• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار: 1478اخبار امروز : 0
5

مخاطب هوشمند از مولفه‌های قدرت یک کشور محسوب می‌شود

  • کد خبر : 4705
  • 02 آبان 1401 - 6:15
مخاطب هوشمند از مولفه‌های قدرت یک کشور محسوب می‌شود

رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران به مناسبت هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: مخاطب هوشمند از مولفه‌های قدرت یک کشور محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نوریجانی، رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرارسیدن هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی از ۲۴ تا ۳۱ اکتبر و شعار اصلی امسال این هفته یعنی «پرورش اعتماد: ضرورت سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» اشاره کرد: دنیا به جهت مخاطرات زیست در عصر پساحقیقت و سبقت محتواهای راست نمایی شده بر محتواهای حقیقی، مساله آگاه سازی مخاطبان در برابر این رویکرد را مورد توجه جدی قرار داده است. محور مرکزی یعنی سواد رسانه و اطلاعاتی از مهارتی سخن می‌گوید که از کاربران، شهروندان دیجیتالی خلق می‌کند که دیگر مصرف کننده صرف محتوا و مضامین نبوده و از حالت خطی با دایره‌ای تبدیل وضعیت کرده‌اند.

وی با یادآوری اینکه امروز دیگر سخن از ضرورت سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی موضوعی بدیهی و غیرقابل اغماض است، گفت: نگاهی به سلطه و غلبه مضامین رسانه‌ای بر فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های ملل مختلف، تغییرات معنادار سبک زندگی، خلق شهروندانی با رویکردهای تعجیلی با انگاره‌های مخدوش شده و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر بیانگر ضرورت پرداخت علمی و کاربردی به مقوله سوادهای نوظهور مبتنی بر نوین شدن اتمسفرهای جهانی است که بی شک سواد رسانه‌ای یکی از آنهاست.

این مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای تاکید کرد: پیوند اعتماد با مقوله سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی از اصلی‌ترین مقوله‌ها برای تعمیم و همه گیری این مهارت و دانش است. سال گذشته در این هفته مقوله همگانی سازی سواد رسانه‌ای مورد توجه بود امسال برای تحقق گام دیگر، بحث تحقق اعتماد در لایه‌ها و ساحت‌های مختلف مدنظر است.

رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران با اشاره به محورهای مورد تاکید در هفته جهانی امسال سواد رسانه‌ای ادامه داد: دو جمله محوری که در سطح بین المللی برای این هفته در نظر گرفته شده است یعنی «انتقادی فکر کن» و «عاقلانه کلیک کن» در مؤلفه بنیادین در حوزه مواجهه کاربران با محتواها در حوزه سواد رسانه‌ای است. شاید اطلاق ستون فقرات به مقوله انتقادی اندیشیدن در حوزه سواد رسانه‌ای پر بی راه نباشد. تفکر انتقادی به مثابه سپر ایمن ساز مخاطب در دریای بیکران رسانه‌های امروز است، سپری که به بسان سدی، نفوذ جریانات گمراه کننده و مخرب رسانه‌ای را کاهش داده و او را از حالت منفعل به فعال تبدیل کرده و راستی آزمایی محتواها را برای او هموار می‌کند.

نوریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دال‌های مرکزی هفته جهانی امسال سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: بی شک مخاطب دارای تفکر انتقادی تقویت شده، گام دوم یعنی کلیک عاقلانه را نیز محقق ساخته و ارزش و اعتبار هر کلیک خود را می‌داند و معنای خلق شده از آن را نیز در نظر دارد.

وی با تاکید بر اینکه امروز مخاطب هوشمند، توانمند شده و دارای قدرت تجزیه و تحلیل از مؤلفه‌های قدرت یک کشور محسوب می‌شود چراکه هم عاقلانه رصد کرده، عاقلانه کلیک کرده و عاقلانه می‌پذیرد و هم اوست که رسانه را مدیریت می‌کند نه اینکه مدیریت ساحت‌های ذهنی و روحی و حتی زندگی خود را به دست رسانه بسپارد. در واقع این قدرت نوین یعنی مخاطب و کاربر عاقل، از رسانه برای اعتلای خود و جامعه‌اش بهره برده، مقابل کژکارها ایستادگی می‌کند و می‌داند نقطه گذاری‌های فرهنگ گریز در رسانه کجا هستند و باید چگونه آنها را خنثی یا کم اثر کرد.

رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در پایان به برنامه‌های این مجموعه غیرانتفاعی مردم نهاد با رویکرد بین المللی برای هفته سواد اشاره کرد و گفت: تولید ادبیات و گفتمان مبتنی بر نیاز جامعه و بومی سازی مفاهیم در چارچوب‌های مفهومی و نظری اسلامی و ایرانی در مجموعه اقدامات این مجموعه در هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی است که مشتمل بر چند نشست رسانه‌ای با حضور کارشناسان، تولید محتوای عمومی و نخبگانی و انتشار آنها و … خواهد بود.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=4705

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.