• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 1
4

به برنامه سازان مذهبی جرأت بدهید

  • کد خبر : 3980
  • 26 شهریور 1401 - 19:34
به برنامه سازان مذهبی جرأت بدهید

یکی از تهیه کنندگان برنامه های مذهبی تلویزیون دلایل ضعف برنامه های مذهبی را چنین برمی شمارد: گاه به دلیل ضعف در پرداخت به موضوعات یا فقدان برنامه‌ریزی صحیح ـ چه زمانی و چه بودجه‌ای ـ محتوا فدای فرم می‌شود و برنامه‌های روتین معارفی روانه آنتن مناسبتی و تقویم‌محور می شود.

مجید اکرمی ـ تهیه کننده برنامه مذهبی «علامت» در شبکه دو سیما ـ در گفت و گویی با ایسنا درباره اینکه چه باید کرد تا برنامه‌های مذهبی تلویزیون صرفا تبدیل به پر کردن بیلان کاری برای شبکه ها و مدیران نباشند و کاری با کیفیت ساخته شود که با مخاطبش ارتباط برقرار کند؟ چنین اظهار کرد: زمینه‌سازی برای تولید آثار فاخر، اجازه پرداختن جرأت‌مندانه بر مبنای باورهای صحیح و حقایق مسلم تاریخی، برنامه‌ریزی صحیح زمانی و بر اساس آن برنامه‌ریزی درست محتوایی که زیر نظر متخصصان این موضوع رقم بخورد و از همه این موارد مهم‌تر، شناسایی کامل و فهم سلیقه مخاطب، کمک می‌کند تا برنامه‌های معارفی با غنای بیشتری آماده و روانه آنتن شوند.

به برنامه سازان مذهبی جرأت بدهید

تغییر رویکرد و سلیقه در برنامه های مذهبی تلویزیون حس می‌شود

وی در ادامه درباره ی اینکه دغدغه مندی از سمت سازمان صداوسیما هم باید حس شود و نگاهشان فقط این نباشد که برنامه پُر کنند، اظهار کرد: سلیقه مدیران سازمان در سال‌های اخیر به سمت بهبود کلیه تولیدات تغییر کرده است. وجود چند برنامه شاخص که المان‌ها و سطح توقع مخاطب را جابجا کرده باعث شده که عموم مدیران سازمان هم حامی طرح‌های به‌روزتر و خلاقانه‌تر باشند. در بین برنامه‌های معارفی هم این تغییر رویکرد و سلیقه حس می‌شود. اما گاهی از اوقات به دلیل ضعف در پرداخت به موضوعات یا نداشتن برنامه‌ریزی صحیح (چه زمانی و چه بودجه‌ای) محتوا فدای فرم می‌شود و برنامه‌های روتین معارفی روانه آنتن مناسبتی و تقویم‌محور می‌شود.

به برنامه سازان مذهبی جرأت بدهید

در این زمینه بخوانید:

به برنامه های مذهبی تلویزیون نگاه شخصی داریم

چقدر برنامه و مهمان تکراری؟/ساخت برنامه های مذهبی در دقیقه ۹۰

چگونه برنامه های مذهبی با ساختارهای روز برنامه سازی دنیا منطبق باشند؟

تهیه کننده «علامت» در پاسخ به اینکه چگونه برنامه های مذهبی با مخاطب ارتباط برقرار کنند و با ساختارهای روز برنامه سازی دنیا منطبق باشند؟ معتقد است: این هنر برنامه‌های معارفی‌ است که مخاطب را با ساده‌ترین شکل ممکن درگیر موضوع، محتوا و یا مناسبت کند. او در عین حال اظهار کرد: چیزی که یک برنامه تلویزیونی را نو و بدیع می‌کند، نگرش سازندگان و حمایت سفارش‌دهندگان یا حامیان آن است. این نگرش می‌تواند در یک برنامه با موضوعی ساده خرق عادت کند و هم‌زمان یک برنامه با موضوعی خاص را عادی و روتین جلوه دهد. مخصوصا که در برنامه‌های مذهبی با عنصر تقویم سر و کار داریم و مخاطب همیشه در مناسبات خاص از شبکه‌ها توقع دارد برنامه‌هایی صرفا درخصوص اهل بیت (ع) یا مناسبات مطرح کند. حالا این هنر برنامه‌های معارفی‌ است که مخاطب را با ساده‌ترین شکل ممکن درگیر موضوع، محتوا و یا مناسبت کند. این ارتباط باید بتواند بدنه یا حتی پوسته محتوایی را به سمت سلیقه و خواست مخاطبانش تغییر دهد، نه اینکه صرفا یک ارتباط نمادین باشد.

به برنامه سازان مذهبی جرأت بدهید

اهمیت و تحقیق و پژوهش لازم در برنامه های مذهبی چه میزان است؟

اکرمی درباره ی اهمیت تحقیق و پژوهش در تولید برنامه های مذهبی نیز اظهار کرد: داشتن کارشناسانی که به طور خاص در موضوعات مورد هدف برنامه‌سازان کار علمی و تعمیقی انجام داده باشند، کمک می کند تا خلاءهای پژوهشی در محتوا تکمیل شود. در کنار آن، در مرحله پیش تولید، سازندگان باید یک بار نقطه شروع و پایان را ترسیم کنند؛ یعنی با خود بگویند که از لحاظ محتوایی می خواهیم از کجا شروع کنیم و به کجا برسیم. با این کار مسیری ترسیم می‌شود که نقاط مبهم خودش را نشان می دهد. با تمرکز بر این نقاط می توان به استدلال‌ها و استنادات دقیق‌تر و محکم‌تر رسید.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

مدیران صداوسیما با مناسبت های مذهبی مثل سیل و زلزله برخورد می‌کنند!

به برنامه سازان مذهبی جرأت بدهید

بنای «یزیدی که بود، حسینی که هست»  بر مبنای ایده حجت‌الاسلام قنبریان

وی در همین زمینه درباره ی بهره گیری از عنصر پژوهش و تحقیقات لازم در برنامه «علامت» گفت: اساس محتوایی برنامه علامت در فصل اول که عنوان آن را «یزیدی که بود، حسینی که هست» گذاشتیم، بر مبنای ایده حجت‌الاسلام قنبریان بود. ارائه نقطه نظراتی پیرامون ابعاد، خصوصیات و پیامدهای فسق یزید، به عنوان یکی از مهمترین دلایل و المان‌های مقابله سیدالشهدا (ع) با یزید، اولین طرح برنامه را شکل داد. بر این محور، نقطه مقابل و راه‌حل این فسق و رفتار فاسق را زندگی عفیفانه تعریف کردیم. بنا نداشتیم که صرفا تاریخ بگوییم. لذا این ابعاد را در سه سطح حاکمیتی، خانوادگی و فردی هم به بحث گذاشتیم. پس از تعریف چهارچوب محتوایی ۱۲ جلسه‌ای این فصل، به کمک اتاق فکری منسجم و با برنامه‌ریزی دقیق، موضوعات را از حالت صرفا تخصصی به موضوعی کاربردی و با ادبیات رسانه‌ای‌تر برگرداندیم.

تهیه کننده «علامت» افزود: تلاش شد در تهیه و تولید این برنامه، ساختاری متفاوت اجرا شود. بدین صورت که در ابتدا یک مطلع بحثی به صورت مونولوگ اتفاق بیفتد و چهارچوب بحث آن قسمت توسط حجت‌الاسلام قنبریان ارائه شود. سپس در بخش بعد آن در تولید این برنامه که محصول گروه معارف اسلامی شبکه دو سیماست، از عناصر و تکنیک‌های متنوع گرافیکی مانند دیجیتال پینت و سبک موشن کینتیک برای انتاقل بهتر برخی داستان ها و وقایع تاریخی بهره‌برداری شده است.

به برنامه سازان مذهبی جرأت بدهید

ادامه تولید منوط به تصمیم مدیران

اکرمی در پایان درباره ی تولید برنامه «علامت» که در این ایام از شبکه دو سیما روی آنتن رفت، در پاسخ به اینکه تولید این برنامه ادامه خواهد داشت؟ توضیح داد: در فصل اول ۱۲ قسمت برنامه ۴۰ دقیقه ای آماده شد و از ۱۲ شهریور ماه ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه پخش شروع شد و تا روز ۲۳ شهریور ادامه خواهد داشت و ادامه تولید منوط به تصمیم مدیران شبکه است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3980

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.