• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 0
5

ضعف‌ حقوقی غرب در خشونت‌های خانگی را تصویر کرده‌ایم

  • کد خبر : 5034
  • 21 دی 1401 - 7:55
ضعف‌ حقوقی غرب در خشونت‌های خانگی را تصویر کرده‌ایم

تهیه‌کننده مستند «ما کتک نمی‌خوریم» گفت: در مسأله خشونت‌های خانگی ضعف حقوقی مطرح بوده و بستر لیبرالیسم تفکری است و در این مستند سعی شده به طور دقیق به این مساله پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از مستند «ما کتک نمی خوریم» – We will not be beaten- محصول شبکه پرس تی وی با حضور مدیر تولید مستند شبکه پرس تی وی، عوامل این اثر و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مریم فرهنگ، مدیر تولید مستند شبکه پرس تی وی در این مراسم ضمن ابراز تشکر و قدردانی از عوامل تولید این اثر گفت: خوشحالم که پرس‌تی‌وی توانست در راستای هدف اصلی خود که همان «صدای بی صدایان» است، چنین مستندی را تهیه کند. این مستند اولین قسمت از یک مجموعه مستند خواهد بود که در حوزه زنان در واحد مستند شبکه پرس تی وی تولید می‌شود و این روند ادامه خواهد داشت.

شکل‌دهی یک گفتمان جدید

در ادامه فاطمه گودرزی تهیه کننده مستند «ما کتک نمی خوریم» – We will not be beaten- نیز درباره این مستند و ایده شکل‌گیری آن گفت: ما در مجمع «داداندیشی زنان مسلمان» که یک NGO مستقل است و در راستای حقوق زنان و حقوق بشر فعالیت می‌کند، پژوهش‌های بسیاری را در حوزه زنان انجام دادیم و اخیراً به این نتیجه رسیدیم که باید به صورت رسانه‌ای، پرونده حقوق بشر زنان در غرب مورد بررسی قرار گیرد. اما نکته بسیار مهم برای ما این بود که با ادبیات و مستندات غربی، محتوایی به نمایش گذاشته شود که ذهن انسان غربی را درگیر مقولات حقوق زنان و حقوق بشر کند.

وی افزود: در واقع، با این مستند سعی کردیم از جایگاه مطالبه‌گری به این موضوع بپردازیم و یک گفتمان جدید را شکل دهیم. کار مهمی که در این پروژه صورت گرفت، این بود که همه پژوهشگران افرادی هستند که سال‌ها فعال حقوق بشری بوده و مدارک علمی آنها نیز مرتبط با حوزه حقوق زنان و حقوق بشر است.

تهیه کننده این مستند ادامه داد: به واسطه پژوهش‌های مکتوب و مصاحبه‌های متعددی که با افراد ساکن در خارج از ایران یا آنهایی که بیش از از یک دهه در خارج از ایران زندگی کردند داشتیم، به نتیجه رسیدیم که می‌شود در حوزه حقوق بشر در غرب خصوصاً در حوزه حقوق زنان ورود پیدا کرد. خصوصاً در مبحث خشونت علیه زنان؛ اما نه با فرضیات خودمان. ما هیچ چیز را فرض نداشتیم، تمام مدارک، اتفاقات، رخدادها، داستان‌ها و سوژه‌ها مورد بررسی قرار گرفت تا سوژه‌هایی باشند که واقعاً در سطح آمریکا هم مورد قبول هستند و هم مورد بحث باشند.

گودرزی افزود: تمرکز ما در این مستند روی حوزه خشونت خانگی است. اتفاقات بسیار فاجعه باری که فیلم‌ها و مستندات بسیاری وجود دارد که همچنان ادامه دارد و آمریکا هنوز کار خاصی برای حل آن نکرده چراکه در این مسئله، ضعف حقوقی مطرح است و بستر لیبرالیسم تفکری است که می‌گوید تو یک انسان آزادی و تبعات این آزادی این شد که انسان آزاد به خودش اجازه دهد در قبال خواسته‌ها و امیال خود، هر واکنشی نسبت به جامعه داشته باشد و در این مستند سعی شد تا به طور دقیق به این مسئله پرداخته شود.

تهیه کننده مستند «ما کتک نمی خوریم» گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند غرب را با غرب باید نقد کرد و باید در این حوزه مطالبه داشت، توانستیم حداقل در سطح بسیار کوچک یک انجام وظیفه در این حوزه حتی نسبت به بررسی وضعیت حقوق زنان در آمریکا داشته باشیم. امیدواریم که بتوانیم ذهن مخاطب خارجی را صرفاً درگیر این بکنیم که بیشتر بیندیشد و این سوال را بپرسد که آیا حق خود را گرفته و کرامتش حفظ شده یا نه. چون قرار بود برابری، کرامت بیاورد اما متأسفانه آنچه در عرصه بین الملل اتفاق می‌افتد این است که روز به روز کرامت زن در غرب کاسته می‌شود.

افشای ماهیت تفکر غرب و لیبرالیسم

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: شروع این مجموعه مستند بسیار حائز اهمیت است چراکه آغاز یک راه طولانی هست و ما خواهیم با همفکری و همدلی، هجمه‌ای را که علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان وجود دارد خنثی کنیم. هجمه‌هایی که آمریکا و غرب علیه ما به راه انداخته اند که آخرین آنها حذف ایران از کمیسیون مقام زن بود که آمریکا، پیشنهاددهنده حذف جمهوری اسلامی ایران از این کمیسیون بود.

این نماینده مجلس افزود: با این مستند، یک نمایی از وضعیت زنان در آمریکا ترسیم می‌شود که قاعدتاً این روند ادامه خواهد داشت. حرکت در این مسیر نه تنها وضعیت زنان در آمریکا را برای ما روشنگری و شفاف‌سازی می‌کند، بلکه باید ماهیت اصلی تفکر غرب و لیبرالیسم برای همه دنیا افشا و شناخته شود.

الهیان با اشاره به آنچه نظام سلطه و آمریکا با حضور خود در کشورهای مختلف همچون عراق، افغانستان و… بر سر زنان آورده، افزود: خانم النا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در سفر به ایران، گزارشی را پس از نشست با ۴۰ دستگاه منتشر و نسبت به این موضوع که تحریم‌های آمریکا باعث شده که جان زنان ایرانی گرفته شود، ابراز تأسف کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما فقط یک انجمن تالاسمی داریم که طبق گزارش‌ها، ۶۰۰ بیمار آن در اثر تحریم‌های آمریکا در طول این سال‌ها جان خود را از دست دادند که بخش زیادی از این افراد، خانم‌ها بودند. بنابراین، این موارد باید بازگویی شود و روشنگری اتفاق بیفتد.

زهره الهیان گفت: در مورد وضعیت زنان در آمریکا باید بگویم در مجلس هشتم که برای شرکت در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده بودیم، نشستی را با نمایندگان کنگره آمریکا داشتیم که منتقد وضعیت این کشور بودند. آنها می‌گفتند باید یک فکری برای وضعیت زنان در آمریکا شود و شما در این راه به ما کمک کنید. طبق گفته این افراد، حدود یک میلیون زن آمریکایی در دام مافیای قاچاق انسان گرفتار هستند، آماری تکان‌دهنده که شاید کمتر جایی مطرح شده باشد و ما این را مستقیماً از زبان نماینده کنگره آمریکا شنیدیم.

تأکید مستند بر اسناد داخلی آمریکا برای اقناع مخاطب

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کافیست چند نمونه از این گونه آمارها را در مورد وضعیت خشونت علیه زنان در آمریکا بازخوانی کنیم تا حقیقت وضعیت زنان در آمریکا مشخص شود. خوشبختانه این مستند، به این آمارها پرداخته بود که جای تشکر دارد. همچنین این مستند بر اساس مطالعات و کارهای پژوهشی نگاشته و تولید شده و به دور از کلی گویی و شعارزدگی است. در واقع، روی سندهایی کار شده که شبکه‌ها و رسانه‌های داخلی آمریکایی به آنها اشاره کردند؛ پس خدشه‌ای به آن وارد نیست.

الهیان ادامه داد: طبق گزارش‌ها، در آمریکا هر پنج روز یک افسر پلیس به زنان و شهروندان آمریکایی تعرض می‌کند و زنان در زندان، توسط افسر و مراقب زندان مورد آزار و تعرض قرار می‌گیرند و این در حالی است که در زمان آزاد شدن، تهدید می‌شوند که در صورت افشای این آزارها به قتل خواهند رسید. با این حال، آمریکا و غرب به خودشان اجازه می‌دهند در مورد وضعیت زنان در زندان‌های ما دروغ‌هایی مطرح کنند و کمیته حقیقت یاب نیز این دروغ‌ها و تصویرسازی‌ها را تصویب می‌کند. در واقع، این کمیته، حقیقت‌یاب نیست بلکه مستندساز دروغ‌هایی است که به ایران نسبت داده اند. اینها نشان دهنده اوج خباثت و دروغگویی نظام سلطه است.

این نماینده مجلس گفت: مؤسسه تامسون رویترز گزارشی را ارائه کرده که می‌گوید آمریکا جزو ۱۰ کشور ناامن برای زنان معرفی شده و این یک آمار بین المللی است و خود آنها دارند این موضوع را مطرح می‌کنند. یا از میان هر شش زن در آمریکا، یک نفر تجاوز را تجربه کرده است.

الهیان افزود: دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره حقوق زنان و وضعیت نامناسب زنان در غرب که در دیدار با زنان نخبه و اندیشمند مطرح شد، وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند و می‌بایست این مسیر را ادامه داده و از آن حمایت کنیم. پیشنهاد ما به ریاست محترم سازمان صداوسیما، شبکه پرس تی وی و سایر شبکه‌های برون‌مرزی این است که بیشتر در این حوزه فعالیت داشته باشند و از این گونه تولیدات حمایت کنند.

برجسته‌سازی دستاوردهای حوزه زنان

به گفته این نماینده مجلس، باید دستاوردهای حوزه زنان هم به تصویر کشیده شود. آمار و ارقام در طول این ۴۰ سال و کارنامه زنان موفق را نشان دهیم که به واسطه این تفکر که نگاه به زن نگاه ابزاری نیست و به عنوان یک انسان با شأن و کرامت و جایگاه و مزلتی که در اسلام برابر مرد دیده شده، بستری فراهم شد که زنان بتوانند به قله‌های پیشرفت دست پیدا کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: امروز برخی از زنان دانشمند ما جزو صد دانشمند برتر جهان شناخته می‌شوند. همچنین ۷۰ درصد کادر سلامت ما با پیچیدگی‌ها و بحران‌هایی که در دوران کرونا پشت سر گذاشتیم، بانوان هستند؛ از پزشک فوق تخصص گرفته تا متخصص، پزشک عمومی، پرستار، ماما و بهیار. همچنین حدود ۳۳ درصد از اعضای هیئت علمی ما بانوان هستند که اینها به خاطر همان حفاظت اجتماعی هست که زنان در ایران به واسطه پوشش و حجاب دارند و نشأت گرفته از آن نگاه کلانی است که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به زنان و مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف داشتند و دارند. در چنین شرایطی است که خانم‌ها در یک فضای ارزشی و صیانت اجتماعی توانستند به این دستاوردها دست پیدا کنند.

حمایت مجلس از مستندات حوزه حقوق زنان

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما در مجلس از این طرح‌ها و تولیدات حمایت خواهیم کرد و اینگونه مستندات و فعالیت‌های رسانه‌ای و هنری باید هرچه بیشتر تولید و به تصویر کشیده شود.

زهره الهیان گفت: همچنین باید یک مستند درباره وضعیت زنان افغانستان و ظلمی که به آنها شد تولید شود. در وبیناری که با زنان افغانستانی داشتیم، می‌گفتند آمریکا باعث ناامنی و شرایط نابسامان در کشور افغانستان شد و این زنان بودند که بعد از خروج آمریکا و ناامنی‌های بعد از آن قربانی شدند. بنابراین، باید با همه ابزارها که یکی از مؤثرترین آنها ابزار رسانه است افشاگری کنیم.

نگاهی که گفتمان غرب به مسئله زنان دارد تفوق جنسیت بر انسانیت است

فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این مراسم، ضمن تبریک به سازندگان این مستند برای تولید این اثر گفت: مقام معظم رهبری در جلسه هفته گذشته، یکی از رسالت‌های جدی جامعه زنان کنشگر در حوزه مسائل زنان را افشاگری در حوزه مسائل زنان در غرب مطرح کردند که حالا می‌بینیم قدم مهمی در این عرصه برداشته شده و امیدواریم تیم سازنده بتوانند این مسیر را پرتوان ادامه دهند.

قاسم زاده گفت: نگاهی که گفتمان غرب به مسئله زنان دارد تفوق جنسیت بر انسانیت است، یعنی وقتی اولویت به جای انسانیت، جنسیت می‌شود، این دوگانه‌های زن و مرد یک دوگانه جدی می‌شود. در کنار آن رویکرد نظام سرمایه‌داری که همان تفوق سرمایه بر انسان است، باعث می‌شود که جنس مرد برتری پیدا کند و هنگامی که این برتری پیدا شد، تمام حرکت جامعه و دولت‌ها به سمتی می‌رود که نظام مردسالاری هم حاکم می‌شود و رویکرد به مرد به عنوان جنس برتر که می‌تواند در حوزه سرمایه داری نقش‌آفرینی جدی داشته باشد. از این رو، زنان هم تلاش می‌کنند به مثابه مردان وارد عرصه شوند و لذا زن از آن هویت جنسیتی و از آن سیستم نقش، تکلیف و حقی که اسلام برای حوزه زن دیده است، خارج می‌شود و یک نظام متفاوتی ساخته می‌شود و این گفتمان غرب در حوزه زنان است.

این نماینده مجلس افزود: هر کس که در نظام سرمایه‌داری، نقش بهتری ایفا کند برای جامعه غرب ارزشمندتر است. بنابراین، ما هر چقدر بتوانیم نسبتمان را نسبت به این گفتمان‌ها شفاف‌تر کنیم و در این تمایز بتوانیم گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در موضوع زن را شفاف کنیم، اقدام و تکلیف مهمی است که بر دوش جامعه زنانی است که خود را متعلق به این گفتمان می‌دانند و باید به طور جدی وارد این عرضه شویم.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5034

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.