• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 0
5

برگزیدگان اولین جشنواره مطبوعات شرق کشور معرفی شدند

  • کد خبر : 418
  • 30 تیر 1401 - 9:48
برگزیدگان اولین جشنواره مطبوعات شرق کشور معرفی شدند

بیرجند – ایرنا – برگزیدگان اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور به میزبانی استان خراسان جنوبی در ۲ بخش حرفه‌ای و موضوعی معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مراسم اختتامیه این جشنواره روز پنجشنبه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسوولان و اصحاب رسانه در سالن سینما فردوسی بیرجند برگزار شد.

بیانیه هیات داوران اولین جشنواره مطبوعات شرق کشور متشکل از اکبر قاضی‌زاده، فریدون صدیقی، محمود مختاریان، علیرضا کتابدار و مهرداد خلیلی در مراسم اختتامیه جشنواره قرائت شد که در آن آمده است: جشنواره‌های مطبوعات اعم از ملی، منطقه‌ای و محلی رویدادی مبارک است که می‌تواند تاثیری چشمگیر در ارتقای سطح روزنامه‌نگاری کشور داشته باشد. اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور همراه با بخش موضوعی «جهش تولید با معرفی پروفسور معتمدنژاد» و تجلیل از مدافعان سلامت و کرونا اختصاص داشت.

این بیانیه می‌افزاید: در این جشنواره ۴۷۹ اثر از روزنامه‌نگاران استان‌های خراسان‌ جنوبی، خراسان‌ رضوی، خراسان‌ شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب کرمان و یزد به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۳۸۰ اثر مورد بررسی دبیرخانه قرار گرفت و ارزیابی ۹۴ اثر از سوی داوران مورد تایید قرار نگرفت.

هیات داوران افزودند: در بخش خبر اصول اولیه خبرنویسی در بسیاری از اخبار دیده نمی‌شود، قواعد لیدنویسی متاسفانه رعایت نشده است و چندین اثر ارسالی با تاسف شبیه گزارش بودند تا خبر، پیشینه و ارایه جزئیات در اخبار دیده نمی‌شود و بیشتر آثار شامل وی گفت و وی افزود بود. در بخش تیتر بعضی تیترها به‌رغم خوب بودن، تکراری و بعضی کلیشه‌ای و فاقد خلاقیت حداقلی بودند و متاسفانه بعضی تیترها یک نقل قول ساده هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در بخش گزارش، کم‌دقتی در انتخاب سوژه و عدم آشنایی با مدل‌های مختلف گزارش و پرداخت نوشتار ضربه‌های جدی به فعالیت گزارشگران وارد کرده است. در بخش سرمقاله دقت بیشتر و توجه ویژه به رویدادهای محلی، خبری گرچه‌ مشهود بود اما تلاش‌های چشمگیری در این بخش را شاهد بودیم در مورد یادداشت فراموش نکنیم توجه به ساختار یادداشت شامل ورودی، بدنه ‌شامل پارگراف‌های مرتبط بهم و پایان‌بندی مرتبط با ورودی در بسیاری از آثار دیده نمی‌شود.

این بیانیه می‌افزاید: در بخش موضوعی جشنواره، آثار در خور شاًن پدر روزنامه‌نگاری نوین ایران بسیار کم و در بخش جهش تولید تعدادی از آثار ارائه شده نوید حضور کارهای با کیفیت بهتر از نظر محتوا و ساختار حرفه‌ای در جشنواره‌های بعدی می‌دهند. در بخش مدافعان سلامت و کرونا روزنامه‌نگاران این چند استان بهترین یادداشت‌ها را با نگاه‌های متفاوت درباره کرونا نوشته بودند که الحق تمامی آنها شایسته تقدیر هستند.

هیات داوران اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور تصریح کردند: در مجموع، نگاه دقیق‌تر به سوژه‌ها و پرداختن عمیق به جزئیات، تاکید بیشتر بر سوژه‌های محلی و بومی، پرهیز از کلی‌گویی و تطویل کلام و تاکید بر رعایت ایجاز، بیان مستند و به‌ دور از حُب و بُغض مسایل و رعایت تکنیک‌های عرصه‌های مختلف روزنامه‌نگاری اصولی هستند که رعایت آنها نقش بسزایی در اعتلای سطح آثار خواهد داشت.

آنان افزودند: شایان تاکید است عدم آشنایی جمعی از شرکت‌کنندگان در جشنواره با تکنیک‌های روزنامه‌نویسی، موضوع و محتوای اغلب آثار را تحت‌الشعاع قرار داده که به باور هیات داوران برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی با شیوه‌های مختلف روزنامه‌نگاری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

هیات‌ داوران هرچند احتمال خطاهای سهوی را در ارزیابی‌های خود منتفی نمی‌داند ولی با تمام توان کوشیده است در کمال بی‌طرفی و تنها با رعایت معیارهای علمی و حرفه‌ای، آثار برجسته‌تر را برگزیند. بدیهی است معرفی آثار برتر به معنای نادیده گرفتن اعتبار و ارزش سایر آثار نیست.

براساس رای هیات داوران در بخش حرفه‌ای و سرمقاله و یادداشت، سعید احمدیان از ماهنامه نگین قهستان (خراسان جنوبی) برای سرمقاله با عنوان «تنهایی زرشک و زعفران در جنگ اقتصادی» رتبه نخست، مهدی لکزی از روزنامه صبح زاهدان برای سرمقاله «تقسیم سیستان و بلوچستان تاکتیک یا استراتژی» رتبه دوم و فاطمه رجب‌زاده دقاق از هفته نامه پایش شهر ما (خراسان رضوی) برای سرمقاله «ما را به سخت جانی خود این گمان نبوده» و احسان احمدی تنگانی از دوهفته نامه روشنفکری کرمان برای سرمقاله «پهناورترین استان کشور در تب بی‌آبی خواهد سوخت» به‌صورت مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

همچنین هیات داوران اثر با عنوان «زندگی در گلویم گیر می‌کند» عارفه اصغری‌نیا از هفته نامه چکله (خراسان جنوبی) و اثر با عنوان «فردا عصر سلیمانی است» غلامرضا بنی‌اسدی از روزنامه شهر آرا (خراسان رضوی) را شایسته قدردانی می‌داند.

هیات داوران اولین جشنواره مطبوعات شرق کشور در بخش تیتر هیچ تیتری را واجد اخذ رتبه نخست ندانسته است، همچنین سعید احمدیان از ماهنامه نگین قهستان (خراسان جنوبی) با تیتر گزارش ویژه از مشکلات زرشکاران قاین «صورت سرخ یاقوت سرخ کاران» و هدی رضوانی‌پور از ماهنامه نگین رسا (کرمان) با تیتر «دستی بر تار عشق، چشمی بر پود جان» به‌صورت مشترک حائز رتبه دوم شدند.

فاطمه محمدی از دوهفته نامه یزدان کرمان با تیتر ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به منطقه گل گهر با حضور وزیر صمت افتتاح شد «موج خلیج فارس در دل کویر» و سمیه دهقانی از روزنامه امروز خراسان جنوبی با تیتر سیل شهریور ماه محک مدیریت بحران شده «در گل ماندگان» نیز در بخش تیتر به‌طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

هیات داوران در بخش خبر هیچ اثری را واجد احراز رتبه اول، دوم و سوم ندانسته و روزنامه زعفران از خراسان جنوبی را برای مجموعه اخبار ارسالی شایسته تقدیر اعلام کرده است.

همچنین در بخش گزارش سوگل دانایی از روزنامه پیام ما (کرمان) برای گزارش با عنوان «جنوب شرق در غبار گم شد» رتبه نخست، رقیه رحمتی‌راد از خبرگزاری مهر (سرپرستی خراسان جنوبی) برای گزارش با عنوان «چاه شور فرسنگ‌ها زیر خط فقر» رتبه دوم و ایمان مهدی‌آبادی از روزنامه آوای خراسان جنوبی برای گزارش با عنوان «آتش اعتیاد زیر درختان قبرستان» رتبه سوم را از آن خود کردند.

براساس رای هیات داوران در بخش موضوعی (جهش تولید) الهام مهدی‌زاده از روزنامه شهر آرا (خراسان رضوی) با عنوان گزارش «ایست قاچاق به دانش بنیان‌ها» برگزیده شد.

هیات داوران اثر فرزانه زراعتی از خبرگزاری فارس (سرپرستی خراسان رضوی) با عنوان اثر «گپ و گفتی با آقای سنگی ایران/کارآفرینی که خودرو و باغش را فروخت تا اشتغالزایی کند»، غلامحسین دباغ یزدی از دوهفته نامه آوای کاشمر (خراسان رضوی) را با عنوان «پیچ و خم‌های مشکلات دامداران در سال جهش تولید و اثر خانم ناهید آروین خیبری از خبرگزاری ایرنا (سرپرستی خراسان جنوبی) را با عنوان «افزایش تولید با اصلاح نژاد دام در فردوس» شایسته قدردانی می‌داند.

همچنین در بخش موضوعی و معرفی پروفسور معتمدنژاد (پدر علم ارتباطات نوین ایران و زاده خراسان جنوبی) زهرا بهروزی‌فر از روزنامه آوای خراسان جنوبی برای اثر با عنوان «رسانه، شاخص و عاملی برای دگرگونی» برگزیده معرفی شد.

در بخش سوم این جشنواره با عنوان مدافعان سلامت و کرونا نیز حسین هرم‌پور مقدم از روزنامه آوای خراسان جنوبی با عنوان اثر «ده خطای راهبردی ما درباره کرونا» به عنوان برگزیده مورد تجلیل قرار گرفت.

هیات داوران اثر ایمان مهدی‌آبادی و حمیده دادرس مقدم از روزنامه آوای خراسان جنوبی با عنوان «ضعف سیستم ایمنی استان مقابل هجوم گردباد کرونا» را شایسته تقدیر اعلام کرد.

اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور یادمان پروفسور معتمدنژاد سال ۱۳۹۹ با حضور استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و جنوب کرمان آغاز به کار کرد و پس از انتشار فراخوان، مهلت پذیرش آثار تا فروردین ۱۴۰۰ تعیین و به دلیل استقبال رسانه‌ها، این مهلت تا خرداد ماه تمدید شد.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=418

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.