• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 0
4

روایتی از صبح عاشورا و ندای «هل من ناصر» امام حسین(ع)

  • کد خبر : 3963
  • 25 شهریور 1401 - 20:24
روایتی از صبح عاشورا و ندای «هل من ناصر» امام حسین(ع)

کارگردان «کاتب اعظم»، ابراز امیدواری کرد که ساخت این مجموعه شروعی دوباره برای ساخت و پخش تله تئاتر در تلویزیون باشد.

مهدی غفوری ـ نویسنده و کارگردان هنری تله‌تئاتر «کاتب اعظم» ـ درباره این مجموعه نمایشی به ایسنا توضیح داد: «کاتب اعظم» اقتباسی از کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» نوشته ساسان ناطق است. مرکز سریال سوره حوزه هنری این کتاب را به من پیشنهاد داد و خودشان هم نظرشان بر ساخت بر اساس ساختار تله تئاتر بود؛ وقتی من هم کتاب را خواندم نظرم همین بود. زیرا زاویه نگاهش طوری است که می‌توانستیم فضا را به تله‌تئاتر نزدیک کنیم.

غفوری در پاسخ به اینکه آیا شیوه روایت داستان در امکان ساخت تله‌تئاتر از آن موثر است؟ توضیح داد: برای هر قصه‌ای می‌توانیم قالب طراحی کنیم، ولی در برخی زمینه‌ها تله‌تئاتر کارکرد بیشتری دارد.

او درباره «کاتب اعظم» افزود: کتاب از زاویه کاتبان عاشورا به این واقعه نگاه کرده و در هفت پرده نوشته شده بود. ما زاویه نگاه را برداشتیم، جغرافیا را حفظ کردیم و از اول پژوهش کردیم و قصه را بر اساس پژوهش در هفت قسمت نگارش کردیم.

این کارگردان درباره بازه زمانی که این تله تئاتر روایت می‌کند، توضیح داد: ماجرا از یک ساعت مانده به اذان روز عاشورا تا ندای دای «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین(ع) در عصر عاشورا ادامه دارد.

او افزود: کار ما، یک تله‌تئاتر میدانی است. یک فضای باز در بیابان داریم و یک فضای بسته که در خیمه‌ها است. ما قالب را شکاندیم. سعی کردیم میزانسن، همان میزانسن‌های عادی و مرسوم تئاتر باشد؛ اما در دکوپاژ و فیلمبرداری، قالب را کمی شکستیم تا برای تماشاگر جذاب تر باشد. ولی در عین حال به تئاتر و حق تماشاچی تئاتر وفادار بودیم. امیدوارم که مردم هم دوست داشته باشند و درکش کنند.

روایتی از صبح عاشورا و ندای «هل من ناصر» امام حسین(ع)

غفوری درباره قالب تله‌تئاتر  هم گفت: ساخت تله‌تئاتر برای تلویزیون و تهیه کننده‌ها بسیار به صرفه‌تر است. به خاطر دارم از دهه ۶۰ که تله تئاتر «اسکندر مقدونی» ساخته آقای داوود میرباقری و دیگر تله‌تئاترهای آن زمان را دیدم و به این فضا علاقه‌مند شدم.

او افزود: تله‌تئاتر از نظر اقتصادی بسیار به صرفه‌تر از سریال‌ها است. البته سریال‌ها هم باید در جای خود ساخته شوند، اما تله‌تئاتر هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است و هم اینکه سبب آشتی دوباره مردم با صحنه تئاتر و دیدین تئاترهای فاخر می‌شود؛ چه تئاترهایی که از روی آثار معروف بازسازی می‌شوند و چه تئاترهای جدیدی که در حوزه‌های مختلف ملی، اجتماعی و… ساخته می‌شوند.

غفوری در پاسخ به اینکه، کاتب اعظم می‌تواند شروعی دوباره برای ساخت تله تئاترهای تلویزیونی باشد؟ گفت: آرزو و هدف ما این است و فکر می کنم این اتفاق بیافتد. قصه جذابی است و زاویه نگاه جدید است. ما اساسا میدان جنگ را نمی‌بینیم، فقط یکسری روایت از میدان می‌شنویم که  مخاطب را همراه خود می‌کند. ان‌شاءالله اگر خوب دیده شود و تبلیغ شود که مردم پای تلویزیون بنشینند، این اتفاق می‌افتد.

او در پایان گفت: از مرکز سریال سازمان سینمایی سوره تشکر می‌کنم. مدیریت جدید حوزه هنری، مدیریت پویایی است به خصوص در واحد سریال که دارند اقتباس را زنده می‌کنند؛ یک سریال را کلید زده و چند سریال را در حال نگارش دارند. امیدوارم این راه ادامه داشته باشد و «کاتب اعظم» بتواند راه را برای ادامه مجموعه‌های تله‌تئاتری باز کند.

به گزارش ایسنا، پخش مجموعه هفت قسمتی «کاتب اعظم»، اولین محصول مرکز سریال سوره از روز یکشنبه ۲۷ شهریورماه ساعت ۲۱:۳۰ به صورت شبانه در شبکه دو سیما آغاز می‌شود.
مجموعه نمایشی «کاتب اعظم» به نویسندگی و کارگردانی هنری مهدی غفوری و کارگردانی تلویزیونی علی عبادی، با اقتباسی از کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» اتفاقات شب تا عصر عاشورا را از خیمه دشمن روایت می‌کند.

امین زندگانی، سیامک صفری، نادر فلاح، نازنین فراهانی، فاطمه گودرزی، حدیث میرامینی، خسرو شهراز، امین میری، امیرحسین هاشمی، امیر شهرابی، محسن علیخانی، محمدمحسن شفیعی، آرش رحیمی، محمدرضا تاجیک، امیر تک‌فلاح و وحیدرضا قناعتیان در «کاتب اعظم» ایفای نقش می‌کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.