• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 0
4

«گاه نقد» سراغ روابط ایران و آمریکا رفت

  • کد خبر : 4555
  • 11 مهر 1401 - 7:30
«گاه نقد» سراغ روابط ایران و آمریکا رفت

مجله «گاهِ نقد» در جدیدترین شماره خود، روابط ایران و آمریکا را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نهمین شماره مجله «گاهِ نقد»، با عنوان روابط ایران و آمریکا (۲) به‌تازگی منتشر شده و به روابط ایران و آمریکا به‌عنوان مسئله مهم، پیچیده و پرچالش در تاریخ انقلاب اسلامی ایران پرداخته است.

«گفتار»، «نقدوار»، «رهیار»، «دیدار»، و «پیوست» بخش‌های گوناگون این شماره را تشکیل می‌دهند که هرکدام به شکل‌های گوناگون روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب، «از تسخیر تا برجام» را پی‌می‌گیرند.

در ابتدا، جعفر مرادحاصلی، سردبیر این شماره، با اشاره به این مهم که ایران هیچ‌گاه به‌طور مطلق نه میز مذاکره را ترک کرده و نه دست از مقاومت کشیده است. عزت را مفهوم مرکزی در رابطه ایران با آمریکا برای دست‌یابی حداکثری به منافع ملی می‌داند.

در ادامه بخش نخست با موضوع از تسخیر تا برجام به ارزیابی برخی از کتاب‌ها پرداخته است تا از این طریق به روابط ایران و آمریکا در دوره مذکور نگاهی داشته باشد. طرح اصول و مبانی دیپلماسی آمریکا در مقابله با ایران موضوع بخش دوم است. این بخش این انگاره را طرح می‌کند که هدف آمریکا در رابطه با ایران سلطه هرچه بیشتر بر ایران به‌عنوان بخشی از طرح سلطه آمریکا بر جهان است.

کندوکاو در باب مفهوم آمریکاستیزی و تحولات آن و ریشه تاریخی آن در ایران موضوع بخش سوم است. آمریکا در نگاه فرستادگان ایرانی موضوع بخش چهارم از این شماره است.

بخش پنجم بازنمایی روابط خارجی ایران و آمریکا را با مروری بر چند کتاب خاطرات ارزیابی می‌کند که به قلم سیاست‌مداران آمریکایی نوشته شده است. موضوع بخش ششم تازه‌های کتاب است.

در این بخش تلاش شده تازه‌ترین و مهم‌ترین کتاب‌های مرتبط با موضوع این شماره معرفی شود. در بخش هفتم تحلیلی مختصر بر اسناد لانه جاسوسی آمریکا در ایران به‌منزله مهم از روابط بین دو کشور ارائه شده است. بخش هشتم و پایانی نیز به معرفی کتاب‌های مفید و مناسب با موضوع روابط ایران و آمریکا اختصاص داده شده است.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=4555

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.