• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار: 1481اخبار امروز : 0
6

شهید سلیمانی معمار شکست داعش در عراق و سوریه بود

  • کد خبر : 5031
  • 17 دی 1401 - 12:59
شهید سلیمانی معمار شکست داعش در عراق و سوریه بود

عمار کاظمی فعال سیاسی ضدامپریالیسم در برنامه تلویزیونی «فلسطین؛ محرمانه زدایی» گفت: شهید سلیمانی به عنوان معمار شکست جریان داعش در عراق و سوریه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در جریان حمله پهپادی در تاریخ سوم ژانویه سال ۲۰۲۰، با دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا انجام شد. با این حال، باید این سوال را پرسید که شهید سلیمانی چگونه فردی بود و و نقش وی در توسعه محور مقاومت و حمایت از آرمان ملت فلسطین چه بود؟

به همین منظور، برنامه «فلسطین؛ محرمانه زدایی» شبکه پرس تی وی در گفتگو با «دیوید میلر»، استاد سابق دانشگاه بریستول بریتانیا و فعال سیاسی-اجتماعی حامی ملت فلسطین و همچنین «عمار کاظمی»، فعال سیاسی ضدامپریالیسم و پژوهشگر علم حقوق، با توجه به فرارسیدن سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس کشورمان، به طور خاص به نقش مثبت این شهید بزرگوار در مقابله با جریان استکبار جهانی و به ویژه رژیم صهیونیستی و فعالیت در راستای آرمان قدس شریف و حمایت از حقوق ملت فلسطین پرداخته است.

در ابتدا دیوید میلر با اشاره به گذشته شهید سلیمانی به طور خاص به این نکته اشاره کرد که وی از همان سال‌های ابتدایی زندگی اش اهل کار و فعالیت بوده و شخصیتی زحمتکش را از خود نشان داده است. او در سن ۱۳ سالگی در کارهای ساختمانی، کمک پدرش می کرده و به تدریج پس از پیوستن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پله‌های ترقی را در این تشکیلات مهم نظامی خاورمیانه طی کرده و ضمن کنشگری مؤثر در قالب جنگ ایران و عراق، در نهایت به فرماندهی سپاه قدس ایران رسیده است. موضوعی که نشان می‌دهد او عملاً با تلاش، ایمان و خلوص خود پیشرفت کرده است.

عمار کاظمی نیز در مورد نقش شهید سلیمانی در توسعه و تسهیل روابط ایران با حزب الله لبنان گفت که اساساً حزب الله لبنان در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی با تأثیر پذیرفتن از فلسفه انقلاب مذکور، ظهور و بروز پیدا کرد و ایران کمک‌های زیادی را به حزب الله انجام داد تا در برابر اشغالگری‌های صهیونیست‌ها بایستد. در این چهارچوب، به طور خاص در قالب جنگ سال ۲۰۰۶ حزب الله و رژیم صهیونیستی، شاهد حضور میدانی شهید سلیمانی در خاک لبنان و کمک‌های وی در کسوت فرمانده به جریان مقاومت لبنان جهت ایستادگی در برابر تجاوز صهیونیست‌ها بودیم. مسأله‌ای که در نهایت به پیروزی جریان مقاومت و ملت لبنان بر صهیونیست‌ها نیز ختم شد.

دیوید میلر هم به طور خاص به این نکته اشاره کرد که شهید سلیمانی نقشی قابل تأمل در وارد کردن روسیه به معادله جنگ سوریه داشت. مسأله‌ای که موجب شد نقشه‌های جهان غرب در رابطه با سوریه کاملاً شکست بخورد و در عین حال برای جریان مقاومت نیز پیروزی بزرگی رقم بخورد.

در ادامه عمار کاظمی، با توصیف شهید سلیمانی به عنوان معمار شکست جریان داعش در عراق و سوریه گفت که یکی از ویژگی‌های بارز مدل فرماندهی شهید سلیمانی این بود که او برخلاف بسیاری از چهره‌های ارشد نظامی، صرفاً در اتاق‌های عملیات قرار نمی‌گرفت و خود حضور میدانی مؤثری را در میادین جنگ داشت. در دوران فعالیت‌های داعش در عراق و سوریه نیز، او تقریباً در همه جا حضور داشت و همین مساله وحشت زیادی را به تروریست‌ها و حامیان آنها وارد می‌کرد. دیوید میلر نیز به این نکته اشاره کرد که به هیچ عنوان اغراق نیست اگر بگوییم شهید سلیمانی در زمره فرماندهان نظامی در جهان بوده که با کمترین امکانات موجود در دست خود، شاهکارهای بزرگی را خلق کرده‌اند. حضور میدانی وی در میادین نبرد و احاطه وی به مسائل نظامی، از او یک شخصیت کم نظیر در عرصه نظامی ساخته است.

میلر تصریح کرد که شهید سلیمانی فرمانده حقیقی محور مقاومت بود و اساساً ایده تشکیل محور مقاومت بسیار جالب و هوشمندانه بود و پاسخی به ادعاهای آمریکایی‌ها بود که ایران را جز محور شرارت قرار داده بودند. در واقع، شهید سلیمانی فرمانده محور مقامت بود که در برابر امپریالیسم و اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی شدیداً ایستادگی کرده و می‌کند.

عمار کاظمی نیز در ادامه گفت: حملات گسترده غرب و صهونیست ها به شهید سلیمانی به دلیل کنشگری وی در قالب معادله فلسطین تا حد زیادی گواهی روشن بر این نکته است که تا چه اندازه شهید سلیمانی در پیشبرد دستورکار مقاومت و حمایت از منافع ملت فلسطین موفق عمل کرده و خسارات زیادی را به آمریکا، صهیونیست‌ها و حامیان آنها وارد ساخته است. اکنون همه فلسطینی‌ها به خوبی از نقش و جایگاه شهید سلیمانی در مبارزات مشروع ملت فلسطین علیه صهیونیست‌ها آگاهی دارند و قدردان ایشان هستند.

دیوید میلر هم به این نکته پرداخت که افراد و جریان‌های مختلفی در جریان ترور شهید سلیمانی دست داشتند با این حال دستور مستقیم این اقدام از سوی ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا صادر شد. اگرچه که صهونیست‌ها و مهره‌های منطقه‌ای و میدانی آنها هم در ترور شهید سلیمانی دست داشتند. مسأله‌ای که البته از همان ابتدا با واکنش ایران همراه شد و ایران وعده تعقیب و پیگرد عاملان دخیل در این ماجرا را داده و در این رابطه اقداماتی را نیز انجام داده است.

عمار کاظمی تاکید کرد که یکی از ویژگی‌های نوعِ نگاه ایران و به ویژه حاج قاسم سلیمانی به مساله فلسطین این بوده و هست که ایران به مساله فلسطین از چشم انداز قومیتی و فرقه‌ای نگاه نمی‌کند و تقسیم بندی‌های شیعه و سنی را ملاک قرار نمی‌دهد. ایران از تمامی گروه‌ها و جریان‌هایی که به دنبال مقاومت و اعاده حقوق ملت فلسطین هستند دفاع می‌کند و این نشان از اراده و هدف گذاری درست ایران در رابطه با موضوع فلسطین دارد.

در پایان دیوید میلر به این نکته اشاره کرد که شهید قاسم سلیمانی زندگی پرثمری داشت و حتی پس از مرگ وی نیز شاهد آن بوده‌ایم که جریان مخالف با محور مقاومت در منطقه تضعیف شده و مثلاً در موضوع فلسطین می‌بینیم که گروه‌های فلسطینی عملاً اختلافات را کنار گذشته‌اند و وحدتی فراگیر را در برابر دشمن صهیونیست از خود نشان می‌دهند.

موضوعی که تا حد زیادی حاکی از آن است که همه آنها پیام شهادت و فعالیت‌های شهید سلیمانی را به خوبی دریافت کرده‌اند و همچنان وی را به مثابه یک فرمانده میدانی برای خود ارزیابی می‌کنند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5031

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.