• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
3

CNN هم از هشتگ سازی رباتیک شاکی شد!

  • کد خبر : 4597
  • 20 مهر 1401 - 12:06
CNN هم از هشتگ سازی رباتیک شاکی شد!

در هفته‌های گذشته حجم بالای ارسال مطالب و هشتگ سازی مجازی به خصوص در شبکه اجتماعی توئیتر باعث بهت و حیرت مخاطبان شد به گونه‌ای که برای برخی فقط حس تسلیم و همراهی ایجاد می‌کرد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: در ادامه اوج‌گیری تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و حرف و حدیث‌ها درباره هشتگ‌سازی و دست‌کاری در محتوای این شبکه‌ها، محمد لسانی، یادداشتی نوشته است.

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

«در هفته‌های گذشته حجم بالای ارسال مطالب و هشتگ سازی مجازی به خصوص در شبکه اجتماعی توئیتر باعث بهت و حیرت مخاطبان شد به گونه‌ای که برای برخی فقط حس تسلیم و همراهی ایجاد می‌کرد.

رکورد تاریخ توئیتر شکست!

حجم تولید محتوا، هشتگ سازی و به خصوص فعال شدن ریترها (ریتوییت کننده ها) کار را به جایی رساند که بنا بر ادعای رسانه‌ها، رکود تاریخ توئیتر از چند جنبه شکسته شد. همه این رکوردشکنی‌ها بر اهمیت مسئله افزود که واقعاً چه اتفاقی در جریان است؟

کمپین‌های دستکاری هماهنگ چیست؟

سی ان ان مخفف (The Cable News Network) به عنوان نخستین شبکه خبری ۲۴ ساعته آمریکا به این ترندینگ گسترده و هشتگ‌سازی، حساس شد و در مطلبی با تیتر «جنگ روایتها در مورد ایران در شبکه‌های اجتماعی»، نقدهای جدی به موجودیت این ترند مطرح کرد و آن را زیر سوال برد.

مهمترین نقدی که این شبکه امریکایی مطرح کرد بر روی «کمپین دستکاری هماهنگ» (coordinated manipulation campaigns) استوار است. این کمپین‌ها بر روی عملیات از پیش تعیین شده و سازماندهی شده استوار است که یک مادرخرج و سفارش دهنده دارد. در این کمپین ها کاربران یا به طور مشخص ربات‌های سایبری، خود را جای مردم جا می‌زنند و عموماً فقط ارسال محتوا و بازنشر با هشتگ انجام می‌دهند و کامنت گذاری بسیار پایین و مخاطبان محدودی دارند. برای همین به این نوع کنش در فضای شبکه اجتماعی، “عملیات تأثیر” (INFLUENCE OPERATION) می‌گویند.

کارشناسان تحلیل داده به سی ان ان گفتند: «تعداد قابل توجهی از حساب‌های کاربری در موج جدید، تازه ایجاد شده» و «بسیار نادر است که اینه حجم از لشکرکشی آنلاین از حساب‌های تازه ساخته شده را ببینیم که متعاقباً و به طور مداوم در فعالیت‌های توییتری شرکت می‌کنند.»

سوال محوری سی ان ان که همه را به فکر فروبرد؟

نویسندگان گزارش سی ان ان به قطعیت رسیدند که موج هشتگی مهسا امینی در فضای توئیتر، مصنوعی و بات محور است و در اینجا به یک سوال اصلی رسیدند: چه کسی پشت این همه فعالیت توییتری برای هشتگ #مهسا_امینی است؟

گزارش سی ان ان به دسته بندی کاربران پشت این هشتگ می‌پردازد. این دسته‌ها شامل مهاجران، حامیان تغییر رژیم از جناح راست و محافظه کار آمریکا تا اسرائیل و در نهایت مجاهدین خلق (منافقین) ساکن در آلبانی هستند.

کنشگران این انقلاب رباتیکی چه سابقه‌ای دارند؟

سی ان ان با تمرکز بر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) می‌نویسد: این گروه، قطعاً قبل از درگذشت مهسا امینی، در دستکاری (Manipulation) رسانه‌های اجتماعی فعال بوده است. فیس بوک، سال گذشته صدها حساب جعلی مرتبط با مزرعه ترول ها در آلبانی را حذف کرد و گفت به این سازمان مرتبط هستند.

عملیات سایبری فرامرزی با هدف تروریستی در ایران

همه آنچه از روز اول در مورد انقلاب رباتیک، رهبران فاکتوری – به صورت مشخص معصومه پولی نژاد – نوشتیم و گفتیم نه در داخل ایران که در خارج از آن نیز فریاد می‌شود. امروز کارشناسان کلان داده، شرکت‌های داده کاو و پژوهشگران رسانه باید توئیتر را خطاب قرار داده و بپرسند:

۱- حجم واقعی فعالیت رباتیک بنابر تحلیل‌های مبتنی بر باتومتر (پروژه مشترک رصدخانه رسانه‌های اجتماعی و مؤسسه علوم شبکه در دانشگاه ایندیانای آمریکا) چه مقدار است؟

۲- در پروژه‌های “دستکاری هماهنگ” قبلی که توسط دولت‌ها یا گروه‌های قدرت به اجرا می‌رسید توئیتر ورود می‌کرد و اقدام به غیرفعال کردن همزمان حساب‌های کاربری می‌کرد. در مورد هشتگ مهسا امینی هیچ گزارشی از اقدام جدی توئیتر نیست. آیا قبل یا حین «عملیات تأثیر»، هماهنگی با توئیتر انجام شده که نظاره‌ گر باشد و آب به آسیاب آنها بریزد؟

۳- آنچه در طی این چند هفته در پلتفرم توئیتر اتفاق افتاد و فعالیت مشهود ترول ها (هتاکان)، استروتورفرها (مردم نمایان) و بات ها (کدهای برنامه نویسی شده) که برای خشونت، افراطی‌گری، تخریب، تعیین هدف انسانی و سازمانی برای جرح / قتل و قرارهای آشوب در ایران متمرکز بود آیا برای شرکت توئیتر مصداق «حمایت از عملیات تروریستی» نیست؟»

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=4597

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.