• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
6

واقعیت‌ اعتراضات و اغتشاشات با بازنمایی آن در رسانه‌های غربی از زمین تا آسمان است

  • کد خبر : 4538
  • 10 مهر 1401 - 8:18
واقعیت‌ اعتراضات و اغتشاشات با بازنمایی آن در رسانه‌های غربی از زمین تا آسمان است

تهران- ایرنا- رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، گفت: فاصله بین واقعیت‌های اعتراضات و اغتشاشات اخیر و بازنمایی آن در رسانه‌های غربی از زمین تا آسمان بود.

به گزارش ایرنا، اکبر نصراللهی رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع ستایش سی‌سرای چالوس، گفت: فاصله بین واقعیت‌های اعتراضات و اغتشاشات اخیر و  بازنمایی آن در رسانه‌های غربی از زمین تا آسمان بود.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه ای تصریح کرد: اگرچه  اعتراض ها و اغتشاشات  اخیر، چندوجهی، پیچیده و تحلیل آن نیاز به بررسی‌های دقیق تر علمی دارد اما بی تردید “رسانه ای بودن” مهمترین ویژگی آن بود.

وی افزود: رسانه های فارسی زبان بویژه ایران اینترنشنال، بی بی سی و منو تو در بحران اخیر برای ترغیب هواداران غرب به خشونت، ایجاد تردید در مردم  به “انتحار رسانه ای”، امیددهی کاذب و  انکار و کوچک نمایی آرامش موجود در بیشتر مناطق کشور و بزرگنمایی اعتراضات  و اعتشات  روی آوردند.

نصراللهی افزود: پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و متعاقب آن  پدیده ارتباط جمعی شخصی و افزایش دسترسی های مردم  و سواد رسانه ای آنان، جهان به “کارگاه بزرگ ارتباطات سیاسی”تبدیل شده است به گونه ای که همه مردم می توانند در وقایع و بحران های مختلف مثل اعتراضات امریکایی‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ و بستن حساب کاربری ترامپ باوجود ۸۸ میلیون دنبال کننده و ۷۰ میلیون رای، بستن کامنت های مردم در بی بی سی در جریان مرگ ملکه انگلیس و اعتراضات و اغتشات اخیر ایران، ادعاهای رسانه‌های غربی در مورد میزان پایبندی به اصولی مثل آزادی بیان، بی‌طرفی، حق مردم به دانستن و جریان آزاد اطلاعات  را راستی آزمایی و به برخورد دوگانه آنان پی ببرند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت:  عملیات رسانه ای دشمنان در مراحل مختلف این دوره از اغتشاشات، پرحجم، پیچیده، مجازی، دارای مغایرت های زیاد با واقعیت‌های صحنه  و بی سابقه بوده است.این رسانه ها با اتخاذ راهبردهای بزرگنمایی خشونت و اعتراضات، انکار زندگی عادی مردم، بحران زایی و بحران افزایی و تاکتیک‌های بمباران اطلاعات، نقل و قول، گزینشگری، هزینه از سرمایه، تحریف، دروغ، صدای مردم و کارشناسان  همسو، تقدم و تاخر و مقایسه، افکار عمومی و امنیت ایران را هدف قرار داده اند.

وی با تشریح اقدامات  تلویزیون ایران  اینترنشنال  گفت : داشتن سناریو و برنامه و آمادگی قبلی، قضاوت  و صدور حکم قبل از  اعلام نتایج بررسی، استفاده از تمام ظرفیت های رسانه ای ،تحریک زنان ، تشویق به خشونت و حرمت شکنی، القای حس ناراضایتی، هراس، خشم و بدبینی مردم به پلیس و  مسئولان و القای امید کاذب و همچنین شادی  و رضایتمندی مردم از ضرب و شتم پلیس، برخورد دوگانه و  نقد کل سیستم به جای فرد حقیقی و حقوقی، مهمترین  محورهای جنگ رسانه‌ای دشمن در پوشش اغتراضات و اغتشاشات بوده است.

واقعیت‌ اعتراضات و اغتشاشات با بازنمایی آن در رسانه‌های غربی از زمین تا آسمان است

نصراللهی افزود: عملکرد تلویزیون سعودی ایران در پوشش  اغتشاشات  بی‌سابقه و انتحار رسانه ای بود و این شبکه  همه برنامه های عادی خود حتی برنامه های ورزشی هتریک را از زمان ماجرای مهسا، حتی باوجود روز فیفا و برگزاری دو بازی مهم ایران با اروگوئه و سنگال در اول و ۵ مهر، پخش نکرده است و همچنان باوحود برگشت آرامش؛ به آموزش  خشونت و ترغیب مردم  به تعرض به پلیس و بزرگنمایی ناآرامی ها می پردازد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه افزود: خبر دستگیری و درگذشت مهسا امینی مهم، تلخ، درخور تامل و بررسی و دارای ارزش‌های‌خبری برای پوشش‌خبری گسترده است اما اینکه رسانه‌های غربی بویژه ‌ایران اینترنشنال تمام فعالیت‌های خبری و غیرخبری خودشان را تعطیل و فقط به این موضوع بپردازند، غیرطبیعی و ناشی از ناکامی، امید کاذب به آینده ایران و شناخت غلط و ناکافی از  مردم ایران است. رسانه‌های متعادل و بی‌غرض، این‌گونه بر سر اعتبار رسانه‌ای، قمار نمی‌کنند؛ همه وقایع دنیا را پوشش می‌دهند، نه اینکه فقط یک موضوع را، آن هم یک‌بعدی، مغرضانه و دوگانه پوشش دهند.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با تحلیل علت‌های ارتباطی اعتراض‌ها و اغتشاشات اخیر گفت: ضعف ارتباط و تعامل مسئولان با جوانان یعنی مشترکات اندک دو طرف و فقدان درک متقابل، تعلق ناکافی اجتماعی جوانان، ضعف تعامل مسئولان و نخبگان، فقدان درک مسئولان و رسانه ها از آرایش جدید رسانه ای و دسترسی مردم، بی توجهی به مقوله مهم حکمرانی رسانه ای، جدی نگرفتن مخاطرات و بحران ها  و فقدان مدل و الگویی برای مدیریت مخاطران و بحران ها، فقدان پیش بینی مخاطرات و بحران ها، تاخیر ۴۸ ساعته در اطلاع رسانی دستگیری و انتقال مهسا به بیمارستان  و تاخیر ۷۲ ساله انتشار فیلم و حضور رسانه ای سخنگوی فراجا، فرصت طلبی دشمنان و انحراف اعتراض ها، بحران اعتمادناکافی مردم به مسئولان و رسانه‌های رسمی  با توجه به عملکرد گذشته، اصلاح نکردن اشکالات در بخش اجرا و اقناع نکردن مردم و غایب بودن رسانه‌های رسمی و میدان داری رسانه های غیر رسمی و معاند از  مهمترین عوامل ایجاد و تشدید اعتراض ها و خشونت ها بوده است.

نصراللهی در در بخش دیگری از سخنان خود گفت: غفلت از علت‌های ارتباطی مخاطرات و بحران‌ها، وارونگی افکار عمومی، شکل‌گیری شایعات، ایجاد تردید در سلبریتی‌ها و بعضا مدیران، شکل گیری امید کاذب، انبوه خلق مجازی، همراهی سلبریتی های داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف هنری، ورزشی و …، تقلید از یکدیگر، فشار  فزاینده، تعمیم مارپیج سکوت به نخبگان، توسعه مارپیج سکوت به همراهی و اعلام موضع خشن  را  موجب شده است.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد مسئولان و رسانه های داخلی در پوشش  اخبار دستگیری و درگذشت مهسا امینی گفت: سوادرسانه ای پایین رسانه ها و مسئولان در پوشش مخاطران و بحران ها، رسانه‌های کشور را غیربازدارنده و امنیت ملی را به مخاطره انداخته است.

استاد رسانه و بحران در پایان در تشریح راهکارهای خروج مسئولان و رسانه ای داخلی از انفعال گفت: روایت اول، شروع قبل از دیگران بازسازی اعتماد مردم، بالابردن سواد رسانه ای (نخبگان، مسئولان، رسانه ها، مردم، اعتمادزدایی از رسانه های رقیب و دشمن با گفتن واقعیت ها  و تشکیل شوراها  و مجموعه های کنشگری فعال را از حمله راهکارهای جلوگیری از تبدیل مخاطرات به بحران ها  و یا کاهش خسارت‌ها است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای همچنین  افزود اعتراضات و اغتشاشات اخیر خسارت مادی و معنوی گسترده ای به مردم و حیثیت کشورمان وارد کرده است و با توجه به تاب آوری بالای نظام باید  شرایط و بسترهای اعتراض فراهم شود تا مردم قانونی بتوانند بدون وارد کردن خسارت و شعارهای ساختار شکن، اعتراض کنند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=4538

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.