹ پست اخیر خود، تصاویر و تیترهای مشابه با سایر شبکه‌های این کمپانی را به اشتراک گذاشته و در بیشترین حالت با کمتر از ۱۰ هزار بازدید روبه‌رو شده است.

اما BBC فارسی و BBC عربی هر کدام با اشتراک‌گذاری ۱۵ پست مربوط به مرگ الیزابت، در صدر حساب‌های منشعب از BBC به لحاظ پوشش این واقعه هستند. مسئله‌ای که از سوی دنبال‌کنندگان هر کدام به ترتیب با حدود ۱۷ و ۲میلیون فالور، مورد نقد و حتی تمسخر قرار گرفت تا جایی که این دو اکانت مجبور به بستن کامنت‌ها شدند. بازدید هیچ یک از پست‌های حساب فارسی از ۱۳۰ هزار فراتر نمی‌رود و پربازدیدترین پست اکانت عربی هم به زحمت به رقم ۵۰ هزار رسیده است.

اینستاگرام فارسی و عربی BBC، نظرات مربوط به ملکه را مسدود کردند

با تمام این‌ها اما هر دو اکانت فارسی و عربی در همه هر ۱۵ پست مرتبط با مرگ ملکه، بخش کامنت‌ها را بسته‌اند. این موضوع بدون تردید به سابقه مواجهه انگستان با ملت‌های فارسی و عرب‌زبان خاورمیانه بازمی‌گردد. مواجهه‌ای که در طول تاریخ همواره مملو از استعمارگری، سوءاستفاده از منابع ملت‌ها و غارتگری و مداخله سیاسی و نظامی در امور داخلی کشورها به نفع بریتانیا بوده است.

اینستاگرام فارسی و عربی BBC، نظرات مربوط به ملکه را مسدود کردند

مسدود شدن امکان ارسال نظرات خصوصاً در دو حساب فارسی و عربی BBC نشان می‌دهد این شبکه علی‌رغم داعیه استقلال و آزادی بیان، در همه شعبه‌های خود رویکردی یکدست داشته است. موضوعی که به نظر می‌رسد حتی در سطح رسانه‌های جریان اصلی جهان نیز تکرار شده و منافع سیاسی و اقتصادی دولت‌ها و رسانه‌ها، آنان را از بازتاب واقعیت‌ها درباره ۷۰ سال سلطنت ملکه بریتانیا بازداشته است.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3527

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.